Vad är nu detta!!!

clubman

Trådstartare
Pållan blev lite varm i hoven och halt på hö bak för ett par veckor sen..Blev bättre och bättre och är inte halt nu. Idag när jag kom till stallet var hon lite svullen i vä bak,alltså andra bakbenet än innan. Svullnaden sitter på insidan av benet från kotan och uppåt ca fem cm innan hasen. kall i benet och hoven,ingen puls och som sagt ingen hälta eller ömhet. Varmare i andra bak och hö fram. Så nu blir det en utredning på klinik...Känns så där att komma in med en ohalt häst...Men nånting är ju galet!! Mycket märkligt det här....

Sv: Vad är nu detta!!!

min ponny har haft liknande problem. Hältan har vandrat fram och tillbaka mellan hf och vf och tillbaka igen. Hovis kom dit och verkade upp en hålvägg i vf som det fanns en vass sten i. Dessutom vart hon supervarm i vf.
Varmen har lagt sig lite och hon börjar röra sig bättre också...

Hovis sa att det skulle bli bättre inom en månad och vet sa idag att om det inte blivit någon förbättring till nästa vecka får vi komma in. Det är två veckorsen hon blev verkad.

Hoppas det löser sig!

:idea:Detta har vi nu svar på! veterinären trodde att hö bak hade hon antingen vrickat eller slagit i på något sätt. "skadan" satt fram på kotan och det var minimalt lite..hon blev sprutad i leden och ska ta det lugnt i två veckor. Sen ska hon vara bra tyckte vet för det var så pass lite..Röntgade även hasleden och vet sa att hon hade väldigt rena och fina leder:banana: överlag så det var bara detta "lilla"..så vi håller nu tummarna på att det blir bra snabbt och att vi kan vara i tävlingsform igen till våren!!:D

det vänstra bakbenet var lite tjockt förmodligen på grund av lite överbelastning...för att avlasta hö bak..för hon visade ingen hälta eller nånting på vä bak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 213
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 872
Senast: Fibusen
·
Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
3 117
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025