Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

malinsky

Trådstartare
Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

I mina ögon kan en människa aldrig ersätta andra hästar och är därmed inte heller att anse som någon "flockledare". En grupp hästar går dit de själva vill och även om de är sociala och välkomnar människan, som mina gör, så inte inbillar jag mig att de skulle följa mig på några längre vandringar om det finns mat i närheten. Att de litar på mig i hantering och när de rids är en sak, men en häst är ett flyktdjur och skulle det komma hot utifrån så inte 17 kommer de springandes till mig utan springer iväg till en tryggare ände av hagen.

Hur många hästar skräms inte av nyårsraketer? Hur många av dessa springer upp till huset och klapprar med hovarna för att bli insläppta till den inbillade "flockledaren"? :rofl:
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

Kan ju bara prata för mig och mina hästar, i vårt fall är det både och, eftersom hästen gör det av glädje, men jag tycker inte om att han gör det och visar då klart med rösten att jag inte uppskattar det, inte argt bara lite bestämt hörru och håller emot med handen, skänklar eller vad det nu är som behövs för att han ska sluta. Jag vill inte ta bort glädjen över vår härliga uteritt, bara att han ska förstå att han inte vill att han ska göra det.


När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Vid sken går det inte att få stopp på hästen eftersom den har PANIK. Sticker gör den för att den vill springa, hem till stallet eller dylikt, handlar alltså om lydnad.

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?

Nej, i mitt tycke och erfarenhet kan en människa aldrig ersätta flocken, däremot vara en ledare som hästen kan lita på, dock tror jag alltid att ledaren i flocken är huvudet högre. Jag har två hästar, den ena som är underst i rang ser mig som den självklara ledaren, men hästen som är överst i rang är inte alls lika ranglåg jäntemot mig, vi jobbar på det men just nu är vi nog ungefär på samma nivå, med våra diskusioner... När den ranglåga hästen, jag och den ranghöga är ihop bestämmer den ranghöga över den ranglåga. Tex har vi gett den ranghöga mediciner tre gånger om dagen i en vecka nu vilket hon inte alls gillar, därför kan jag inte fånga henne i hagen för tillfället, utan jag tar den andra hästen i stället och då följer hon med in i boxen. Då har hon visat den ranglåga hästen att de inte ska bli tagna av mig, med följden att han också blivit svår att fånga (han har alltid varit den som kommit i full gallopp annars).
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Sken är enligt mig ovanligt. Jag har iaf inte sett en häst skena. förr mig är sken då hästen är 100% opåverkar bra, helt blind för omgivningen, och har bara FLY i huvudet. Om hästen "sticker" är den stoppbar, dock kanske ovillig till att stanna av en eller annan anledning.

Tycker oxå att 2-3 bocksprång är okej, men inte att bocka sig fram o 50 meter. Då skulle jag säga ifrån. men en glädjebock tycker jag bara är kul.

Sen får man ju lov att bedöma från situation tiill situation, allt beror ju på omständigheterna enligt mig.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?


Det beror såklart på situationen. Blir hästen rädd för något och hoppar iväg, eller tar ett eller två glädjesprång så är det okej tycker jag. Sedan ska man få stopp på den. "det är jag som bestämmer" är viktigt då.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Detta är min åsikt:

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det
Jag tycker det är olydnad, mina hästar får inte göra så, dom får bralla i hagen om dom är "busiga"

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?
Oxå olydnad, helt klart

När är det "sken" och när "sticker den iväg"
Skenar gör en häst som blir riktigt skrämd, hur välutbildad/väluppfostrad hästen än är kan man inte garantera att detta inte händer. Om hästen bara sticker iväg så skulle jag kalla det olydnad.

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?
Oavsett hur ofta du träffar din häst så vet den vem som är ledaren om du väl en gång har visat detta för den.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Jag tycker att det är lite ok om hästen brallar lite under en galopp ute i skogen(jag kan t om utropa "tjohoo"), men inte att den brallar, sticker och bockar i tid och otid...
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det
Det är olika från situation till situation. Man får se till övrigt kroppspråk också innan man avgör tycker jag. Är det EN eller på sin höjd två småskutt när man t.ex galopperar på en äng, då kan man säkert anta att det är glädje och inte olydnad. Blir det dock en hel serie större bocksprång och krumbukter så får man nog se det som olydnad eller ev. smärta/rädsla för smärta.
Har aldrig sett hästen bocka för att den blir rädd för nåt i omgivningen.

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?
Som ovan, är det med måtta (1-3 ggr mindre skutt) så är det sett som glädje, blir det fler så är det inte OK längre.

När är det "sken" och när "sticker den iväg"?

Sken är sken. Blint rusande i full karriär och ingen kontakt eller kontroll. Har aldrig varit med om detta eller sett en häst bokstavligt talat skena så jag kan eg inte uttala mig så bra om det. Sticker gör min häst ibland, t.ex för att HON vill springa där fast jag säger hon inte får.
Jag ser det som olydnad, om det inte beror på att hästen blivit skrämd av något bakom som gör att den flyger fram en bit.

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?
Nej. Bor vi med hästen 24 timmar per dygn 365 dagar per år? Nej. Är jag en häst? Nej.
Kniper det så är det hästkompisarna som gäller.
Mellan hästen och mig (bara oss två) kan jag befästa en sorts ledarroll som jag tillämpar när vi umgås, men för den sakens skull ersätter jag inte ledaren i hästflocken.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Sken är för mig när hästen helt okontrollerat springer så fort den kan, och det inte går att få någon kontakt med den. Jag har bara varit med om att hästar skenat om de varit rädda och/eller haft väldigt ont.

"Sticker" tycker jag att hästen gör när den av sig själv börjar springa fortare än ryttaren vill, och ryttaren en stund tappar kontrollen över den. Det kan den ju göra både av att vara "överpigg" och glad, och för att den på något sätt vill undandra sig ryttarens påverkan på den.

När min häst "studsar" när vi är ute i skogen så beror det antingen på att han vill springa fortare än jag vill, eller på att han tycker det är så himla kul att springa. I båda fallen brukar ett fastare tag i tygeln och tillsägelse med rösten räcka för att han skall förstå att det räcker. Och så länge han inte gör mer än han gör, kan jag acceptera att han studsar och springer lite....
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Spelar ingen roll om det är glädje eller motvilja. Bocka mm gör man i hagen. Vid ridning och all annan kontakt med människor är det skärpning som gäller för små pållar.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Visst är det skillnad på "glädje bus" och "jag ska slänga av dig" ...MEN inget av det är okej när jag sitter på! Jag tycker att det är så lätt hänt att buset blir värre och värre ju längre man låter hästarna hållas.Och ibland så ramlar man ju av dessutom och då kan ju "glädje buset" bli ett utmärkt sätt att bli av med ryttaren i fortsättningen.Jag=FEG...men jag tycker absolut inte att det är roligt när en häst drar iväg och brallar med mig!
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

I vanliga fall inte, men jag har ett undatag hemma. En häst som tidigare tappat "gnistan", när han började visa lite glädje genom att bocka o busa uppmuntrar jag honom, mina andra får hålla sig lite mer på mattan,

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

Är väl både och som ryttare brukar man ju känna vilket det är, är det glädjeskutt så är det väl OK (till en viss gräns), men om den är ute efter att få av sin ryttare så vill jag nog kalla det olydnad

När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Sken har jag varit ned om en gång :eek: , Hästen sprang utan ryttare (hon ramlade av) nästan 1 mil, hovarna blödde (fick belastningsfång), sadeln under magen. Då finns det inget som hjälper, tycker folk använder ordet sken aldelles för ofta i fel sammanhang, Sticker är nog mer rätt ord, Kör upp huvudet och bara drar...men hästen har ändå lite "förnuft/självbevarelsedrift" kvar, Det finns inte vid sken,

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?

Nej, vi kan inte ersätta flocken till 100%. Men det finns nog fall där hästen faktiskt väljer oss om det kniper
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Bockningar och andra konstigheter är INTE okej när jag är ute och rider!! Sen är det såklart skillnad på bockningar som är av glädje och på såna som är avsedda för att bli av med sin ryttare, men inget av dom tycker jag är okej. Om hästen är glad kan den visa det på annat sätt kanske än på sätt som kan vara farliga för mig som ryttare! Som någon sa, att hästen får bralla i hagen. Sken är ju när hästen inte är kontaktbar utan bara rusar för sitt liv, ve o fasa :eek: Sticka är ju när hästen bara drar iväg utan att lyssna på att ryttaren säger sakta av på ett eller annat sätt. Att människan skulle kunna ersätta flocken tror jag absolut inte!
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?

Det beror på. Oftast är hästen glad & jag tycker absolut att den ska få utlopp för sin glädje. Det gör inte mig ngt, men jag kan inte tänka mig att en ridskoleägare får en unge avkastad för att hästen bockar av glädje ;)

Om hästen brallar & far iväg, nja, där kan det ju vara lite gläde, men kan bli så glad att den blir olydig. Man måste ju kunna stanna.

Jag brukar resonera som så, att när hästen skenar är den så skräckslagen att den är helt stum i munnen, den har aktiverat flykt-knappen. Har hästen stuckit eller tagit bettet brukar det ofta vara för att den är dum & lite olydig, eller att den blir så taggad.

En människa kan nästan aldrig ersätta flocken. Men vissa hästar har inte speciellt många kompisar i hagen. Min ena isis, han är lite av en ensamvarg & är inte så flockbunden & har ingen direkt bästa kompis. När det verkligen kniper är det flocken som gäller. Du vet, gamla instinkten ;)
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?

Människan och hästen skapar en ny flock så fort människan befinner sig nära hästen.
Hästen är itne ett dumt djur och kan förstå skillnaden.
Huruvida människan kan ersätta flocken beror helt och hållet på relationen människan och hästen har.
Människan kan inte ersätta flocken till 100% då människan inte kan bli surogat för vänner, kontakt och samspel som finns i en flock.
Vad människan Kan göra är att ersätta flocken då människan och hästen är i varandras sällskap.


Vem som gäller mest när fara hotar beror helt och hållet på människans och hästens relation.
Har människan och hästen en mkt. god relation där hästen valt människan som ledare så kommer hästen att välja människan om denna uppmärksammar hästen på sig och uttryckligen visar för hästen att allt är ok. (dvs ingen fara).

På frågan om bockandet är min erfarenheten av sådana saker att de lugnas ner och hålls till hagtid då människan och hästen skapar ett starkt samband.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Jag har råkat ut för en häst som brallade i serier ute i skogen för att lätta upp stämningen. Jag uppmuntrar dock inte folk till att låta sina hästar komma undan med det, den här hästen var mycket, mycket speciell... Han visste också med vilka han gjorde det, bara sådana som kunde sitta kvar... och han hade en balans som gjorde att man aldrig satt löst, när man såg att han brallade iväg med andra så undrade man hur i hela friden dom satt kvar men när han gjorde det med en själv och andra undrade hur man satt kvar så var det ju jätteenkelt... Men som sagt bara för vissa speciella hästar (den här hade kapacitet för SM och hade gått 150 som 8-åring innan han skadades och superhästarna ska man vara lite slappare med PÅ VISSA PLAN anser jag, de mår bättre då...)

Sken anser jag är när hästen är okontaktbar och har lagt in överväxeln och sänkt ryggen, det ska kännas som om du förflyttats 2-3 dm närmare marken... Jag anser att det finns tre typer av "sticka" Sken, kontrollerad (från hästens sida) sken och sticka. kontrollerad sken har jag varit med om, hästen hade koll men jag hade inget att säga till om, slet allt jag hade i tyglarna men det var som ett järnspett i munnen och halsen, det gick fort som... och jag kände hur jag hamnade närmre marken... dock saktade hästen ner när det inte gick att springa rakt fram längre, så hästen hade ju koll. "Sticker" anser jag allt anant är och då kan en mycket skicklig rytatre alltid lyckas eller åtminstone göra mer eller mindre lyckade försök att stoppa hästen...
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

Om en häst bockar i serier ute i skogen tex, är det olydnad eller glädje? FÅR hästen göra det

Tycker att man får se lite från fall till fall..

Vår förra häst var brallarkung från första början. Hon brallade i hagen, när något gjorde henne riktigt glad, eller när något störde henne. Hon insåg inte riktigt vilken krafft hon hade och kunde ju inte förstå konsekvenserna. Det var liksom nämen oj ligger du på marken nu vad hände? Å hon hade sån skruv i brallarna att det var svårt att sitta kvar. Så vare sig om det var en glädjebrall efter hindret eller en olydnadsbrall för att hon inte fick fortsätta galoppera så snabbt hon ville, så blev det ju farligt. Därför var det ju inte okej. Sen var det ju inte så jättelätt att korrigera henne, men det blev bättre med tiden desto äldre hon blev.

Hästen jag har nu bockar nästan aldrig, vare sig i hagen eller vid ridning. När något är roligt så springer han fort eller studsar på stället. När han väl bockar så är det mest ett litet skutt upp i luften. Så när det väl händer så blir det mest att man skrattar åt honom. Så det blir aldrig av att man korrigerar honom, även om man kanske borde...

Om en häst brallar och "far iväg" i skogen, är det olydnad eller glädje?

Min häst flyger iväg då och då för småsaker som skrämmer honom. Men han stannar direkt när man säger till honom och han inser att det inte är farligt. Brukar inte korrigera honom då utan berömma honom när han stannat eftersom han väljer att lyssna på mig istället för att dra järnet hem.
Ibland händer det dock att han skyggar för varje litet prasslande löv eller brevlåda. Då blir jag irriterad och då håller han sig oftast på mattan sen.

Skulle han få för sig att börja galoppera för att han tycker det är roligt att springa så hade jag absolut inte accepterat det, eftersom det då bara är olydnad. Han vet att han inte får springa förrän jag säger till, hur glad han än är.

När är det "sken" och när "sticker den iväg"

Som några va inne på tidigare så är sken en blind flykt.. Och jag har aldrig heller sett en häst skena. Tror att många använder sig av uttrycket sken när det egentligen handlar om något helt annat. Jag kan t ex säga att "vi har skenat runt i ridhuset idag" Och då syftar jag mer på att jag har försökt rida dressyr men att min häst var springig.
När hästen sticker iväg har hästen slutat lyssna på ryttaren och bryr sig bara om sig själv. Hästen har full kontroll på vart han sätter fötterna och vilken väg han väljer. Brukar gå att få tillbaka kontrollen med ett kraftigt tygeltag eller att sätta hästen ur balans.


Kan en människa generellt sett ersätta flocken till 100%? Ofta träffar vi ju bara våra hästar ngn timme om dagen, hästarna i hagen är ju tillsammans hela tiden, vilken står närmast när det verkligen kniper?


Jag tror absolut inte att människan kan ersätta flocken. Däremot så tror jag att hästarna ganska snabbt kan acceptera att ändra sin rang.
 
Sv: Vad är lydnad/bus/rädsla? Spin off på "skenande häst"

I mina ögon kan en människa aldrig ersätta andra hästar och är därmed inte heller att anse som någon "flockledare". En grupp hästar går dit de själva vill och även om de är sociala och välkomnar människan, som mina gör, så inte inbillar jag mig att de skulle följa mig på några längre vandringar om det finns mat i närheten. Att de litar på mig i hantering och när de rids är en sak, men en häst är ett flyktdjur och skulle det komma hot utifrån så inte 17 kommer de springandes till mig utan springer iväg till en tryggare ände av hagen.

Hur många hästar skräms inte av nyårsraketer? Hur många av dessa springer upp till huset och klapprar med hovarna för att bli insläppta till den inbillade "flockledaren"? :rofl:

Men de kanske lugnar sej när ägaren kommer:smirk: I alla fall dem som litar på sin ägare. Dessutom är det väl inte ovanligt att om ägaren är i hagen så kollar de ägarens reaktion och lyssnar när man säger åt dem att lugna sej när någpt händer. Fast det beror ju på vilket relatiomn man har till sina hästar förstås.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 336
Senast: Anonym
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
Q
Träning Hej! Skrev för ett tag sedan att jag hade skaffat ny häst, som både drog iväg i galoppen och stegrade sig när man red ut (fullt frisk...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Queen_Of_Valhalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp