Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Så här tycker jag:

Sken är full panik, förblindad, radarstyrd, blockerad, okontaktbar.

Det ska inte ske när de har någon de litar på är i närheten elller på ryggen och ber dem coola ner. Jag hävdar det och sen får andra tycka annorlunda om de vill (vilket jag märkt) Skenar gör en hästflock i panik tex, eller en häst där ryttaren flugit av och sadeln glidit under magen så den får panik tex (fast tryggare hästar stannar och ber om hjälp i det läget, faktiskt)

Sticka är ren olydighet, att strunta i ryttaren och direkt sätta sig över vad den säger. Det är inte panik, utan en ren olat. En välriden och väluppfostrad, tränad häst gör det inte. Det kan hända att en häst kommmer iväg en bit, när den är upprörd för att ryttaren inte vill provocera den att göra något värre, tex en häst, hingst tex som reser sej om man hindrar den. Då kan man låta den skutta framåt istället, men dra iväg, nej det ska den inte.

Ang bocka så har jag varit slarvig i perioder men det är fel under ryttare, inget snack om det. Rätt som det är sitter en osäker ryttare där och åker av pga "glädjesprången". Det kan vara tex ett barn eller en ryttare med sämre balans, som skräms för livet.

Jag vet att det finns unga tjejer som t o m tycker det är roligt med bockningarna för att de är så stolta att de sitter kvar:crazy: :angel: och t om tycker det är kul om andra inte "klarar" deras hästar. Men en välriden häst kan uppföra sej och det är ett bättre betyg till ryttaren än en som slänger av andra.

Sen är alla hästar personligheter så man kan inte dra alla över en kam. Men generellt tycker jag så.


I hagen får man som häst bocka busa springa skutta resa sej. Men inte med ryttare, för då betämmer den som sitter på. OCh alla hästar borde få gå i hage med kompisar och göra sånt så att de inte behöver när nån sitter på ryggen.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

En häst som skenar flyr i blind panik, precis som du säger. Om de lugnar ner sig för att ägaren kommer är det inte sken utan "bara" stress och oro i hagen. En skenande häst flyr från en verklig eller inbillad fara, det är först när den återigen är kontaktbar som den även är påverkbar. Om hästen kollar först vad andra gör innan den sticker är det inte sken. Om en häst sticker 5 - 10 meter och sen kollar är det inte heller sken. :smirk:

Jag har en enda gång upplevt sken och det är något som jag hoppas aldrig behöva uppleva igen. Den hästen hade dock en hel del i bagaget och hade varit utsatt för grov misshandel under bl a inkörning, vilket gjorde att hon hade svårt att lita på andra och inte gick att köra. Det tog mig flera år med lugn och tålamod att komma så långt som att spänna för igen och hon hade vid ett par tillfällen fått panik i situationer som hon annars inte skulle reagerat över, om selen inte legat på. Att vi kom så långt som till att köra igen med vagn trodde ingen, framförallt inte de som ägt henne tidigare och som skulle slakta henne pga att de inte kunde hantera henne alls. Utan sele gick hon fram överallt och genom allt som jag bad om, därför kunde jag även till sist även köra henne när jag förtjänade hennes fulla förtroende. Det var även i mitt knä som hon lade ner huvudet och bad om hjälp medan vi väntade på nödslakten efter benbrottet i hagen.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Min häst har en förmågan att kunna köra rodeo, men de är inte för att hon är olydig utan av glädje... Men De är inte Ok när hon kör stora bocksprång. Hon gör de förviso just nu eftersom hon stått i 2-3 månader på vila eftersom hon varit halt. Så nu har de varit att hon kunnat lägga på ett litet glädjesprång som inte är ok men hon är enligt mig inte olydig bara för det!


Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?


Nej de tror jag inte! Om de verkligen är en "fara" enligt dom så står hästen inte direkt kvar brevid människan om de andra hästarna sticker! Den hästen som inte skulle göra de skulle jag vilja se!!!
Som bara står kvar helt lugnt och ser sina kompisar sticka iväg!
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Hmm, är inte säker att jag förstår helt vad du menar. Därför undrar jag; tänker du att en ryttare som har en god sits, som är fysiskt o mentalt balanserad och som ger bra hjälper inte råkar ut för bockande hästar?
Jag undrar därför att jag själv har tvingats aktualisera frågan. Har tänkt att en häst som inte har ont, (eller har fel utrustning) bockar inte.
Men nu börjar jag undra. På banan hemma är hon lugn o fin, men då vi ska rida ut kan hon bralla en del, och jag har den åsikten att det ska inte en häst få göra under ryttare. Alltså får jag raffinera min ridning för att slippa detta...
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Hmm, är inte säker att jag förstår helt vad du menar. Därför undrar jag; tänker du att en ryttare som har en god sits, som är fysiskt o mentalt balanserad och som ger bra hjälper inte råkar ut för bockande hästar?
Jag undrar därför att jag själv har tvingats aktualisera frågan. Har tänkt att en häst som inte har ont, (eller har fel utrustning) bockar inte.
Men nu börjar jag undra. På banan hemma är hon lugn o fin, men då vi ska rida ut kan hon bralla en del, och jag har den åsikten att det ska inte en häst få göra under ryttare. Alltså får jag raffinera min ridning för att slippa detta...

Enligt mig så har inte sitsen något med saken att göra... Men om man får hästan att gå mellan skänkel och hand så blir de mycket jobbigare för de att bocka...
Att hästen bockar behöver självklart inte betydda att den har ont! De kan vara som sagt utav glädje eller så...
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Därför undrar jag; tänker du att en ryttare som har en god sits, som är fysiskt o mentalt balanserad och som ger bra hjälper inte råkar ut för bockande hästar?

Det kan ju vara så ibland. Vi har t ex en häst på ridskolan som bockor om ryttarna klämmer med benen. Om de sitter lösgjort så gör han ingenting.

Min häst bockar också rätt friskt. Hos henne handlar det oftast om spänningar som måste ut, ofast blir det bättre ju varmare hon blir. Det känns inte som någon idé att bråka med henne om det, det ger ju bara mer spänningar. Men det är möjligt att den inställningen (jag ignorerar oftast) kan ha lett till att hon bockar mer än vad hon skulle ha gjort om jag hade straffat henne på något sätt. Jag vet faktiskt inte. Jag brukar oftast göra så att om de bockar pga spänningar så ignorerar jag och om de vill få av en så protesterar jag. Fast sådana hästar försöker jag undvika i det längsta!
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Min häst får gärna bocka och busa om den vill,
jag tycker att det visar att den trivs och har livsglädje.
Självklart är det skillnad på om det är bus eller om den gör det
för att den har ont eller är elak.

Sen tror jag att dom vet ( min gör det) när det är tillåtet och inte.
När det är allvar sköter man sig, så är det bara!
Annars är det tillåtet att busa!


:cool:
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det Jag skulle kalla det olydnad, sparka bakut kan dem väl göra av glädje och ett litet försiktigt bocksprång, men bocka iväg i serie skule jag kalla olydnad, och det skulle jag inte acceptera.

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje? Det är nog ofta av glädje.

När är det "sken" och när "sticker den iväg" Sken är snabb galopp en längre sträcka där man inte får någon kontakt med hästen, när den skärmar av en helt. Sticka iväg har man fortfarande en chans att påverka.

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper? Nej, det tror jag inte. Hästarna går nog före

Bara mina åsikter=)
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Hmm, är inte säker att jag förstår helt vad du menar. Därför undrar jag; tänker du att en ryttare som har en god sits, som är fysiskt o mentalt balanserad och som ger bra hjälper inte råkar ut för bockande hästar?

Nja, ja och nej. Helt kan man aldrig hindra kanske om de verkligen ger sig sjutton på att bocka, men med ridningen och sitsen kan man hindra det mesta.

Dels i "positionen", dvs en stadig och balanserad sits, men även i HUR man rider. Om man rider hästen mellan hand o skänkel, alltså rider den fram mot handen och ser till att ha den där, framför sej, och aktiverar den i varje steg, (rider aktivt i varje steg, inte åker häst vilket kan vara lätt gjort om man är spänd) så kaninte hsäten komma med så mycket stora överraskningar tycker ajg. Eller dom kommer i alla fall inte så långt. Man får tag på dem direkt och kan rätta till.

Det finns många varianter förstås, av hästar och beteende, men generellt har man mer kontroll om man rider aktivt.

Visserligen är det roligt med livsglädje men tänk om ett barn sätter sej på hästen och den tror det är ok att bocka:crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 336
Senast: Anonym
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
Q
Träning Hej! Skrev för ett tag sedan att jag hade skaffat ny häst, som både drog iväg i galoppen och stegrade sig när man red ut (fullt frisk...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Queen_Of_Valhalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp