Försäljning av föl

Sv: Försäljning av föl

Använder min egen knapp så slipper vi missförstånd.

Man kan ju också vända på steken och undra, varför ska köparen ta risken under tiden som fölet blir avvant? För mig är det självklart att fölet ska vara leveransklar när fullständig köpeskilling erläggs, och kan köparen inte få ta hästen med sig ganska omgående så är det i mina ögon rimligt med handpenning till fölet är leveransklart. Det är också självklart att fölet är vaccinerad, är chippad och har pass eller i vart fall ett pass på väg.

Om jag som köpare inte kan få ta hästen med trots att full likvid erlagts, så tvingas jag lita på säljaren på samma sätt som säljaren tvingas lita på mig som köpare om jag endast lägger handpenning.

Jag tror inte att det finns några rätt eller fel i detta fall, det finns bara överenskommelser mellan köpare och säljare. Men jag tror man även som säljare bör ta med i bektande att köparen kan hoppa av, precis på samma sätt som köparen kan mista fölet för att annan köpare dök upp och accepterade avtalet.

En handpenning på 10% är rimlig vid hästaffärer med "normalt" tidsperspektiv, dvs när affären ska avslutas inom en månad eller så. När det handlar om att hålla en häst i flera månader tycker jag att procentsatsen i så fall ska vara högre.

Det är alldeles för vanligt med hästköpare som inte har råd just nu men tänker att det säkert kommer lösa sig tills det blir dags. Tänkandet är det samma som för alla förfrågningar man får angående avbetalning när man säljer häst. Och min erfarenhet säger att dessa avbetalningsaffärer sällan fungerar. Själv har jag gått med på avbetalning vid tre tillfällen och ingen av dom har lett till avslutad affär... :crazy:

Jag tycker absolut att det bästa sättet är att fölet betalas direkt. Förstår inte riktigt anledningen med att vänta om man är säker på att man vill ha hästen. Se det som att fölet står helinackorderat på "tillväxt" hos uppfödaren, vilket ansvarsmässigt kan vara det samma som att man senare lämnar bort sin häst för utbildning hos en beridare eller liknande.

Jag tycker absolut att det bästa sättet är att fölet betalas direkt. Förstår inte riktigt anledningen med att vänta om man är säker på att man vill ha hästen. Se det som att fölet står helinackorderat på "tillväxt" hos uppfödaren, vilket ansvarsmässigt kan vara det samma som att man senare lämnar bort sin häst för utbildning hos en beridare eller liknande.

Huvudet på spiken!
Jag håller även med på att avbetalning är väldigt riskfyllda planer... varningsklockorna ringer för fullt när jag hör sånt!

Man kan ju också vända på steken och undra, varför ska köparen ta risken under tiden som fölet blir avvant? För mig är det självklart att fölet ska vara leveransklar när fullständig köpeskilling erläggs, och kan köparen inte få ta hästen med sig ganska omgående så är det i mina ögon rimligt med handpenning till fölet är leveransklart. Det är också självklart att fölet är vaccinerad, är chippad och har pass eller i vart fall ett pass på väg.

Om jag som köpare inte kan få ta hästen med trots att full likvid erlagts, så tvingas jag lita på säljaren på samma sätt som säljaren tvingas lita på mig som köpare om jag endast lägger handpenning.

Ser inte detta som ett problem. Köparen kan helt klart välja att vänta med att köpa hästen tills den är leveransklar, om den finns kvar då!
Varför i hela friden ska man stå med ett avtal där man har bundit upp sig att sälja till en viss person i flera månader, när man dels kan förlora "bättre" köpare och dels riskerar att köparen backar ur trots betald handpenning som kanske täcker kostnader för fölet de månaderna om man har tur?

Vill man få hem sin häst vid betalning så köper man när man kan ta hem den så enkelt är det!

Men avtalet är lika mycket giltigt vid handpenning som full likvid, varför tror du motsatsen? Och precis, full likvid vid leverans då är köpet fullbordat medan handpenning är det samma som ingånget avtal.

Jag var i förra hösten med en kompis som tittade på ett föl 2 månader gammal, hon ville lägga handpenning men säljaren ville ha full likvid. Samma föl har nu varit till salu i flera omgångar och fölet har reducerats kraftigt i pris. Det var synd för den säljaren, som miste en seriös köpare som hade betalat 15000 kr mer än vad säljaren nu begär. Min kompis fick tag på ett mycket bra föl och är nöjd med sitt köp.

Det är mycket möjligt att man förlorar en köpare och får sälja sitt föl till reducerat pris senare. Samtidigt som det kan se annorlunda ut. Det är upp till varje säljare att besluta sig för vad som är rätt för dem!

Vad gäller handpenning så kan en köpare backa ur när som helst om dom bara "tar" att dom förlorar handpenningen. Inte mycket tröst om man står med en häst som man kunnat få såld tidigare, det kostar att föda upp ett föl så handpenningen lär ju ha gått åt iallfall.

Som sagt, är det viktigastför en säljare att veta att fölet är sålt vid avvänjning är det säkert okej för den säljaren att hålla fölet i flera månader mot handpenning.
Jag skulle inte göra det, vis av erfarenhet.

Men så avtalar man annat då, att de mister mer än bara handpenningen.;)

Vad menar du, mister mer än bara handpenningen?

Fattar faktiskt inte varför det ska vara så krångligt... Handpenning för mig är ett skydd för köpare och säljare under några dagar, tex tills vet.besiktning är gjort eller vad det nu kan handla om.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 682
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 526
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka