Vad är kvaltävling?

R

Real_Life

Menar de som heter bara typ "Klubbensnamn Kval" och där man kan rida V1 T1 T2 F1 Lätt Tölt Lätt Fyrgång Lätt Femgång... Är det något speciellt med dem eftersom de heter Kval? Kan nån förklara för en okunnig?

Sv: Vad är kvaltävling?

Kvaltävling brukar väl knappast ha lätta klasser, avsikten med kvaltävling är för ekipage att kvala till nationell klass. Från nationellklass kan man sen kvala till SM.

"Nattfari Kval" har V1 T1 T2 F1 Lätt Tölt Lätt Fyrgång Lätt Femgång
"Stenbjars endagskval" har V1 T1 T2 F1 Lätt Tölt Lätt Fyrgång
"Ófeigur kval ansluten till WR" har V1 T1 T2 F1 PP1 P3 senior/ungdom Lätt Tölt Lätt Fyrgång senior/b/u

Så visst verkar det finnas?

Aha, vad tråkigt ;)
Om man rider lätt klass kan det alltså vara bra ifall man vill upp ur lätt klass?

Nä det finns inget som är "bra" med att bli uppklassad ur lätt klass, du får ju starta i öppen när du vill utan att kvala.

Men det är ett sätt att hinna med att ordna tävlingar även för lätt klassryttare - även om jag tycker det är tråkigt för just dessa har väl mest nytta och glädje av både finalerna och rosetterna :cool:

Silverkedjan skrev:
Nä det finns inget som är "bra" med att bli uppklassad ur lätt klass, du får ju starta i öppen när du vill utan att kvala.

Men det är ett sätt att hinna med att ordna tävlingar även för lätt klassryttare - även om jag tycker det är tråkigt för just dessa har väl mest nytta och glädje av både finalerna och rosetterna :cool:

Jaha det verkar ju bekvämt, här har vi endast kval eftersom det är ju vad saken går ut på. Varför låta lättklassryttare bli drabbade?

Tja, fråga de arrangerade klubbarna :cool:

Tror det beror på att många lätt klass-ryttare inte törs protestera och säga att de VILL ha finaler och rosetter.

Det är ju som du säger bekvämare att bara låta dem starta tre och tre i en uttagning så är det klart på nolltid för maximalt med startavgift - som sponsrar kvaltävlingen :angel:

Kan man kvala till SM på andra tävlingar än kvaltävlingar?

eliiin skrev:
Kan man kvala till SM på andra tävlingar än kvaltävlingar?

Du kan inte kvala till SM på enbart en kvaltävling, det krävs att tävlingen håller nationell status för att kvalet skall gälla direkt till SM.

Nationell eller regional status är det ju numera ;) Men det är bara på nationella som du kan visa upp dig för landslagskommittén typ. ;)

Stenbjars endagskval" har V1 T1 T2 F1 Lätt Tölt Lätt Fyrgång
Det är SM kval och lättklasserna är väll med för oss andra dödliga :rofl:. Själv ska jag enbart hjälpa till

jag har för mig att det är såhär när det gäller ofeigurkval att det är ett kval till SSM (eller annan SM-kvaltävling kanske) som är kval till SM.

Ofeigurs kvaltävlingar brukar ridas som vanligt, med final och man får rosett :angel:

SSM (Sydsvenska mästerskapen) behöver man inte kvala till! Det är C-klass med där.

oki, men då behöver det ju inte heta kvaltävling...:confused:

Det är juf ortfarande så att man kanske hellre vill kvala upp sig till B eller A -klass, Men iom att det är finaler med så borde det ju inte det, då borde dte ju bara ehta "vår" eller "öppen" eller nåt sånt. Alla tävlingar som rids enligt Feifs reglemente är ju faktiskt kvalificerande till B och A-klass! :)

den hette vår innan.. sen hade jag för mig att det var så många som red ssm bara "på skoj" utan tanke på att försöka kvala till sm så därför trodde jag de gjort tävlingen till ett kval till kvalet... haha, men jag har nog fått allt om bakfoten....:angel: :rofl:

Dessutom red jag nog lättklass, det var kanske bara i lät vi hade final...:confused:

Förra året var det inga finaler i FIPO-klass på Ófeigur kval. Vad jag vet är det fortfarande så, i alla fall när det gäller FIPO-klasserna, sen är det mycket möjligt att det är finaler i lätt klass.

Jag tycker att det är jättebra om man hoppar över finalerna, tävlingen blir så utdragen och det känns onödigt ansträngande för hästarna, speciellt om man inte bor nära banan heller:(

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka