Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De kan få fram dina lösenord till det mesta inklusive bankid och bankkonton. Men det vanligaste är ju att "vännen" som alltså kapat din riktiga väns konto, vill ha ditt telefonnummer, så att denne kan smsa och säga att denne sitter någonstans i urskogen med soppatorsk och vill att du svishar över 1000 kronor att tanka för, eller något liknande.En av mina vänner fick nyss kontot kapat och hennes barn varnade mig. Det kapade kontot frågade om mitt mobilnummer så jag undrar vilken nytta de har av att få mitt nummer?
Precis så, enligt sambon som jobbar med datasäkerhet och stoppa hackare och scamers.De kan få fram dina lösenord till det mesta inklusive bankid och bankkonton. Men det vanligaste är ju att "vännen" som alltså kapat din riktiga väns konto, vill ha ditt telefonnummer, så att denne kan smsa och säga att denne sitter någonstans i urskogen med soppatorsk och vill att du svishar över 1000 kronor att tanka för, eller något liknande.
Om du skickar ditt nummer, så kommer kontot att skicka en link till dig om att delta i någon lek eller spel, och du får en kod skickad som du ska skicka vidare till dem. Den koden är egentligen en kod för att verifiera att det är du, på Amazon eller liknande. Om du har dina kortuppgifter sparade kan de då handla med ditt kreditkort eller dylikt.En av mina vänner fick nyss kontot kapat och hennes barn varnade mig. Det kapade kontot frågade om mitt mobilnummer så jag undrar vilken nytta de har av att få mitt nummer?
Bara genom att få mitt mobilnummer? Läskigt. Men folks mobilnummer finns ju offentliga lite varstans. Hur skyddar man sig?Precis så, enligt sambon som jobbar med datasäkerhet och stoppa hackare och scamers.
Genom att inte svara då "vänner" skickar märkliga meddelanden om att delta i spel, och inte skicka vidare några koder.Bara genom att få mitt mobilnummer? Läskigt. Men folks mobilnummer finns ju offentliga lite varstans. Hur skyddar man sig?
Mmm... jag jobbar då inte med IT-säkerhet, och har aldrig ens gjort det. Men under min utbildning inom dator- och kommunikation på 1980-talet, så var man misstänksam mot det mesta och som forumhållare, moderator, admin i diverse chatgrupper, barn- ungdoms- och vuxenspel och gud farao vet allt sedan mitten av 1990-talet, där man laddat hem diverse LAGLIGA (på den tiden) sökprogram, så man kunde spåra IP-nummer och diverse andra nyttigheter, så är man på helspänn och källkritisk än idag... MER idag, eftersom IT hela tiden föryngras och förbättras... på gott och ont.Precis så, enligt sambon som jobbar med datasäkerhet och stoppa hackare och scamers.
Sambon säger såhär: De samlar på sig info om dig för att kunna lura vänner att tro att det är du som ligger bakom meddelanden där de blåser dig på koder, pengar eller vad som helst.Bara genom att få mitt mobilnummer? Läskigt. Men folks mobilnummer finns ju offentliga lite varstans. Hur skyddar man sig?