Vad är Karp??

Molin

Trådstartare
Hej...

Jag fick idag veta att ens häst i stallet har bamsefötter och pytte lite karp? Vad är karp för någe om jag får fråga? :S

Han är ett riktigt stort vbl på 4år och guda snäll.. Dom fundera på och avliva honom
men vadå, är det för denna karp lr storfotade problemet?

En kompis till mej är jätte sugen på att hjälpa ägaren att rida och sköta hästen så hon ska väl få det OM min kompis tycker hästen är bra.

//Malin

Sv: Vad är Karp??

Ingen aning, hon skrev bara pytte lite karp, och jag vet inte
alls vad det betyder faktiskt :S Inte ens det du fråga om.

Va?!
Jag har lärt mig att karprygg är en rygg som går i en uppgående båge pga av tornutskotten.

Förövrigt är nog också det enda jag hört om ordet karp. Sånär som att det också är en fisk.

Har bara hört "karprygg" då nån talat om hästar som varit smala och muskelfattiga över ryggen.. Smala som en karp / syftar då på fisken-karp.

Karprygg är när ryggen går i båge uppåt istället för neråt, oftast vid ländryggen. Kan innebära att den har lite lättare att få ryggproblem.
Har den utflytande hovar? Annars är stora hovar inget problem..

karp=karprygg.
Så som många beskrivit. En uppskjutning i ländryggen. Kan ofta oxå bero på svaghet i muskulaturen. En karp brukar förknippas ofta med att något är fel på hästen.
Har aldrig träffat på en vältränad helt skadefri häst med karprygg. Men det går att få bort. Sen finns det säkert ändå vältränade hästar som har karp, men jag har inte träffat någon iaf...

Karprygg beskrivs så här på www.hovtramp.se
----
Karprygg ger profil (sidbild) som kutryggighet. Defekt/skada i ryggformen gör att ländtrakten bildar en mer eller mindre tydlig båge (uppåt.) Beror ofta på höga tornutskott från ländkotorna, som förr kallades åsnerygg. Finns genetiskt (medfödd) på kirgisiska rasgrupper hästar än i dag. Raser, där styrka är främsta kännetecken (pack och dragdjur.) Om karprygg uppkommit i senare skede av hästens liv kan det bero på flera orsaker. Ansträngande eller felaktig träning-tävling-belastning i tidig ålder, under tillväxtperioder (som nonchalerats.)

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 070
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 871
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej! Jag har en kompis som köpte ett jättefint sto förra året. Stoet är 10 år och har tidigare bara bott hos uppfödaren, saken är det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 442
Senast: Liiindah
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka