Vad är rätt???

M

*Maria*

:confused: jag vet att det redan legat ute en tråd som är ungefär samma men jag hittar den inte! jag undrar vilket som är rätt? ska hästen gå med nacken som högsta punkt eller tredje kotan? jag tittade på hästliv för ett par veckor sedan och där red dom en unghäst. den gick på tygeln med tredje kotan som högsta punkt, såg oxå på hästliv i onsdags där dom hoppade och hästen oxå gick med tredje kotan som högsta punkt. Man ser överallt på olika hästprogram och alla nästan alla dressyr som hoppningsryttare rider sina hästar med tredje kotan som högsta punkt då måste det vara rätt eller?
men jag har sett i en massa böcker om hästar att dom går med nacken som högsta punkt? så vem ska man tror på? det står även i böckerna att när en häst arbetar helt rätt så har den all vikt på bakbenen och nacken som högsta punkt och de är så dom ska gå för att gå rätt.

så hjälp mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :confused:

Sv: Vad är rätt???

Hej!

Hästen ska gå men nacken som högsta punkt. Har du någon gång sett en häst springa i hagen men 3:e halskotan som högsta punkt? Så nacken ska vara högst punkt, det är det man strävar efter. Man ka rida en häst men nacken som högst punkt även i en ganska låg form. Hästten ska ha nacken som högsta punkt för att balansera bäst ;P även om det är svårt när de har en klump på ryggen. Det blir ofta förvirring vid detta "ämne"

Hej! Jag förstår dig! alla säger jo det ska ha nacken som högsta punkt..med det är inte många men ser som har det.. läs den nya ridsport från igår! jättebra artikel om hur man ska jobba hästen osv.. :idea:

men det är inte fel att rida hästen i nån annan form på vägen mot att få nacken som högsta punkt.....det tar tid innan hästen kan bära sig i rätt form och särskilt om den är ung.

men rent tävlingsmässigt i dressyr är det FEL.

försök tänka logiskt, hur tänker du dig att hästens kropp skall arbeta,hur ser skelettet ut då? hur är bäckenet vinklat,hur musklad är hästen,vad kräver du,hur utbildad är den?

olika former för olika utbildningsnivåer och kapaciteter.
jag själv har som mål att sträva efter nacken som högsta punkt.
min valack är såpass utbilad att han gör det men stoet arbetas i en lägre form tills hon orkar vinkla sitt bäcken och sätta sig

det går väl mode i det hela, just nu så tycker jag att ju mer kanelbulle eller krullig hästen är desto bättre tycker folk att det är, Gärna ska hästen gå bakom lod oxå. På lite äldre bilder tycker jag inte att man ser särskilt mycket ihopp krullade hästar.

Mycket smaksak, även i svår dressyr är det många som inte har nacken högst.

jag föredrar nacken högst även i dom tidigare utbildningsstadierna.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 051
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Murray
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17