Vad är oseriös avel?

dimmansstuteri

Trådstartare
I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel".
Vad säger ni om dessa exempel?

1.Erfaren uppfödare, avlar på några få stostammar sedan generationer tillbaka (känner alltså mycket väl till deras förärvning). Köper in en toppstammad unghingst, visar den för avelsvärdering, där den ej godkänns av nämnden enligt rasvisa krav. Använder dock hingsten till sina ston då h*n tror på hingsten, särskilt på det stomaterial h*n har.
Problem? H*n får en icke stamboksberättigad avkomma.

2.Ej erfaren uppfödare, har ett hyggligt ponnysto (plac MSV hopp, LA dressyr) med okänd härstamning. Betäcker denne med en högt tävlingsmeriterad hingst, som även visat att han förärver prestationsmeriter.
Problem? H*n får en icke stamboksberättigad avkomma (men förhoppningsvis en riktigt bra tävlingsponny :smirk: ).

Motivera gärna hur ni resonerar! Är en hingst automatiskt en dålig individ för att den kasserats av avelsvärderingsnämnden? Är exemplen ovan acceptabla om det finns ett mål med avkomman, eller är en stambokstillhörighet det viktigaste målet med en avkomma? Finns det andra exempel där avel på icke stamboksberättigade hästar kan vara berättigad? Hur stort värde har exteriörpoängen?

För att undvika spekulationer:
Exemplen ovan har ingenting med min uppfödning att göra.

Hlsn Helena
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Nej jag tycker definitivt inte det är oseriös avel om man använder egen hingst, även om den inte nått upp till det som är kravet.
Man får ju analysera, stam, exteriör samt andra viktiga faktorer. Hamnar man sedan på + sidan och ämnar visa sin hingst igen kan man visst använda den till egna ston.
Men buskavel för mig är att ha en hingst och producera avkommor till varje pris oavsett ras etik etc.
Man bör ha en röd tråd för sin avel, inte enbart producera avkommor!
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Håller definitivt med Rodde. :)

Ett exempel på detta finns ju i Capitol I's stam... :angel: :)

Mvh Cissi
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Buskavel verkar för många av användarna på dessa sidor ofta vara likställt med avel av allt annat än svenska halvblod med GRÖNA papper......

För egen del har jag svårt att använda den termen, om man inte experimenterat för hundra år sedan i sin avel hade aveln inte varit där den var för femtio år sedan osv.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag anser att buskavel är när man avlar på precis vad som helst med enda motivation att man vill tjäna pengar. En erfaren uppfödare som vet vad h*n ger sig in på och tar ansvar för vad som produceras är inte buskavlare. Inte heller exempel två tycker jag är något fel, stoet har uppenbarligen visat vad det går för och att hon har egenskaper som bör gå vidare.

//Jenni
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Måste bara fråga, var ditt svar riktat till mig :confused: ? eller till ursprungsfrågan?? :crazy:

:)
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Om jag hade varit hingstägaren i exempel 1 hade jag väntat några år med att använda hingsten i avel för att se om den dög något till på tävlingsbanan. Vi som varit avelsintresserade ett tag vet ju att man inte kan avläsa en hästs kapacitet och förmåga endast på pappret.

Vad gäller exempel två kan jag inte se några problem, men jag är å andra sidan inte alls insatt i ponnyaveln.

Mitt eget sto, som inte blev dräktigt i år, har vita papper för hennes mormorsfar är inte godkänd, men jag betraktar inte mig själv som oseriös eftersom stoet har många kvaliteter vad gäller gång, hoppförmåga och exteriör och hennes mamma har segrar i nationell msv hoppning.

Oseriös avel tycker jag främst är korsningsavel då man tar sin snälla travarmärr till en icke godkänd halvblodshingst med hopp om att få världens bästa ridhäst.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Oseriös avel är även för mig när man tar sitt exteriört mediokra halvblodssto som tävlat LB/LB, (men ju är så himla snäll och man älskar den), slår upp flyingekatalogen och plockar den hingst som är finast på bild. Tro mig, jag har sett detta. avkomman får förvisso kanske rätt färg på pappprena, men det hjälper definitivt ej halvblodssstammen, och troligen ej heller sporten.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Inget av de två exempel du tar upp tycker jag är buskavel.

I ex 1 har ju uppfödaren uppenbarligen "tänkt" och vet vad hon vill med sin avel. Icke godkänd vid ett tillfälle är icke detsamma som dålig hingst. Så om en erfaren uppfödare vill pröva en egen unghingst ser jag inget fel. Vem säger att hingstpremieringsnämnden alltid vet bäst... :devil:

Ex 2 låter som ren prestationsavel oavsett om stoet har full stam eller ej. Visst är det bättre ju mer man vet om bakomliggande generationer men genom att använde en avkommemeriterad hingst till "okänt" sto så har uppfödaren visat att hon/han också "tänkt till" och har ett mål med sin uppfödning.

Det är ju inte automatiskt de vackraste och bäst presterande (här= inkl. de högst bedömda) stona/hingstarna som lämnar de bästa avkommorna...

För mig är buskavel ogenomtänkta betäckningar med enda syfte att få föl! Samt att använda veterinärmedicinskt defekta hästar... Att avkomman inte blir stambokbetättigad ser jag alltså inte automatiskt som buskavel.

citat; "Endast döda laxar följer strömmen"

Som sagt; Hur tror ni att vår avel hade sett ut om ingen vågat motsätta sig "de styrande" och gått sin egen väg...
 
Sv: Vad är oseriös avel?

monchestre skrev:
Oseriös avel är även för mig när man tar sitt exteriört mediokra halvblodssto som tävlat LB/LB, (men ju är så himla snäll och man älskar den), slår upp flyingekatalogen och plockar den hingst som är finast på bild. Tro mig, jag har sett detta. avkomman får förvisso kanske rätt färg på pappprena, men det hjälper definitivt ej halvblodssstammen, och troligen ej heller sporten.

Men frågan är då, ska man sätta förbjuda den typ av avel? Några icke erfarna uppfödare själper ju inte hela rasen, det borde bli så att dom utvecklar en "gren" av obra hästar, och det har ju inte så stor genomslagskraft i hästsverige. Dom sänker genomsnittet på kvaliteten men förstör ju inte för de andra.

Då tycker jag att det är betydligt värre med större uppfödare som iof har ganska bra stam på sina 20 sto men stona står inne hela vinderhalvåret och ploppar fram föl framåt våren. Jag har till och med stött på en som betäckte ett sto i januari och hade som mål att kunna betäcka henne på fölbrunsten i december :crazy:

Buskavel tycker jag det är när det är att avla för att kunna tjäna pengar på avkomman utan tanke på hur stona har det. Vad köparen får osv.

//Jenni
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Ok, jag hängde nämligen inte riktigt med där :)
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag har betäckt en märr med egen icke godkänd hingst i år.... är jag oserlös då??
Avkomman kommer att bli fullregistrerad.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Görel: "Oseriös avel tycker jag främst är korsningsavel då man tar sin snälla travarmärr till en icke godkänd halvblodshingst med hopp om att få världens bästa ridhäst."

Det kallar jag inte direkt oseriös avel...snarare okunnig eller naiv! Och oftast handlar det om ett endaste föl och ingen massproduktion.

Sen så håller jag med Jenni73 i hennes defintion av buskavel/oseriös avel. Man har ett gäng ston (eller bara ett fåtal för den delen). Sen köper man en hingst, oavsett ras eller modell och avelsvärderar inte honom. Gärna en skäck verkar det som! Sen får alla gå tillsammans året runt och producera föl vid vilken tidpunkt på året som helst. Fölen blir korsningar (intet ont sagt om korsningar) där den sk uppfödaren inte bryr sig om att registrera, för sånt "tror" inte h*n på. Efter ett par år är flocken dessutom utökad med en eller ett par (eller fler?) unghingstar, födda in i flocken som bara blivit större. Vilken hingst som betäcker vilket sto har inte "uppfödaren" längre koll på, men det gör ju inget så länge det blir föl att sälja. Och förhoppningsvis då skäckföl som man kan ta lite extra för!
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Nej, du är inte oseriös. Och det vet du själv! ;)
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Håller med dig i detta fall, men även en del av er andra. Skulle ta alldeles för lång tid att plocka ut exakt vad, som är oseriöst i varje svar.

Martha du är inte oseriös. Tots allt har travet en del andra saker vad gäller avel än vad det är inom halvbloden.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Jag har inte läst allt nu, men kastar in ett litet svar. För mig är oseriös avel endast sådan där man utan att kunna NÅGONTING bestämmer sig för betäckning av sitt sto och där man inte tar reda på något utan bara tar första och bästa hingst som kanske ofta inte är godkänd. Men att experimentera med egna individer och på så sätt ta fram avkommor som inte är "gröna" kan jag inte se som oseriöst. Om man inte provar olika alternativ och experimenterar så skulle man tex aldrig fått fram de raser vi har idag.
Man kan INTE förlita sig på vad hingstnämnder och avelsförbund säger och bara följa allt de säger förbehållslöst. Då får vi för mycket avel med för närbesläktat blod och aveln utarmas. Det tror jag i alla fall. Utan vi måste avla olika för att kunna hålla bredden på aveln. Och alla gillar olika hästar! Så ovannämnda exempel är inte oseriösa enligt mig. Med detta inlägg menar jag inte att man bara ska korsa och använda icke godkända ston och hingstar, men det måste förekomma!
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Nä, några få stjälper väl inte hela halvblodsstammen, det får jag väl erkänna. Frågan är hur få de är? Titta bara på hur många halvkassa/trista/dåliga halvblod det finns. Jag tycker det är många, vet inte hur ni andra upplever det? Sedan finns det många fina också, det ska vi inte glömma.

Uruselt är det när man inte tänker på sina ston utan bara vill att dxe ska spotta ut ungar.. Vet dock inte om det är min definiton av buskavel, däremot spelar ju som du nämner, produkten in, dvs vad köparen får.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

I fall 1 beror det väl på VARFÖR hingsten inte klarar de rasvisa kraven och HUR MYCKETsom fattas? De som tycker det är OK att använda den kanske föreställer sig att den missar med någon tiondel, är inne i en tillväxtperiod och inte visar sig bra, blir distraherad och slår sig på ett hinder och sedan hoppar sämre än vanligt eller något liknade. Om då ägaren, som känner sin hingst, seriöst begrundar resultatet och sedan bestämmer sig för att använda den till något sto för att se om resultatet blir son h*n tror behöver det inte vara oseriöst.

Blir den underkänd för att den har 4 på benen, biter veterinären, slänger av ryttaren eller inte klarar att hoppa mer än 60 cm så kan det ju vara en riktigt dålig hingst även om stammen är bra! Om då ägaren vägrar att ta till sig resultatet och acceptera att inköpet var en nit, utan använder hingsten till många ston är det inte särskilt seriöst (Möjligen också ett tecken på att den erfarne uppfödaren börja bli lite senil :D )

RIKTIGT oseriös avel tycker jag är när man avlar på ston som inte håller eller är har för dåligt lynne för att användas till annat. I de flesta fall tycker jag också det är oseriöst att avla på hästar man vet/misstänker har ärftliga deffekter.
 
Sv: Vad är oseriös avel?

Intressanta åsikter. :bow:

Om man spetsar till exempel två lite, att ponnyn har känd stam, med tre olika raser :o och ej stamboksberättigad i ASRP, men även här betäcks med en tävlingsmeriterad samt avkommeprövad hingst, skulle det göra någon skillnad? Låt oss säga att hingsten är av en fjärde ras, och målet är fortfarande att så en bra tävlingsponny?

En ponny med okänd härstamning har just - okänd härstamning. Vad som ligger bakom går bara att spekulera i. Tycker dock att jag märkt att det är acceptabelt som hingsthållare att ta emot ponnyer med okänd härstamning, än en ponny med dokumenterad "blandras", trots att stona har jämngoda meriter. Någon mer som har liknande erfarenhet?

Marta, observera att jag inte satt några som helst egna åsikter i detta, jag tror att du vet vad du gör, och du kan nog definieras in i exempel ett ovan. Likaså känner jag till flera uppfödare i olika raser som gjort detta, både med importhingstar och egenuppfödda hingstar. Det har gått bra... :p

Till er andra - jag lånar min egen knapp och svarar alla - kul att höra era åsikter. Fler vill jag ha! :D

Hlsn Helena
 

Liknande trådar

Avel Jag hänger en del och läser Oseriös Avel på hundsidan och blir både road och förfasas när man läser en del. Tanken har slagit mig att...
20 21 22
Svar
424
· Visningar
44 715
Senast: pews1972
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: Ottilia
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 191
Senast: Eldfuxen
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp