Vad är rimligt för kurslitteratur?

Mabuse

Trådstartare
Ni som studerar på universitetet, hur mycket räknar ni med att lägga ut per 7,5-poängskurs om ni köper kurslitteraturen ny? Vilken summa skulle ni tycka var dyr och för mycket? Vilken summa skulle det kännas som man kom billigt undan?

Räkna med litteratur som inte återanvänds senare i utbildningen (möjligen i uppsatsen) utan som ni har i bara den kursen.

Runt 500 känns helt rimligt, 1000 tar emot ordentligt. Sen spelar det stor roll huruvida jag tror att kursen kommer att ges igen och vara obligatorisk eller populär så att det finns en marknad för mig att sälja böckerna vidare till nästa årskull. Annars håller jag verkligen tummarna för att det kommer att visa sig vara litteratur som jag vill behålla för framtida referens (i arbetslivet).

Jag tycker att detta är en svår fråga.. Jag har läst en 15hp kurs där litteraturen (om jag köpt allt nytt) skulle gå på en bit över 10'000:-, men jag har också läst 7.5hp kurser där litteraturen inte ens nått upp till 1000:-.
Det beror lite på hur många böcker det handlar om, jag brukar kallt räkna 350:- som MINSTA kostnad per bok.

Runt 500 känns helt rimligt, 1000 tar emot ordentligt. Sen spelar det stor roll huruvida jag tror att kursen kommer att ges igen och vara obligatorisk eller populär så att det finns en marknad för mig att sälja böckerna vidare till nästa årskull. Annars håller jag verkligen tummarna för att det kommer att visa sig vara litteratur som jag vill behålla för framtida referens (i arbetslivet).

500, alltså i princip en bok per kurs då?

Vilket ämne läser du?

Ni som studerar på universitetet, hur mycket räknar ni med att lägga ut per 7,5-poängskurs om ni köper kurslitteraturen ny? Vilken summa skulle ni tycka var dyr och för mycket? Vilken summa skulle det kännas som man kom billigt undan?

Räkna med litteratur som inte återanvänds senare i utbildningen (möjligen i uppsatsen) utan som ni har i bara den kursen.

Det beror ju helt på om litteraturen är viktig eller inte. De flesta kurserna jag har haft har haft en lista på böcker som säkert kostar några tusen, men oftast räcker det med en bok + föreläsningsanteckningarna. Vi har som regel att alla kurser ska kunna gå att läsa hemifrån, alltså behöver allt som sägs på föreläsningar finnas tillgängligt.
Jag räknar med 2000-4000 kr per termin (30 hp), det är inte ovanligt att man behöver kurslitteratur för 2000 kr till en kurs, men sedan återanvänder samma böcker till två-tre kurser till.

Är så jävla lätt för kursansvariga att stoppa med en massa literater som inte är relevant överhuvudtaget med. Finns de som tror att deras kurs är mera värd för att där är mycket titlar.
Hör med studenter som gick kursen förra året vad som bör köpas och vad som kan lånas. Dessutom om det går att köpa av dem. Sen är vissa böcker intressanta att ha ändå, men det går att ta ställning sen.
Nån femhundring jag nog hamnat på för flera kurser, nästan bara begagnat, sen har jag i alla fall hämtat resten på nätet. (Legimus är fantastiskt).
Utslaget per kurs vet jag inte, var en till största delen praktisk utbildning jag gick.

500, alltså i princip en bok per kurs då?

Vilket ämne läser du?
Företagsekonomi, mer specifikt marknadsföring samt organisation och ledarskap. Går ett masterprogram där kurserna i hittills varit på mellan 6 och 7,5 poäng. I enstaka kurser har vi haft mer än en bok men för det mesta vill jag minnas att det har varit en bok och ett gäng artiklar, eller ibland uteslutande artiklar.

Det beror ju helt på om litteraturen är viktig eller inte. De flesta kurserna jag har haft har haft en lista på böcker som säkert kostar några tusen, men oftast räcker det med en bok + föreläsningsanteckningarna. Vi har som regel att alla kurser ska kunna gå att läsa hemifrån, alltså behöver allt som sägs på föreläsningar finnas tillgängligt.
Jag räknar med 2000-4000 kr per termin (30 hp), det är inte ovanligt att man behöver kurslitteratur för 2000 kr till en kurs, men sedan återanvänder samma böcker till två-tre kurser till.

Menar du att delar av kurslitteraturen inte examineras, eller att man kan klara godkänt med en bok, även om det innebär att man får lämna delar av tentan blank?

Företagsekonomi, mer specifikt marknadsföring samt organisation och ledarskap. Går ett masterprogram där kurserna i hittills varit på mellan 6 och 7,5 poäng. I enstaka kurser har vi haft mer än en bok men för det mesta vill jag minnas att det har varit en bok och ett gäng artiklar, eller ibland uteslutande artiklar.

Och ni klagar inte om det bara är artiklar? Är det riktiga vetenskapliga artiklar på engelska då?

Menar du att delar av kurslitteraturen inte examineras, eller att man kan klara godkänt med en bok, även om det innebär att man får lämna delar av tentan blank?

I en kurs kan vi ha ett enda kapitel ur en bok som faktiskt examineras. Då gås det kapitlet normalt igenom på föreläsning och man behöver inte köpa boken. Men, eftersom föreläsningar inte är obligatoriska och alla ska kunna läsa hemifrån så skriver man upp boken på litteraturlistan. Alltså blir det en del man klarar sig väl utan att köpa om man går på föreläsningar.

Och ni klagar inte om det bara är artiklar? Är det riktiga vetenskapliga artiklar på engelska då?
Ja de är riktiga vetenskapliga artiklar på engelska. De flesta av oss klagar inte. Det gäller främst marknadsföring, där de stora läroböckerna inte hunnit uppdateras nog för att inkludera sentida forskning, så det känns som ett relevant argument att de vill ge oss modern kunskap. De få som klagar har svårt att ta sig igenom det akademiska språket och förstå vilka sektioner av varje text som är särskilt viktiga att plugga in och vilka vi kan skumma. Sen är administrationen ofta schysst och skapar utskrivna kompendier som vi kan köpa för ett par hundra istället för att sitta med allt på en skärm. Jag har själv väldigt svårt att läsa lång och tung text på dator.

Edit: Ska tillägga att vi har en del HBR-artiklar också, de är betydligt mer lättsmälta.

Ja de är riktiga vetenskapliga artiklar på engelska. De flesta av oss klagar inte. Det gäller främst marknadsföring, där de stora läroböckerna inte hunnit uppdateras nog för att inkludera sentida forskning, så det känns som ett relevant argument att de vill ge oss modern kunskap. De få som klagar har svårt att ta sig igenom det akademiska språket och förstå vilka sektioner av varje text som är särskilt viktiga att plugga in och vilka vi kan skumma. Sen är administrationen ofta schysst och skapar utskrivna kompendier som vi kan köpa för ett par hundra istället för att sitta med allt på en skärm. Jag har själv väldigt svårt att läsa lång och tung text på dator.

Edit: Ska tillägga att vi har en del HBR-artiklar också, de är betydligt mer lättsmälta.

Administrationen är inte schysst, de är olagliga. Man får absolut inte sälja litteratur på det sättet, solklart brott mot upprättshovslagen.
Man får inte ens lägga ut en pdf gratis på kurswebben, även om den bara är tillgänglig för kursens studenter som man har tecknat en prenumeration för i tidskriften artikeln kommer ifrån.

Administrationen är inte schysst, de är olagliga. Man får absolut inte sälja litteratur på det sättet, solklart brott mot upprättshovslagen.
Man får inte ens lägga ut en pdf gratis på kurswebben, även om den bara är tillgänglig för kursens studenter som man har tecknat en prenumeration för i tidskriften artikeln kommer ifrån.
Jaha, det hade jag ingen aning om.

Har aldrig läst någon 7,5-poängskurs, men för 15-poängskurser har jag vant mig vid att hosta upp mellan 1500 och 3000 kr om jag ska ha nya böcker.

Jaha, det hade jag ingen aning om.

Inte de heller, hoppas man. Men det är lika lagligt som att gå och köpa en bok i affären, kopiera upp den och stå och sälja utanför bokhandeln.

Är det en mindre högskola du läser vid?

Smidigast är ju annars att skriva ut själv, så slipper du delta i olagligheten dessutom.

Det väljer jag under omständigheterna att låta bli att besvara.
Jag frågar därför att jag verkligen hoppas att det inte går till så på universiteten. En mindre högskola har kanske inte koll på samma sätt. Är det ett universitet är det anmärkningsvärt, och i vilket fall skulle man vilja varsko dem så att de slutar innan de blir stämda. Det är stora amerikanska förlag de stjäl ifrån, så det blir inte roligt (eller billigt).

Jag blir väldigt glad om jag klarar mig under 1000:- för en 7,5:a, men börjar nog inte knorra förrän kostnaden överstiger 1500:-.

Vid mitt lärosäte säljer de kompendier på olika institutioner och då handlar det inte om att lärosätet har kopierat en hel bok utan det är urdrag, enstaka kapitel etc, med tillstånd från författare/annan lämplig instans. En salig blandning mellan litteratur av olika slag helt enkelt för att underlätta för studenten så att denne använder sig av ett kompendie och inte kan klaga på att PDF:en är borta eller så ;)

Det är inte alls ett solklart brott mot upphovsrättslagen! Så länge kopieringen är inom ramen för avtalet mellan Bonus Presskopia och SUHF så får man sälja kompendierna till självkostnadspris.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 230
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 955
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: lil-sis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka