vad är Hingstprov?

Sandraa

Trådstartare
Hej är de någon som skulle kunna hjälpa mig o förklara va ett hingstprov är hur de genomförs och va syftet är med de och hur de bedöms!? skulle va jätte snällt om nån ville hjälpa mig!

Sv: vad är Hingstprov?

Vad det är och vad man gör är lite olika inom olika raser och länder. Men jag tror att det som du egentligen frågar om är det som ofta kallas för bruksprov för hingstar. Det innebär att man bedömmer hingsten beroende på ras och ålder. Inom alla raser som har prov tittar man på om den är rastypisk och om den är korrekt i sina ben och kropp och hur den rör sig. Sedan kan det finns andra saker man tittar på som då beror på ras och ålder. Det kan vara ridbarhet, hoppning, arbetsprov där hingsten körs och är den lite äldre så kan resultat från tävlingar och utställningar också räknas med.
Allt detta gör man för att se om hingsten är lämplig för sin ras att användas i avel.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 339
Senast: iliedtoday
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka