Vad är rättigheter/skyldigheterna som inackorderad?

A

andrisi

Ponera att någon hyr en box i ett stall där hösilage ingår i stallhyran. Plötsligt vill denna någon byta från hösilage till hö. Har denna någon rätt att göra avdrag på hyran då?

Ponera även att denna någons häst har sönder sin box. Ska denna någon stå för reparation av box då, eller är det något som ska anses ingå i stallhyran?

Ponera även att denna någon vill ha sin häst i egen hage pga att denna någon vill att hennes häst äter hö. Kan denna någon då kräva att jag som hyresvärd låter denna någons häst gå i egen hage då? Och tränger ihop övriga hästar i de andra hagarna. Eller kräva att jag stolpar upp en hage åt denna häst? Trots att hon visste hur haguppsättningen såg ut vid uppstallningen.

Jag anser att jag hyrt ut box i stallet med vetskapen att hästarna utfodras med hösilage. Vidare anser jag att denna någon ska laga boxen. Då man kan bevisa att det är just denna häst som förstört boxen (Hela boxväggen, varje morgon) Jag har gjort det flera ggr och menar på att det är dyrt med material och folk som utför arbetet. Och att hyran är så låg att det borde denna någon kunna hjälpa mig med att ordna. Hon har blivit erbjuden en annan box men vill inte ha den. Hon vill att hennes häst står nära dörren.

Lite hjälp skulle vara behjälpligt :angel:

Sv: Vad är rättigheter/skyldigheterna som inackorderad?

Hon kan varken kräva en ny hage eller avdrag på hyran för att hon vill ha hö istället. Boxen är väl en självklarhet att man betalar om hästen förstör den.

Jag är själv inackoderad, men skulle aldrig kräva något sådant av stallägaren.

Vad står det i kontraktet? Om ni inte har ett sånt kanske det vore vettigt att upprätta ett fortare än kvickt.

I det stall där jag står inackorderad får jag ersätta större skador på boxen, vilket jag tycker är självklart. Angående fodret så borde det ju finnas en "kallhyra" som hon kan betala och sen köpa eget foder om hon nu inte vill ge silage.

Om hon inte har ngn egentlig anledning till egen hage tycker jag inte att det är ditt ansvar. Om det däremot är så att de andra hästarna är elaka mot hennes så kanske det vore önskvärt med hjälp från stallägaren.

Senast ändrad:

Hagen är ju pga att hon inte vill att hennes häst äter hösilage. O övriga i stallet vill inte betala för eget hö när det ingår hösilage som deras hästar uppenbarligen fungerar på.

Ang kallhyra: Naturligtvis finns det. MEN vid uppstallandet så frågade personen i fråga om avdrag för eget hö, och jag informerade henne då om att det inte skulle kunna genomföras.

säger som lillsyrran, vad står det i kontraktet.. om det ej finns med i kontraktet, gör om dem.. dom som inte skriver på åker ut..

lägg till att om silaget skall bytas till självbekostat hö så minskas hyran enbart med hälften av vad hösilaget kostar (vad nu det blir, räkna ut kilopriset) för höet ska ju också förvaras någonstans..

Skriv in att egen rasthage kostar 500 kr extra i månaden..

skriv in att: All skada på box och inredning som tydligt kommer innifrån hästen Bullens box ska Bullens ägare/fodervärd betala senast 2 veckor efter utförd reparation eller så skall ägaren/fodervärden reparera skadorna själv med av hyresvärden godkänt material (så att dom inte bara slänger upp tunn plywood när ni brukar ha rejält regelvirke, eller en billig plastkrubba när ni haft en hållbarare/dyrare krubba)

Vet personen om vid inflyttning att det fodras med ensilage och detta inkluderas i hyran och ej separat per kilo, så kan personen inte ha synpunkter på detta.

Vad gäller hagar så är det ju detsamma där, hyresgästen kan inte kräva någonting alls. Hur hagfördelningen såg ut var ju ingen som helst hemlighet. Däremot kan hon ju snällt fråga om det är ok för dig att hon sätter upp en hage till hästen om det finns utrymme för det och hon står för jobb och material.

Vet inte om du har kontrakt? Om inte, skriv ett bums! Där bör det stå att åverkan bortom det normala ska ersättas av hyresgäst. Och att börja helrenovera boxväggar titt som tätt är ju utom det normala, så det bör hyresgästen stå. Och även om det inte står i ett kontrakt så tillhör det ju allmänt hyvs att ersätta extrema skador på box och hagar.

Kicki :laugh:

Hyr man en box där det ingår foder, vad som helst och man inte vill ha just det fodret kan man inte kräva en hyresredusering för att man vill ha ngt annat foder...

För skador i boxen, vet inte hur jag ställer mig i den frågan. Är det mindre skador tror jag att jag tycker att det ska stallhyran täcka upp.. Tror jag. Men är det störra skador tycker jag nog att hästägaren får gå in och hjälpa till med en del av kostnaden.
Jag menar i ett bra fungerande stall ska man väl hjälpa till och man gör det av glädje!
Det skulle jag göra...

Gällande hagsituationen, är man informerad om hur hagsituationen är tycker jag inte att det är ngt att tjafsa om. Även om hon nu vill ha hö till sin häst kan hon väl ändå fodra med hösilage i hagen?
Så gjorde vi i förra stallet där alla hästar gick ute tillsammans, de fick samma hö ute för att sedan få "sitt eget" inne..

Ojoj, fu vilket flummigt svar...

de som står i kontraktet ingår å vill man ha nått annat får man betala de utöver. så har vi alltid haft de där vi varit mm.

de med hagen hade jag ej gått med på. därimot om hon nu yvunget vill ha hö till sin häst i stället får hon ge den de på i natten i boxen hade jag sagt. Hade boxen förstörts någon gång så hade jag inte brytt mej men som du säger så gott som varje morgon hade jag bett henne antingen byta box å se om d eblir bättre elle rbyta stall. de funkar ju inte att ha hästar som rider stallet varje dag.

:D Inte flummit alls!
Men det här med hö i hagen.. dom får alla mål utom ett i hagen. Tre stycken ute och sista på kvällen inne när jag tar in dom. Så det blir för mycket hösilage för hästen. Tycker ägaren...

Ponera att någon hyr en box i ett stall där hösilage ingår i stallhyran. Plötsligt vill denna någon byta från hösilage till hö. Har denna någon rätt att göra avdrag på hyran då?
Framgår det av kontrakt eller har uttalats (muntligen) på sådant sätt att det framgår att grovfoder i form av ensilage ingår i hyran så kan inte hyresgästen begära avdrag. Däremot kan du begära extra ersättning för att lagra hö. Kan krångla till det för dig vid en inspektion med tanke på foderproducentansvaret. Fundera på vad det skulle innebära om alla inackorderingar kommer och kräver samma sak, det brukar vara en bra utgångspunkt för den egna ståndpunkten när man ska förhandla!

Ponera även att denna någons häst har sönder sin box. Ska denna någon stå för reparation av box då, eller är det något som ska anses ingå i stallhyran?

Inte lika självklart. Har man skrivit in hur boxen ska skötas och hur eventuella skador ska hanteras är det lättare. Begreppet "normalt slitage" är inte helt glasklart!

Egen hage utan medicinsk orsak?! Nej!!! Har personen en veterinärmedicinsk orsak (exempelvis fång) så kan man arrangera en temporär lösning till dess man antingen flyttat hästen eller, om stallägaren har intresse och möjlighet att arrangera ett speciellt konvalescent avtal. Det är ju inte stallägaren som ska stå för merkostnader för hästens sjukdom (om det inte finns avtalat förstås) utan det är hästägarens ekonomiska ansvar.

Mycket beror på hur avtalen är skrivna och det finns en massa gränsdragningar som inte är solklara.

Nu när jag är sjuk blir jag hård i mitt tyckande.

Jag anser att hon ska betala mer när hon ger hö istället; hösilage ingår i hyran men om hon väljer att ha hö så behöver hon troligtvis förvara det någonstans och då kan du ta förvaringskostnad.

Vill hon ha egen hage så 500 :- som någon sa lät bra, låt henne sätta upp en egen, ca 5*5 meter? som hon kan ha hästen i, de andra hästarna ska inte behöva få mindre hagar :devil: Om det inte går bra och om hon vill att hennes häst ska äta hö får hon ha den inne vid måltider. In och utsläpp får hon i så fall sköta själv.

Boxen bör hon laga själv. Inte bra om hennes häst kommer ut på natten.

Som stallägare; jag råder dig att säga upp vederbörande. Det lär spara er båda en massa obehag för har det väl börjat krångla så brukar det tendera att forstätta eller öka.

Vet inte hur dina kontrakt ser ut men alla de saker du tar upp har jag specificerat i mina kontrakt. Hyresgästen betalar för det som du erbjuder, vill hyresgästen avstå från någon del t ex hösilaget som ingår eller viss sorts kraftfoder och ersätta det med eget så kan han/hon inte räkna med avdrag på hyran. I vissa fall är det heller inte ok att byta ut mot eget p g a praktiska skäl som t ex platsbrist och även problem som uppstår med separata hagar p g a utfodring i hage etc. Normalt slitage står jag för men slår hyresgästens häst boxen sönder och samman, gör kraftig åverkan, slår sönder krubba eller vattenkopp så får hyresvärden ersätta detta.

Mitt råd är alltså; säg upp denna hyresgästen. Speca dina kontrakt bättre för att undvika liknande problem framöver.

Vi hyr ut boxplattser med foder som ingår i hyran.
Vi drar inte av något om dom vill använda sig av annat grov eller kratfoder.
VI drar inte heller av något om boxhyraren vill använda sig av något annat strömaterial än halm som ingår i hyran.

Vi tar vanligtvis inte emot hästar som skall gå själv av någon anledning ex måste äta hö. Utan alla går med sällskap i större eller mindre grupper. Det vet alla om. Men händer det olyckor så att hästen måste gå själv fixas det en platts.
Kan inte vi göra detta får faktist boxhyraren göra detta själv. Finns inte stängsel och stolp får även boxhyraren stå för det själv. Annars får hästen vara inne eller så får dom självklart flytta om det inte apssar.
Nu har vi en mindre hingsthage där det vanligtvis inte står någon häst men det har hänt att flera av någon anledning måsta gått själv.

Vanliga rep. kostnader står vi för men givetvis får boxhyraren laga själv samt stå för kostnaden om det blir oromligt många gånger.

VI hade en stoor klumpig häst som satte sig på vattenhinken var och varannan dag. Tillslut fick ägaren själv fixa med hink. Då upptäckte hon själv hur dyrt det var med hinkar flra gånger i veckan.

*kl*

Lånar tråden till en liten fråga (hoppas detta är ok?)

Om man som hyresgäst stallar in sin häst i ett stall där det ska ingå hö men när sen höet börjar ta slut köper stallägaren in hösilage istället för det är billigare och sparar höet åt sina egna hästar som ej tål hösilage...vad har man för rätt att kräva hö till sin egna häst som även den inte tål hösilage?
Man får inte heller prisavdrag från stallhyran om man skulle köpa in eget grovfoder utan får ändå betala full hyra fast man inte nyttjar verken hösilaget, krafftfodret eller halmen...som ingår i stallhyran.

Så länge inget ändras så vet hyresgästen exakt vad som ingår i hyran.
Är det hö så är det, tål hästen inte hö för att den är dammkänslig ska man inte flytta till det stallet, samma sak om hästen inte tål hösilage.
När jag varit inhyrd & haft egna hagar till mina hästar har ingen brytt sig i vad jag köpt men så länge hästarna ska dela hage måste man samsas, det är väldigt viktigt att rutiner följs för annars vill alla till slut ha specialbehandling.

Då är det en annan sak.
Antingen blir man erbjuden att köpa eget hö & ha sin häst i en annan/egen hage.
Eller så tycker jag man ska få ha det foder hästen tål, hela uppsägningstiden, alternativt få flytta genast.
Hade aldrig accepterat att hästen ska få gå med dålig mage pga stallägarens ideer.

Aha, nja, då ser det ju ut som att hon får gilla läget eller flytta.

Nej, du hyr inte ut en box utan en tjänst. I den tjänsten ingår box och foder som hösilage, vill hästägaren ha annat foder får denne bekosta det själv och vill du göra avdrag på priset så är det upp till dig men inget som hyresgästen kan kräva.

Normalt slitage anses ingå vid inackordering, vid slitage utöver det som söndersparkade box väggar/dörr, tex hål i golvet för att hästen gräver, nedbitna kanter pga krubbitning etc får anses som skada eller skadegörelse vilket ska tillfalla hästägaren att finansiera/stå för.

Ponera även att denna någon vill ha sin häst i egen hage pga att denna någon vill att hennes häst äter hö. Kan denna någon då kräva att jag som hyresvärd låter denna någons häst gå i egen hage då? Och tränger ihop övriga hästar i de andra hagarna. Eller kräva att jag stolpar upp en hage åt denna häst? Trots att hon visste hur haguppsättningen såg ut vid uppstallningen.

Nej det kan man som hyresgäst inte kräva, vill denne att hästen ska ha annan skötsel/foder som inte ingår i konceptet får denne ordna med fodring själv eller avtala med dig till en exempelvis extra kostnad.

jag skulle inte gå med på avdrag för hösilaget men om det fanns plats hade jag upplåtit ett ställe där hon kunde förvara hö (dock får hon själv packa påsar). Ang. hage hade jag kunnat acceptera det om det fanns plats för en ytterligare, om den blev nog stor och hon byggde den själv av eget material.
Ang. boxen skulle jag skriva in i kontraktet att reparationer utöver vanligt slitage skall hästen som sparkar sönder boxen ersätta och det ska ske med följande material XXX senast x antal veckor från tillsägelse.
Accepterar hon inte detta får hon flytta!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 240
Senast: Noak
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 095
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Anläggning Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd...
2
Svar
39
· Visningar
3 719
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV