vad är NH

C

_camill_a

funderingar

nån som vet nått om NH.. kan inte nån bara berätta grunderna av de.. va de går ut på, varför man tränar de.. ja... vad är NH helt enkelt ( fast de kanske inte är så enkelt :P )
 
Sv: funderingar

ingen som vill berätta för en nyfiken hästtok?
 
heej jag skulle vilja läre mig NH! men vad är det för nått igentligen skulle vilja lära mig grunderna någon som vet??:confused:
 
Sv: vad är NH

Som ledare blir det naturligt att flytta på hästens fötter i stället för att du flyttar dig . För varje gång det är du som flyttar hästens fötter, befäster du din ledarställning, och övertygar hästen om att du fortfarande ställer upp som ledare. Den som flyttar den andre definierar sig själv och igenkänns av hästen som ledare. Och för varje gång det är du som flyttar undan för hästen har du förlorat några poäng i ledarskap. Det är ingen fara, du får många flera chanser..
Vilken idioti:crazy:
Inte håller en ledare på att flytta på sina adepter hela tiden- snacka om mobbing.
Bara om den ska förvisas ut ur flocken.

Hästar har oxå respekt för integriteten o stannar på en armslängds avstånd.
Man ska inte låta den klia sig på en, men till att därifrån dra det till att köra med den hela tiden.

Ska maila den där gubben!

Respekt förtjänar man. Om man visar på att den kan lita på en under alla omständigheter så kommer det som ett brev på posten- inte genom att vara en översittare.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är NH

håller med "Axel".

Bara för att man ska visa att men är ledare innebär det inte att man ska hålla på att köra med hästen hela tiden. Nu kanske inte personen som skrev detta menade direkt så, men det lät lite som det. :crazy:


Att man är ledare över hästen menas inte med att man kan flytta på den hela tiden. Som ledare respekterar man hästen och den respektera en själv.

Hästen litar på dej och lägger över ansvaret på dej, men det är också viktigt att vara kompis med hästen.
Håller man bara på och kör med den, missar signalerna och inte bryr sej ett dugg om hästens integritet så slutar det med att hästen säger ifrån, med fysiskt våld. vilket kan visa sej i stegring, spark eller bett. eller så skiter hästen helt enkelt i en.

Det är dom kunskaper jag har om det hela.

rätta mej gärna om jag har fel :crazy:
 
Sv: vad är NH

Vilken idioti:crazy:
Inte håller en ledare på att flytta på sina adepter hela tiden- snacka om mobbing.
Bara om den ska förvisas ut ur flocken.

Hästar har oxå respekt för integriteten o stannar på en armslängds avstånd.
Man ska inte låta den klia sig på en, men till att därifrån dra det till att köra med den hela tiden.

Ska maila den där gubben!

Respekt förtjänar man. Om man visar på att den kan lita på en under alla omständigheter så kommer det som ett brev på posten- inte genom att vara en översittare.

:bow: :bow: Håller med i allt!

Jag blir så :devil: när jag läser sånt. Det är inte konstigt att folk får problem med sina hästar när man sysslar med sånt:eek: Orkade inte ens läsa igenom alla dumheter, jag får bara hjärnblödning.:crazy:

Vanlig klok hästhantering har fungerat för mej i alla år utan att behöva knuffa runt hästen och tala om var den ska sätta fötterna.:eek:

Jag är nöjd så länge den inte sätter fötterna på mina och det gör inte normala välhanterade hästar.

Om jag vore häst skulle jag göra revolt mot alla såna dumheter. Hästar är intelligenta djur.


Ja axel maila gubben och hälsa från mej.
 
Sv: vad är NH

Det finns olika sätt att tolka en text. Det är tydligt.
Jag tolkar det inte som att "gubben" menar att man ska bossa runt som en galning. Då tror inte jag heller att man får nån bra relation till sin häst. Däremot kan jag inte låta min häst styra mina "steg" eller rörelser. Någon skriver att hästar håller sig på en armlängds avstånd. Det är bara att gratulera till att de hästar du har träffat har gjort det. Jag har inte haft den turen, utan har fått jobba fram det.
 
Sv: vad är NH

Det räcker oftast med att säga till några ggr o detta som regel vid olika tillfällen.
Gubben skrev att man skulle vara dominant o säga åt dem att flytta sig när kungen kom;)
En sådan mobbarhäst skulle slicka öronen bakåt o ge fler signaler till-Stick!
Hur ska en människa kunna ge samma signaler:confused: annat än att skrämma hästen.
Så fort den kommer så ska man dra!
Tror jag det att det finns så många hästar som inte har lust att komma fram till människan- de har tappat förtroendet eller än värre- har aldrig haft ngt.
Mina hästar skulle sticka ifrån mig om jag var "pain in the ass"
-Vi vill ha en annan matte.
 
Sv: vad är NH

Jag håller med Tina110.

Det är många sätt att tolka det.

axel:
Jag tolka det precis som det står en förklaring till varför vi leka de 7 lekarna t ex. Vi gör mycket genom NH är att hästen ska flytta undan (fram, back, sidled, upp och ner) från trycket. Om du ska driv ut din hästen ska du följea hästen runt med han i circlarna? nej, man står still. Du har har drivet hästen bort och runt dig. Känner du att du har mobbat din häst?

Allt med hästar är en dominas lek (betyder inte att man måste vara mobbig för att vara mer dominant). Visar hästar är mer eller mindra dominant. När man använder våld eller att man "tvingas" hästen att göra nåt är det en annan sak. Men Jag är djup insatt i NH och även PP säger det om din häst flyttar dig undan då är det han som är högre up på rangordning. Jag själv försöker aldrig flyttar undan för mina men när jag leka med en ny häst så är jag inte dumb, om man måste flytta för säkerthets skuld så göra det. Men då ändra det under tiden jag leka så att den nya hästen flytta sig mer och mer, till slut så står jag still och han flyttar sina föter. För jag vet att jag bättre resultat om en häst flyttar sina föter mer och mina står still mer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad är NH

Jag är på din (och Tinas) linje.
Tänk att man kan utläsa så olika ur en text. En förklaring till det kan kanske vara att man har olika grundkunskap i ämnet?
Tänkte skriva och berätta hur man gör och varför, men det blev snabbt alldeles för mycket. Jag rekommenderar den som är intresserad (TS framför allt) att t ex gå in på www.nnha.nu eller någon annan sida med information byggd på kunskap i ämnet.
Obs att jag inte lägger några som helst synpunkter på den hänvisade hemsidan eller dess innehåll.

Varför blandar man in "respekt" i kritiken mot den citerade texten?
Flyttar hästfötter gör man som en del i ledarprocessen.
Respekten får man oavsett, i det fall man gör sig förtjänt av den. Ett exempel på onödiga missuppfattningar.

LIA
 
Sv: vad är NH

Citat:
Som ledare blir det naturligt att flytta på hästens fötter i stället för att du flyttar dig . För varje gång det är du som flyttar hästens fötter, befäster du din ledarställning, och övertygar hästen om att du fortfarande ställer upp som ledare. Den som flyttar den andre definierar sig själv och igenkänns av hästen som ledare. Och för varje gång det är du som flyttar undan för hästen har du förlorat några poäng i ledarskap. Det är ingen fara, du får många flera chanser..
Då kan man inte formulera sig som han gör!

Den som flyttar sig minst är dominant- ledare.:crazy:
Hur ska ungar/ osäkra vuxna kunna bedöma när det är befogat att flytta på hästen?
Det ska bara vara i korrektionssyfte- om hästen har för vana att gå för nära eller på dig- vilket de flesta inte gör om man inte har gjort fel i hanteringen.
Varför har så många problem att ens få tag på sina hästar i hagen?
Om man inte överdominerar sina hästar så kommer de eller åtminstone står still. Man behöver då heller inte tänka på sitt kroppspråk.

Om den har trevliga upplevelser av sin ägare så behöver den inte tvivla på dens sociala kompetens.
Men om den vet att den brukar bli bortjagad, så varför komma?
 
Sv: vad är NH

Axel,
varför inte sätta sig in i det hela?? Om du läser igenom det som finns i olika "NH-siter" så får du kanske mer förståelse.

Då kan man inte formulera sig som han gör!
Den som flyttar sig minst är dominant- ledare.
Hur ska ungar/ osäkra vuxna kunna bedöma när det är befogat att flytta på hästen?
Jag har inga problem med formuleringen du retar dig på, men eftersom jag förstår hur han menar, är jag kanske hemmablind.
Har "han" utgett sig för att undervisa ungar/osäkra vuxna? Eller lämnar han lätt och allmän information om hur han ser på (sin version av?) NH?

om hästen har för vana att gå för nära eller på dig- vilket de flesta inte gör om man inte har gjort fel i hanteringen.
Vilket de allra flesta i så fall har gjort, om man ska bedömma efter hur det ser ut därute.


Varför har så många problem att ens få tag på sina hästar i hagen?
Bra fråga! Ställ den till dom som har problemen. Du kommer knappast att hitta någon "NH-person" där.

Man behöver då heller inte tänka på sitt kroppspråk.
Tänker på mitt kroppsspråk gör jag vid 3 tillfällen. När jag lär mig själv något nytt eller repeterar. Oh shit, det är visst bara då ...
När jag "lär" en för mig ny häst vem jag är och hur jag vill ha det eller umgås med dom kända, finns rätt kroppsspråk där automatiskt sas..

Om den har trevliga upplevelser av sin ägare så behöver den inte tvivla på dens sociala kompetens.
Men om den vet att den brukar bli bortjagad, så varför komma?
Instämmer i stort med den första meningen även om jag inte förstår kopplingen till citatet. Meningen med den andra meningen begriper jag inte alls. Förklara!

LIA
 
Sv: vad är NH

Det är alldeles för stor fokusering på dominans inom NH o den där förtroeliga biten är det slappt med.
Tillit är bannemig viktigare.


varför använder man sig inte av en vokabulär?
Vi människor har en större hjärna än att bara vara fysisk med hästen.

Hujedamig om man bara ska använda sin kropp till att fostra barn eller hundar.

Målet torde väl vara att bara behöva använda små signaler.
Kan flytta mina genom att säga -flytta dig, vända hö. eller vä. beroende på var jag befinner mig i förhållande till hästen- kom! om den ska vända emot mig eller Vänd! om den ska vända sig åt andra hållet.
Att kunna på håll Backa, stanna, gå in/ut,sakta -listan kan göras oändlig.

Viktigast med all uppfostran är att man är konsekvent i sina handlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är NH

Det är alldeles för stor fokusering på dominans inom NH o den där förtroeliga biten är det slappt med.
Som jag skrev, "varför inte sätta sig in i det hela??"

varför använder man sig inte av en vokabulär?
Det gör man, om du med det menar ord!? Men nu är det en gång för alla så, att hästen huvudsakligen talat kroppsspråk, och därför är det ganska intelligent (på tal om människans stora hjärna) att även vi försöker göra det, eller hur?

Målet torde väl vara att bara behöva använda små signaler.
Åtminstone ett delmål.

LIA
 
Sv: vad är NH

Kan se framför mig när du tuggar, lägger bak ngt öra, piskar med svansen, bits, sparkar eller hotar, o galopperar efter hästen o skriker. neanderthalare:D
 
Sv: vad är NH

*Knapplån*

HÄdanefter får LIA med flera låta bli att lägga in en länk till NNHA i tid och otid. Jag har sagt det förut och jag säger det EN GÅNG TILL:

Har NNHA svårt att hitta medlemmar till sin sida och sitt forum, får de BETALA annonsplats till Gunnar i stället.

Givetvis, gäller detta även länktips till andra internetsidor. Man ska i första hand ge svaret på frågorna här på bukefalos forum och sedan MÖJLIGEN hänvisa till annan sida för djupare information i ämnet.

Så det är INTE OK att skriva. "Oj, det är så mkt att berätta om. Men titta in på den här sidan i stället XXX. Den förklarar allt på ett bra sätt." Eller "Jag har inte tid och ork, att skriva om hur jag gör. Titta på den här sidan i stället XXX"
Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: vad är NH

Hej och välkommen. Om du läser igenom lite av trådarna här På NH-forumet, så hoppas jag att du kan få en liten inblick i vad NH - Natural horsemanship (naturlig hästhantering "hästmannaskap"). Det finns även mycket böcker och andra internetsidor, som berättar om tanken bakom.

Men börja gärna att använda sökfunktionen, som du hittar i den oranga raden här hovanför. Sök via avancerad inställning här på NH-forumet. Använd då sökord som grunder, seven games eller varför inte rent utav, skriva Vad är NH rakt upp och ner, och se vad som kommer fram.


Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: vad är NH

Ingela, hur ska man förstå det här?
Har NNHA svårt att hitta medlemmar till sin sida och sitt forum, får de BETALA annonsplats till Gunnar i stället.
Tror du jag är ute efter att göra PR för en specifik sida? Det är närmast att förolämpa mig och mina intentioner. Att jag ett flertal gånger hänvisat till den sidan beror uteslutande på att den innehåller mycken information om NH och är ideell till sin natur (även nu sedan föreningen lades ner) och att jag därmed slipper skriva samma långa roman varje gång. Jag tror inte du skulle uppskatta om samma hundratals rader sattes in om och om igen, eller?
Vi diskuterar, motiverar och analyserar hej vilt här vilket knappast kan ha undgått dig, men att gång efter annan svara på samma fråga ("Vad är NH?"), hur kul är det?

För säkerhets skull: Jag har inga som helst intressen ihop med NNHA! Däremot har jag stort intresse i företeelsen NH och använder hemsidan som ett "verktyg".

LIA
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 814
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp