Vad är "sadeltvång"?

E

Enar

Om jag inte hamnat rätt gällande forum, så ber jag om ursäkt.

Men jag undrar hur "sadeltvång" uppenbarar sig.
Såg en tråd gällande detta, men ingen beskrivning på "syptom".

Tänker att det kanske kan vara det som min pålle har.
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

har varit med om det vid några tillfälle. inte allt för ovanligt.
när man har lagt på sadlen och ska spänna sadelgjorden, kan hästen antingen "störta" i backen eller "falla". även om man drar försiktigt....

det kan variera från individ till individ hur kraftigt "sadeltvång" en häst har. en vet. sa att det har med en nerv att göra, så man måste ta det extra försiktigt på en sådan individ.
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

Min förra foderhäst hade sadelgjordstvång. Ägaren berättade när jag fick hem henne att hon inte visat nåt på länge, men att jag skulle vara lite försiktig när jag spände sadelgjorden.
Hon berättade att hästen tidigare bara hade ramlat omkull flera gånger när sadelgjorden spändes, som om någon slog undan benen på henne och hon fattade själv ingenting utan reste sig lite förvånat.

Under det året jag hade henne visade hon det här EN gång.
Vanligtvis var hon lite spänd och nervös när man spände sadelgjorden men var man försiktig så gick det alltid bra.
Den här gången gjorde jag som vanligt och spände 1 eller 2 hål när jag lade på sadeln, och gick och hämtade tränset. Sen spände jag nästa hål och gick för att hämta hjälmen, men påväg ut ser jag hur hela hästen viker sig bakåt och nästan lägger sig mot sidan, mot mig, så jag klämdes fast. Lyckades få upp haken på grimskaftet (naturligtvis hade jag just den här gången bundit upp henne :crazy: ) så hon kunde resa sig.
Det är ingen liten häst vi pratar om, utan ett grovt halvblod på 170+ :smirk:

Den hästen visade iallafall inga "symptom" på sitt sadelgjordstvång.
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

En häst på ridskolan sägs ha detta, henne måste man ta ut ur spiltan och ha henne på gången (ej uppbunden, utan ngn får hålla henne).
Vet ej vad hon har för symptom dock.
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

Min häst har sadeltvång. Detta yttrar sig i att han kan rusa iväg när jag spänner sadelgjorden. Han är alltid lite spänd och om man leder honom ett tag med sadeln spänd brukar det gå bra sedan.
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

Kan inte se att någon har svarat på frågan "Vad är sadeltvång?" än. Jag skulle också gärna vilja veta vad det är. Så snälla skriv exakt vad det är!
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

Det är nerver som kläms åt när du drar sadelgjorden om magen på hästen.
De som har ischias vet hur det känns när en nerv sitter i kläm... :(
En del hästar har mer ytliga nerver än andra.
Kan ibland avhjälpas genom behandling av halskotor då nerven träder ut därifrån, men alla hästar blir inte avhjälpta av detta.

Min egen spänner sig när jag tar fram sadeln (särskilt om det är en annan sadel än den vanliga)
Jag lägger på sadeln och drar ett hål, låter pållen stå en stund medan jag tar på mig hjälmen och drar sedan ett hål till, går ut ur stallet, drar ett hål, låter honom gå runt mig ett varv, drar ett hål, ett varv till och drar det sista, går ett par steg o sitter sedan upp.
Ska tillägga att om jag inte har resår i båda ändar funkar han inte.

Det som händer om jag inte utför denna procedur varje ridtur är att han exploderar i bockningar och får panik, kan sen inte lägga på sadeln utan problem under lång tid framöver.
Upprätthåller jag vår procedur fungerar han som vilken häst som helst. Det blir ju en vana så jag ser det inte som jobbigt längre, jag vill ju ändå kolla om han är med mig (psykiskt och fysiskt) från backen innan jag sitter upp.
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

Om det är sadeltvång min pålle har så är det av betydligt lindrigare art!

Han spände sig väldigt mycket när jag kom med sadeln, gick något steg åt sidan eller backade lite när jag skulle lägga på den om han stod lös i gången.
När jag drog åt gjorden kunde han knappt böja halsen åt sidan, så spänd var han. Vända sig i gången var nästan omöjligt och han stod gärna och "stäppade" med alla fyra ett slag innan han kunde slappna av igen.

Jag har märkt att om jag inte drar åt alls inne, utan går upp på gården och drar åt där, så reagerar han inte alls på att jag spänner gjorden. Fast jag drar allt på en gång. Han blåser inte ens upp magen.:)

Konstigt, om det är så att nerver är i klämm... Men jag är glad att det var så enkelt för mig och min häst att komma från detta obehag i samband med ridningen.:banana:
 
Sv: Vad är "sadeltvång"?

Det är ju jättebra att det går så enkelt att undvika spänd häst!

Det låter som en liten "släng" av sadeltvång som skrivet endel har ytligare nerver än andra.


:bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 468
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: soom
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 784
Senast: co-SMAD4
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 517
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp