Vad är nästa steg?? Registrering mm..

Lillsillen

Trådstartare
Har alltså fått föl, sänt in rapport till hingstägaren och det e betalt o klart. Men vad händer härnäst?? (halvblod)

Kommer jag få något "papper" från hingstägaren?
Eller ska man ta ut någon för att chippa eller id?
Registering ska väl göras före nyår så jag har ju lite tid på mig.
Men ligger bollen hos mig eller var??

Sv: Vad är nästa steg?? Registrering mm..

Gå in på www.asvh se där står allt om registreriing. Och ja , du kommer få ett registerunderlag från hingsthållaren.

Du kommer att få registreringsunderlag från hingsthållaren. Innan du skickar in det ska fölet id-kollas och chippas och tagel ska tas för dna-test.

Hur snart kan man ID-kolla, chippa och dna-testa? Dvs hur gammalt bör fölet vara?

Det bör ha tappat fölpälsen så att man ser vilken färg det får.

Kanon! Då är det rätt käckt att vänta ett tag då...
När ungefär tappar de fölpälsen??

När de är fyra månader brukar man kunna se vilken färg de ska få.

Mitt förra föl kollades då men fick nya vita fläckar på mulen efteråt (sabinoanlag)

Han är såld men hade jag behållit honom tills han blev vuxen hade jag kanske varit tvungen att göra det. Tror att det blev så för att han har skillnad mellan sommar- och vinterpälsen. Hans mamma har stickelhår och en vit fläck på ena benet i sommarpälsen och vita hår på överläppen i vinterpälsen.

Ok, jag tänkte iaf ta ut ID- kontrollant när mitt föl tappat fölpälsen. Får hoppas att hon inte ändrar sig efter det... Trodde inte att de kunde det efter att de fällt fölpälsen :o

Det är därför jag funderat på om det var så att han har skillnader i sommar- och vinterpälsen eftersom hans mamma har så stora skillnader.

Årets lille har redan två fläckar på mulen som blivit en medan storebror hade en som blev två hans första vinter.

Så det är alltså vid 4 månaders ålder man tar ut ID-kontrollant och fixar allt det där?

Får jag fråga en avsides fråga tro?
En kompis föl (Shettis) dens föräldrar har inte stamtavla alls, däremot har ägaren till stoet ansökt om pass iaf till stoet.
MEN, hur blir det med fölet, vart reggar man det? OCh visst blir det med okänd härstamning isåfall?

Ok, jag tänkte iaf ta ut ID- kontrollant när mitt föl tappat fölpälsen. Får hoppas att hon inte ändrar sig efter det... Trodde inte att de kunde det efter att de fällt fölpälsen :o

Speciellt hästar med sabinoanlag kan mycket väl ändra sig flera gånger innan de är tre. Som det är nu är det hästägaren som är ansvarig för att ID-beskrivningen stämmer med pass och häst. Har ju själv ett antal sabinosar och vid treårstesten brukar man få göra ändringar i passet om hästen ändrat sitt utseende.
OBS! Det gäller halvblod kan vara andra regler för andra raser.

--------------------------------------------------------------------------------

Så det är alltså vid 4 månaders ålder man tar ut ID-kontrollant och fixar allt det där?

Går inte att säga så exakt, för olika raser och föl är lite olika. Men fölet ska dels ha tillräckligt med muskler i halsen för att man ska kunna sätt dit chippet och dels så ska alla virvlar vara synliga. Vilket de inte är i den första ulliga fölpälsen. Väntar man för länge och fölet börjar få vinterpäls går det inte heller att göra någon ID-beskrivning. Då får man vänta till nästa fällning.

Tack för svaret!
Jag har halvblod så det är de reglerna du förklarade då. Tror dock inte min har något sabino anlag.

Okey, ja alltså mitt sto har fortfarande inte fölat ännu, men hoppas på snart. Så fölis kommer vara runt 4mån i oktober/september, ja man får helt enkelt se hur det går, alla är ju olika precis som du skriver, men omkring 4månader så att säga då.

Vid nästa fällning, menar du till våren då?
Jösses kom på en sak, ska på fölmönstring i september, är det ok att åka på fölmönstring när den är "skabbig" :p

Ja när vinterpälsen faller av.
En bra domare ska se igenom en tufsig päls egentligen, men alla gör inte det. Men det är viktigare att fölet är bra skick och hull än att pälsen ser bra ut.
Har visat ett föl som såg ut att vara maläten, född ljusbrun och blev svartbrun vid fällning. Så hon såg riktigt hemsk ut vid den första fällningen. Men gick klass I och fick beröm för sitt skick ändå.

Det är värre att visa ett föl som är inne i en växtperiod och är opropotionerlig än ett med tufsig fölpäls. Var på fölvisning förra året då domaren kommenterade at det var synd om fölen som var en viss ålder (minns inte vilken) för de var just då så överbyggda att de inte kunde visa sig från sin bästa sida.

Okey vad kul, då försöker vi oss på en fölpremering iaf :D

Ska visa stoet med för och få ett utlåtande av extrört omdöme på na (vbltravare) fölis blir vbltravare/knabbe. Och jag har kollat upp och dom bägge får visas. Så jag ser fram emot detta :D

Hmm, tror fölmönstringen var den 21 september utanför Uppsala, och eftersom fölis inte kommit ännu så kommer den inte ens att vara 2månader, men hört många som visat i den åldern, och då kanske den inte ens börjat fälla fölpälsen.

Men, ja vi får se

Liknande trådar

Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 902
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Skrev detta nyss men via en länk till min blogg och det får man ju inte göra så jag gör så här i stället ;) Blev friskskriven pang...
Svar
12
· Visningar
2 328
Senast: kryddelydd
·
S
Ekonomi & Juridik Hur gör ni med betalningen när ni säljer föl? Ska fölet betalas på en gång, eller då fölet är moget nog att lämna mamman och därmed...
2
Svar
27
· Visningar
3 706
Senast: wrangler
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 628
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka