Vad är mittringen till för??

P

prallan

Någon som vet den egentliga orsaken till mittenringen i kinkedjan?
fNYLJbm.jpg

Jag har inte använt skumrem på många år, och då trädde jag alltid igenom, så jag vet inte?
Min dotter hopptränar en häst med pelham, och mexikansk nosgrimma. Vi har aldrig trätt igenom, kanske ska testa idag. Iofs hade det varit bra att göra i förrgår på uteritten då kedjan flög av och gick inte att hitta i snön:cool:

Min dotter hopptränar en häst med pelham, och mexikansk nosgrimma. Vi har aldrig trätt igenom, kanske ska testa idag. Iofs hade det varit bra att göra i förrgår på uteritten då kedjan flög av och gick inte att hitta i snön:cool:

Om det ska vara någon mening med skumremmen så måste den ju träs igenom ringen annars fyller ju remmen ingen funktion och du kan lika gärna inte ha den alls .

Om det ska vara någon mening med skumremmen så måste den ju träs igenom ringen annars fyller ju remmen ingen funktion och du kan lika gärna inte ha den alls .
Oj, jag hänger inte med :o Kan du utveckla?

Med skumremmen menar du aachenremmen, den som stänger munnen? Så vi menar samma, so far :D

Nej skumrem är som andra förklarat . En aachenrem ska absolut inte träs igenom kindkedjan :cool:

Skumremmen är avsedd för kandar stången för att hästen med tungan/munnen inte ska kunna tippa stången framåt och skada sig i munnen.

Du rider på ett pelham dvs du har inte dubbla bett.
Kindkedjorna har den större ringen generellt på sig. Troligtvis för att de tillverkas som standard och man kan byta kedja osv.

Nej skumrem är som andra förklarat . En aachenrem ska absolut inte träs igenom kindkedjan :cool:

Skumremmen är avsedd för kandar stången för att hästen med tungan/munnen inte ska kunna tippa stången framåt och skada sig i munnen.

Du rider på ett pelham dvs du har inte dubbla bett.
Kindkedjorna har den större ringen generellt på sig. Troligtvis för att de tillverkas som standard och man kan byta kedja osv.
En andalus (jag red Andaluser i Spanien tidigt -80-tal, då sa man inte andalusier, jag kommer aldrig säga andalusier :yuck: ) jag red i Spanien skulle ha haft en skumrem :cool:, när man red ut slog ha till med huvudet så bettskänklarna veks uppåt och la sig vid sidostyckena.... Så i full galopp fick jag hasa mig fram över halsen och fälla ner bettet på plats igen...

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Har insett att jag behöver en ny håltång, den gamla gör knappt hål längre😏Men vilken är den bästa egentligen? Vore tacksamt med lite...
Svar
12
· Visningar
393
Senast: ptr
·
Utrustning Vi behöver en tråd här också! Vad hoppas ni fynda? Jag ska till SIHS och hoppas göra något fynd på mässa även om jag egentligen inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 359
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Är det någon som vet vad hjälpmedlet heter som man kan sätta på släpets kulhandske (eller ev att man sätter det någon annanstans i...
Svar
4
· Visningar
227
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka