Vad är knölarna på min ponny?

N

nossbocaj

Min ponny (welshkorsning) har de senaste veckorna fått en mängd små knölar under huden, ca 1 cm i diameter och hårda. De sitter i "armhålan", under och på sidan av magen och på insidan och baksidan på ena låret.

Någon som vet vad det är? Har inte gjort något foderbyte å det senaste. Är inte särskilt orolig, men hon får nya hela tiden. Hittade ytterligare en senast i kväll.

Tacksam för svar!

(Har sökt i forumet men inte hittat något som liknar "mina" knölar.)

Sv: Vad är knölarna på min ponny?

Kan du pilla loss lite skorvor som liknar mjäll typ??
Isf kan det vara regnskollor. Det får de när de blir fuktiga och det kanske stängs in i pälsen..
En av "mina" har fått det nu när det har varit kallt och fuktigt ute och hon har haft fleecefodrat täcke som då har stängt in det..
Man kan tvätta de lite med grönsåpa och försöka hålla det torrt. Testa det! :)

Början till ringorm?
Isolera hästen och ta ut en veterinär som får ta hudprov.

Regnskåller börjar oftast på ryggen medan ringorm kommer oftast först i sadelgjordsläget.

Inget av det behöver behandlas men med behandling dämpas utslagen och ev. reducerar smittan lite. (vid ringorm).

Använd inte samma borstar till fler hästar och ej samma schabrak, sadelgjord eller täcken, som en häst som har en outredd hudsjukdom.

Ok, tack för tipsen. Är dock rätt säker på att det inte är ringorm, ska kolla upp om det kan vara regnskållor och rengöra.

Min ponny (welshkorsning) har de senaste veckorna fått en mängd små knölar under huden, ca 1 cm i diameter och hårda. De sitter i "armhålan", under och på sidan av magen och på insidan och baksidan på ena låret.

Någon som vet vad det är? Har inte gjort något foderbyte å det senaste. Är inte särskilt orolig, men hon får nya hela tiden. Hittade ytterligare en senast i kväll.

Tacksam för svar!

(Har sökt i forumet men inte hittat något som liknar "mina" knölar.)

Är det en skimmel? Isf kan det vara skimmelsjukan, dvs melanom som oftast är godartat och ofarligt. Man får hålla lite koll på dem bara.

Ok, tack för tipsen. Är dock rätt säker på att det inte är ringorm, ska kolla upp om det kan vara regnskållor och rengöra.

Det märker du inom några dagar för ringorm blossar upp ganska fort när det väl har börjat. Håll koll på kala fläckar i ansiktet och sadelgjordsstaden

Hur har det gått, har du fått någon rätsida på vad det är för knölar?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Upptäckte en liten knöl på ryggen på vovven igår på dagen, tills kvällen hade den växt, och är nu kanske 2-3 cm rakt över. Hittade en...
Svar
13
· Visningar
2 516
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! När jag promenerade hem med hästen efter gårdagens dressyrträning, gick jag och klappade och kliade på henne som jag brukar. När...
Svar
11
· Visningar
2 159
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 704
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka