Vad är rimligt i det här området?

Snoffan_03

Trådstartare
Har tittat på gård i ett område jag inte alls känner till. Är ca 3,5-4 mil NV om Uppsala med hyfsat goda kommunikationer till å från Uppsala (ca 800 m att gå från hållplatsen) med ganska täta turer enl uppgift.

Det finns ett 20x40m ridhus m läktare, en mindre grusad, belyst ridbana 26x38, en större, belyst 23x80 samt gräsbana 50x100. Finns även en rid- körslinga på 1,8 km. I stallet finns spolspolta samt direktingång till ridhuset. Stor sadelkammare samt klubbstuga m "bar" och fönster mot ridhuset. I övrigt verkar det vara gott om ridvägar samt stora, bra vinter- och sommarhagar.

Inga lektioner e dyl i dagsläget utan "fri tillgång" till hela anläggningen. Är ett lagom stort stall med 12 boxar.

Vad är en rimlig stallhyra för detta? I Sthlms området hade det inte varit helt gratis men hur är det här? Försöker bara få ett hum om det kan vara rimligt att satsa på detta el ej. Finns det ngn efterfrågan på stallplatser i detta område månne? Vad kan man ta i kallhyra, inkl fodring och ut/insläpp? Vill ju helst ha råd att ha lite ordning och reda på anläggningen oxå.

Ngn hugad som vågar ge oss lite råd i detta? Vågar man satsa el inte? :crazy: Hur tänker ni som kan sånt här?

//M

Sv: Vad är rimligt i det här området?

Ingen som har några tips? Finns det ngnstans man kan ringa å få tips å råd om man inte är fullfjädrad företagare direkt från start så att säga? Bara så att man inte gör ngt jättedumt för att man inte har fullständig koll på allt på en ggn... :crazy:

//M

Rent spontant så är 3,5-4 mil nv om Uppsala "obygd"...men nu vet jag inte exakt var du menar.

Anläggningen låter jättebra men tyvärr tror jag (om nu den inte ligger mer åt Tierp?) att det är svårt att få stallplatser uthyrda till ett rimligt pris. Jag har min häst i ett stall ca 3 mil nv om Uppsala och häromkring är det en viss överetablering av stall, dock utan ridhus vilket ju drar en del.

Var ju tvungen att kolla var det låg...ojojoj, vilken fin gård...men inte så billig. Tror inte att du kan få ekonomi i denna gård genom uthyrningar. Då får du nog ha annan verksamhet också. Det är inte heller det mest kapitalstarka området (eller mest kanske egentligen att folktet är vant att det mesta är hyfsat billigt) här omkring, så några större stallhyror drar man nog inte in.

Hej om du inte kan själv måste du ta hjälp att göra företags ekonomiska kalkyler.Några tusen i realistiska kalkyler måste vara väl använda pengar. det torde finnas firmor som sköter bokföring åt andra jämförbara företag.Banken vill nog se det innan dom lånar ut pengar.

Tack för svar! :)

Misstänkte att det var lite ut på "vischan". Lite annan verksamhet blir det ju iform av uthyrning av husen som finns där oxå men frågan är om det räcker? Säljaren sa att hon tar en kallhyra på 1000 kr men då sköter de sig själva de som har häst där, hon hjälpte till med vissa morgonfodringar ibland, mest för att vara snäll...

Tänkte mig att om man kunde få 2500 inkl foder för stor häst och 2000 för ponny inkl fodringar/ut-insläpp/täcken mm. Men det kanske är helt uppåt väggarna? Här hemma betalar jag ju 2700 (mockning ingår ej) för mitt lilla russ å har då endast en ynklig utevolt att tillgå... :crazy:

Ni som stog här runt omkring vad betalar ni? Det här stället ligger ganska exakt mitt emellan Tierp och Heby, längs 272:an...

Antar att jag är helt ute å cyklar men då är det bättre att få veta det nu än att stå där med "skägget i brevlådan" sedan...

//M

Jo, jag har fått lite tips på vart man kanske kan ringa å få lite hjälp så det ska jag göra. Får se vad reaktionerna blir på det hela... Bankerna vill nog ha stenkoll om det ska blir ngt av det hela. Å jag me' för den delen! :p

//M

Jag bor inte så långt (dvs ett par mil) ifrån där det ligger...fördelen med detta stället är ju att du har en relativt stor väg inte så långt bort och därmed bra kommunikationer. Ridhus drar ju också alltid. Tyvärr är det ju lite långt från stan för att locka Uppsalaborna.

Jag betalar 500:- i kallhyra, sen sköter vi fodringarna kollektivt i vårt stall, det är nog en ganska normal nivå härute. De som har helinackordering tar mellan 1500-2000:- men då är det ju inte alls samma standard som den anläggning du tittat på. Frågan är om folk på landet är villiga att betala för den extra standarden, jag vet inte. Tycker inte alls att de siffror du nämner är orimliga.

Har hon fullt i stallet idag?

Det du ska fråga dig är väl mest hur mycket av gården du behöver få finansierad med stallinkomster m.m. Dvs räknar du det som att du betalar en viss summa för ditt boende och sen att stallet får så att säga finansiera sig själv? Då kanske det kan gå runt. Men om du räknar med att finansiera hela gården med stall och husuthyrning då tror jag att det blir svårt.

Sen tror jag att man måste marknadsföra sig om man ska ha stall en bit ut på vischan, dvs kanske anordna lite kurser eller locka med något extra.

Supertack för vettiga svar ifrån dig!! :bow:

Vi hoppas väl på att stallet ska kunna gå runt själv men att vi måste jobba själva minst 1,5 tid på våra gamla jobb iaf till att börja med. Å kurser å dyl måste vi försöka få till, dels för att vi själva inte vill backa i träningen, dels för att utnyttja anläggningen.

Hon har idag en del hästar där, men vad som är egna el inackorderingar har jag inte helt koll på. Vet att en tjej som hyr ena huset har hästar där och hyr boxplatser iaf.

Usch, det är många frågetecken, men jag ska försöka få tid att ringa runt lite å höra mig för. Sen måste jag ju veta om det är 1000 andra som är intresserade å vad budet isf ligger på just nu... :crazy:

Finns det bra tränare i området som du/ni tror kan tänka sig att åka ut och ha kurser? Hopp-å dressyr/körning i första hand men flexibel vad det gäller raser och utbildningsnivåer? Å gärna hyfsat regelbundet. Hemma har jag dragit igång en dag i veckan med dressyrtränare (som tar alla raser i både tömkörning, dressyr och dressyrkörning) å den dagen måste nu utökas till två dagar i veckan då det har slagit väldigt väl ut. Vi har oxå en hopptränare som kommer ut en dag i veckan vilket oxå fungerar bra. Så ngt mer regelbundet varavat med helgkurser hade varit kanon...

//M

Tänk på att ha alla tillstånd i ordning. Samt att du behöver ha företag för att kunna momsredovisa allt.
Glöm inte all TID du kommer att behöva lägga ner på underhåll och skötsel av hästarna.
Projektet är stort ! Och utmanade.
Gården ser väldigt fin ut ! Hoppas att du kan få det att gå runt.

Det är ju ett ganska hästtätt område så att dra igång kurser och träningar tror jag är en bra idé som kan dra folk. Om du marknadsför dig lite kan du säkert sälja en del ridhuskort också om du vill.

Jag tror inte att det är några problem att hitta tränare (körning vet jag inte men defintivt hopp-dressyr) som kan tänka sig att åka, det är ju trots allt inte såååå långt till Uppsala när man pratar att tränare och/eller fok ska åka till träning. Det är väl kanske mer det där dagliga stallåkandet som folk inte åker den biten för. Vet flera härute som åker till Uppsala för att träna (eller längre) så det borde finnas en marknad för det.

Tycker t ex själv att det under vinterhalvåret finns alldeles för dåligt med träning, mest pga att det är dåligt med ridhus häromkring.

Har faktiskt på sista tiden disskuterat en del stallpriser med folk häromkring (ca 2 mil norr om uppsala). De flesta tycker att ca 2500 -3000:- i månaden är rimligt om det ingår ridhus som inte är alltför uppbokat. Här ute så kan man nog utan problem ta såna priser.

"Ditt ställe" ligger ju längre från Uppsala men jag tror, som Bubbla, att om du får dit bra och attraktiva tränare så blir även stallplatserna mer eftertraktade. Men tänk på att det tar ett tag att bygga upp verksamheten och det ska gå ihop sig på vägen..

Vi betalar 800 per box utan foder dock, också efter väg 272 men mycket närmare uppsala, men vi har inget ridhus tyvärr.:( Men med tanke på att det itne är något ridhus så har vi flera boxplatser lediga, tror att om det skulle vara ridhus och tränare kom dit och så så skulle priset kunna vara mycket högre än vad vi betalar.

Liknande trådar

Utrustning Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en...
2
Svar
21
· Visningar
2 162
Senast: skogersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar