Vad är ok att ge hästen att äta under tävlingsdagen?

Harbor

Trådstartare
Skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på när man åker och tävlar. Till exempel, om man är hela dagen borta, och tävlar i flera klasser, vad är lämpligt att mata till hästen under dagen? Samma sak med vatten, är det smart att låta hästen dricka just före eller efter han ska hoppa?
Tonåringarna som åkte iväg med hästarna idag hade nog inte tänkt på allt de behöver ha med, hade inga vattenhinkar med, glömde höet osv. Tur att de bara var borta några timmar.

Sv: Vad är ok att ge hästen att äta under tävlingsdagen?

Jag har alltid försökt hålla samma tider och fodermedel på tävling, även under flerdagarstävling. Med lite planering behöver ju hästen inte få bettet direkt i munnen efter sista tuggan kraftfoder :) men mat och vatten ska de självklart ha!

Mina hästar får alltid fri tillgång på vatten, (förutom när man rider då..) och sen får dem hö när det passar helt enkelt.. och kraft foder får dem efter jag ridit klart för dagen (:

VAtten och hö måste ju hästen få när man är iväg!!

Vems är ansvaret? inte kanske tonåringarnas utan föräldrar och hästägare!!

Jag själv försöker hålla fodertiderna som jag har hema även när vi är iväg.

Nu var det rätt många år sedan jag var ute på tävling. Har för tillfället en unghäst och vi har inte kommit ut på tävlingsbanorna än. Men när jag tävlade rätt mycket (mest endagstävlingar, hoppning) så brukade jag ge vatten när hästen var törstig helt enkelt. Erbjöd vatten flera gånger; innan första klass, efter första klass, innan andra klass och efter andra klass, och lite därimellan beroende på tävlingsdagens längd. Vi hade alltid med eget vatten dessutom eftersom min ponny var kinkig med annat vatten. Hö fick min ponny i transporten, vilket innebär i stort sett mellan klasserna, och möjligtvis lite innan första klassen. Mellan klasserna brukade jag ge betfor, mest för vätskans skull.

när jag tävlade ponny fick hon alltid fri tillgång till hö. Dock drack hon aldrig när vi var på tävling, så hon fick betfor med extra vatten i:)

beror lite på hur länge vi är borta men har alltid vatten med som erbjuds före/efter klass och med gämna mellanrum mellan klasserna. Hö får dom om vi är borta mer än 5 timmar ungefär

Skulle behöva lite tips på vad man ska tänka på när man åker och tävlar. Till exempel, om man är hela dagen borta, och tävlar i flera klasser, vad är lämpligt att mata till hästen under dagen? Samma sak med vatten, är det smart att låta hästen dricka just före eller efter han ska hoppa?
Tonåringarna som åkte iväg med hästarna idag hade nog inte tänkt på allt de behöver ha med, hade inga vattenhinkar med, glömde höet osv. Tur att de bara var borta några timmar.

Vatten har mina hästar fri tillgång på när jag är ute på tävling.

Hö har jag med men de får dom före start och efter.

Har läst att man helst ska undvika att ge hästen hö eller mat överhuvudtaget en timma före ridning,men vet inte om det stämmer..??
(läste det i någon fakta bok jag har hemma på hyllan)

Hö är det inga problem med att ge hästen kontinuerligt. Det är kraftfoder man ska vara lite mer försiktig med. Tvärt om så är det en fördel att hästen äter hö hela tiden så att magsaften inte skvimpar runt i magsäcken och fräter på fel ställe.
Tänk på att hästen är ett flyktdjur och i vilt tillstånd går och betar på steppen hela dagarna. Skulle de då inte kunna fly från ett lejon bara för de precis ätit? Nä, så funkar det ju inte.

Jag har fritt med hö och vatten till mina. Dessutom har jag lucernpellets som jag kan lägga salt i om hästen jobbat hårt i någon klass (svettats mycket) och då jag blötlägger det blir det extra vätsketillskott. Det är inga problem att börja rida hästen trots att den ätit men jag ser till att ha lång framridning där hästen får skritta igång ordentligt.

Jag brukar försöka se till att inte ge hästen hö precis innan jag startar, så den får lite tid smälta maten. Vatten har han alltid fri tillgång på. Om hästen inte vil dricka och man har varit iväg en länge tid brukar jag lägga lite gäst betfor på botten av vattenhinken (dock inte så mkt vatten) min häst dricker upp vattet för att komma åt betforen. Men annars om inte hästen vill dricka då vill den inte det, antagligen är den inte törstig.:)

Jag brukar försöka se till att inte ge hästen hö precis innan jag startar, så den får lite tid smälta maten.

Men lite hö i magen är bara bra när hästen rör på sig. :)

När jag är borta på fälttävlan under sommaren så är det ju hela dagen eller flera dagar. De får vatten och hö när de passar mellan ritterna samt sitt vanliga kraftfoder på ungefär samma tider som hemma.

Ok, är hundra på att jag läst det, men allt stämmer inte som man läser.
Jag tycker det låter klokt att ge hästen mat en timma före(hinner lägga sig i magen :))

Ok, är hundra på att jag läst det, men allt stämmer inte som man läser.
Jag tycker det låter klokt att ge hästen mat en timma före(hinner lägga sig i magen :))

Fast nu funkar ju inte hästars magar som våra. Hö kan dom äta hela tiden.

Till TS:

När jag tävlar så ger jag min häst fritt med vatten och i princip fritt med hö när tillfälle till paus ges.
Kraftfoder försöker jag hålla på dom tider dom brukar få, men ger inte det precis i samband med ritt.
Min nuvarande häst dricker väldigt bra borta, men min förra ville inte alls så henne fick jag truga med betforvatten.

Fast nu funkar ju inte hästars magar som våra. Hö kan dom äta hela tiden.

Till TS:

När jag tävlar så ger jag min häst fritt med vatten och i princip fritt med hö när tillfälle till paus ges.
Kraftfoder försöker jag hålla på dom tider dom brukar få, men ger inte det precis i samband med ritt.
Min nuvarande häst dricker väldigt bra borta, men min förra ville inte alls så henne fick jag truga med betforvatten.

Nej det sa jag aldrig:D

forstar inte varfor alla skall gora saker sa krangliga. Ar man ute med sin hast, pa tavling eller langritt, bind hasten till trailer, hang up en hink med vatten hemmifran och honat. Sa kan den sta dar och mumsa.. Nar man har ridit fardigt sin klass, sa ar det ju bara att satta tillbaka hasten vid trailer och den vill dricka/ata som den kanner. Kraftfoder kan ges nar man kommer hem och nej man ger inte dubbel giva, utan bara normalt.. sa de missar en kraftfoder fodring, big deal... de dor inte..

Binda fast hästen vid trailern? Låter väldigt farligt om den sliter sig. Dessutom så måste man ha träns på vid tävlingar och du binder väl inte upp hästen i tränset?

Dock brukar jag ha hästen i trailern en hel del på tävlingsdagen. Med transporten under uppsikt om ngt händer. Men han står väldigt tryggt och lugnt där och äter.

Fri tillgång på hö under tiden de står i transport/box, inga mängder med vatten precis innan ritt men givetvis efter och flera ggr under dagen.
Oftast tömmer de inte höpåsarna eller dricker mer än någon liter vatten (tack för den, när man släpat en 20 liters-hink över hela tävlingområdet, spilt ut 3-4 liter på sig själv och får 1-2 liter nerdreglat på tröjan), men möjligheten finns.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 266
Senast: EZMK
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar