vad är nu detta?

Milosari

Trådstartare
när jag kom hem i förrgår låg det stora tussar med hår på soffan och när jag kollade igenom minina såg jag att magen var mer tunnhårig än tidigare. igår var det samma sak, men nu har hon lyckats gnaga små hål på huden. i morse på promenaden gjorde hon först ett litet utfall och sedan ett stort som hon inte bröt av sig själv. dessutom har hon blivit nästan hysteriskt kelsjuk på sista tiden, jag får knappt titta på loke innan hon tränger sig emellan och hon förföljer mig genom lägenheten.

hon mår uppenbarligen sämre igen. men varför då? allt är precis som det brukar, inga direkta förändringar alls! och vad kan man göra åt detta? det känns som om vi tagit ett steg på 3 år tillbaka...

Sv: vad är nu detta?

cillamuffins skrev:
när jag kom hem i förrgår låg det stora tussar med hår på soffan och när jag kollade igenom minina såg jag att magen var mer tunnhårig än tidigare. igår var det samma sak, men nu har hon lyckats gnaga små hål på huden. i morse på promenaden gjorde hon först ett litet utfall och sedan ett stort som hon inte bröt av sig själv. dessutom har hon blivit nästan hysteriskt kelsjuk på sista tiden, jag får knappt titta på loke innan hon tränger sig emellan och hon förföljer mig genom lägenheten.

hon mår uppenbarligen sämre igen. men varför då? allt är precis som det brukar, inga direkta förändringar alls! och vad kan man göra åt detta? det känns som om vi tagit ett steg på 3 år tillbaka...

Ring en veterinär!

Det låter som att hon är fysiskt sjuk den här gången. Dags för en koll hos veterinär?

hon hade precis samma beteende för tre år sedan, men då var det precis ovanför svansen som hon bet hål. vet hittade inget alls. får ringa vet på måndag och höra vad de säger... jag tänkte lite på om det var nåt fel på hennes juver, typ tumörer eller liknande. kan man alltid känna det? tuttarna börjar ju bli lite hängigare, men inte en knuta i sikte.

Skendräktig? Har för mig att de lossar päls kring spenarna då... När löpte hon?

hon löpte i mitten av februari om jag minns rätt och har aldrig visat skendräktighet tidigare. kollade upp det, hon började löpa den 14:e februari och det höll i sig i ungefär två veckor. är inte det lite väl lång tid sedan?

Då skulle hon valpat för ca 3 veckor sedan...

för sent för skendräktighet alltså? jag har fotat hennes mage, väntar bara på att den ska laddas ner (segt idag).

Nja, när min labbe hade sin livmoder kvar höll hon i sig med sin skendräktighet länge, men däremot borde du ju ha sett symptom innan, det ploppar ju inte bara upp sådär tre veckor efter antagen valpning....

Jag funderar på skabb, men det känns att ta i lite väl mycket...

//E

ja och nu fattar jag INGENTING! vi var ute och tränade lite ff och apport och plötsligt spårar allt ur och hon får ett "pudelfnatt" och bara springer och springer och fintar. dessa kan hon få när hon gjort något svårt och lyckats men då håller det med lite tur i sig i 30 sek ungefär. nu kutade hon runt i 10 min och hämtade bollar och såg allmänt ut som en yster unghund (i normala fall är hennes föremålsintresse noll och springer, ja det gör man när man jagar kaniner eller blir rädd för något. inte utan anledning).

eftersom det klagats på webshots och att det är ansträngande att ta bort http:// så har jag bytt till photoshop, men den sidan funkar inte idag så nu får ni ta bort http:// i alla fall.

hela magen och högra tutten. det rödaktiga i pälsen är normalt, likaså den bleka randen i mitten. med prickarna är nya småsår.

vänstra tutten. här syns prickarna tydligare. det är alltså bara de små prickarna som är sår, den andra röda färgen har alltid varit där.

högra spenen. här ser man såren som rosaaktiga.

hela magen. lite glesare än vanligt.

så där började symptomen på rävskabb på vår ena hund?
kan det vara möjligt?

Kommer inte ihåg vad Du skrivit om fästingmedel. Har Du börjat använda medel mot fästingar?

Kan det vara någon allergisk reaktion på fästinghalsband eller annat fästingmedel?

kan det inte vara så enkelt som att det bara är fodret då??

Min till blev sådär när jag bytte foder på henne en gång...höll på att äta upp sig själv...

svarar alla: nej, vi har inget fästingmedel ännu. har visserligen börjat ge shy feeder i fodret, men själva fodret är det samma. rävskabb? finns det fler symptom på det? är det ett skrapprov som gäller?

jag har tvättat av hela magen och sprayat på aloe vera och hon har inte gnagt idag, men jag har varit hemma hela dagen. vi får se hur det utvecklar sig under helgen.

när jag misstänkte rävskabb på mina, så visade jag det för veterinären, och han trodde det var det så dom fick 3 sprutor alla 3 hundar även om bara 1 visade symptomen.

Våra vet. använder sig av ett litet knep man kan göra själv. Man tar tag i örontoppen och viker in den och så gnuggar man det vikta örontoppen mellan fingrarna. Om hunden börjar rycka/vilja klia med bakbenen så är det rävskabb. Annars inte.

Vet inte hur stor säkerheten är på detta lilla knep, men alla vet på den kliniken gör detta test och vi har gjort det på våra egna när vi misstänkt. Och på våra har det stämt fullt ut. 2 ggr har vi haft rävskabb och då har de kliat sig efter örontestet.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 075
Övr. Hund Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den. Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och...
2
Svar
21
· Visningar
1 995
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Gammal hund - blivit \'bjäbbig\'? Lilla blandisvovven (cavalier x papillon) blir 13 år i maj. Har sina krämpor och skavanker men inget...
Svar
4
· Visningar
2 763
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka