Vad är förväntar du dig...

Sv: Vad är förväntar du dig...

Fast jag pratade om unghästbedömning, och då är det ju inte allt för ovanligt att både 9-or och 10-or dyker upp. :)
Det är visst ovanligt att en häst får 10 på nån gångart på ett unghästtest. Får en häst 9or på alla gångarterna vinner den garanterat bedömningen, men så höga poäng blir det väldigt sällan. Får en häst t ex 878 på kvalitetsbedömningen så hamnar den oftast bland de bästa gångartstalangerna i resultatlistan. Kolla runt lite bland resultatlistorna från treårstester och kvalitetsbedömningar så ser du själv att det inte strösslas med 9or och 10or.

För att en häst ska få 10 på gångarterna på vanlig dressyrtävling så krävs det att alla tre gångarterna är superduperbra, samt att ryttaren klarar av att visa mellangångarter och fina upptagningar (och i högre klasser ökningar och samling). Att få en 10a på för gångarterna på vanlig tävling skulle vara samma sak som att få 10 på alla tre gångarterna (samt på temperament & utvecklingsbarhet på kvalitets) på unghästtest, dvs 101010/10, hur ofta händer det? Antagligen minst lika sällan som det delas ut 10 på gångarterna på vanlig tävling.

De hästar som jag har visat eller varit inblandad i, och som jag sedan haft koll på hur det går på tävling, har iaf fått jämförbara siffror mellan unghästtest och vanlig tävling. De som har fått tex 778 eller 878 på treårstest får 7 el 8 på gångarterna på tävling, de som fått t ex 889/9 på kvalitets får 8 el 9 på vanlig tävling. De som får 777 på unghästtest får oftast 7 på tävling.

Men visst, det är säkert vanligt att hästar som fått 7or och 8or på unghästtest åker ner på 6 på vanlig tävling, men det säger kanske mer om ryttaren eller att hästen är spänd för dressyrstaketen eller så... På ett unghästtest ger man hästen mer tid och den kan få fler chanser (tex göra om längningen om den blir misslyckad), just för att man tar hänsyn till att den är ung och kanske spänd. Så är det ju inte på en vanlig dressyrtävling.

Senast ändrad:

För att svara på TS ursprungliga fråga så förväntar jag mig egentligen ingenting. Går mycket på stammen när jag kollar på häst. Kollar alltid upp eventuella tävlingsresultat och unghästbedömningar innan vi åker och tittar på hästen.

När jag själv annonserar ut en häst så brukar jag inte kommentera så mycket om hur jag tycker att den rör sig, iaf inte med en massa superlativ. Kanske skriver "rör sig lätt och taktmässigt" om jag nu tycker det. I övrigt får folk avgöra själva när de ser filmen (för det finns alltid film). Däremot kan jag skriva resultat från tävling/unghästtest och/eller släktingars meriter.

Senast ändrad:

Så är det. Jag är bortskämd med välgående hästar så när jag nu ser de hästarna som drömlikt flög genom ridhuset innan jag hamnade här, så förstod jag inte sådär helt vad det var fråga om.

Men en annan erfarenhet är ju skillnaden mellan välgående och välgående. Det i beroende till vad hästen ska användas till. Det finns ju bra gångarter till en mästerskapshäst- junior, lilla rundan och GP. Gångarter sitter också ALLTID ihop med huvudet. Att stirra på gångartspoäng i annonsen är ganska bortkastat. Att kunna se hästen i ett normalt tillstånd är guld.

Grattis eller så det dig väl förtjänat:bow::rofl:

Du har ju nu hamnat där man klarar av att plocka ut det som går ur kalasindivider. (min enterknapp fastnar?) Du kommer nog oxå att bättre kunna se o även ta vara på potentialen hos var häst.
Det finns många fina hästar som inte visar hälften av dess potential, så visst har det att göra med hur den visas. Elitryttare i S har väl klargjort att man struntar i jättegång o väljer 8- kanske inte på galoppen. I trav blir de ju svåra att samla... säger de:angel:

Uppenbarligen tycks domarna ha lika delade åsikter som lekmännen. ;)

Några ponnyexempel......

Intressant! Visserligen funkade inte ett par av filmlänkarna, men det är fortfarande uppenbart att väldigt olika rörelsemönster kan ge samma betyg. Tack för att du gjorde den här sammanställningen, mycket tänkvärt.

...när du läser "bra gångarter", "mycket trevlig gång" och så vidare, när du sitter och läser annonser?

Jag sitter och tittar på ponnyer, och i var och varannan annons står det "Mycket bra gång" trots att filmen som finns i annonsen
visar upp en ponny med ganska mediokra gångarter.

Har dock börjat fundera på om jag förväntar mig för mycket/har en helt snedvriden bild när det gäller gångarter på ponnyer?

Vad är bra gång på en ponny och vad är mediokert?
Hur rör sig en ponny som rör sig bra?

Nu har jag kommit ifrån ponnyerna lite, men när det gäller storhästar så har jag väl lite mina egna hästar som måttstock när jag hör "bra gångarter". De är bedömda med 888 och 887 på treårstest och har enligt min egen smak bra gång -inte fantastiska men helt klart bra.
Tycker många gånger att man blir besviken när man kollar på försäljningsvideor och undrar precis som du om man helt enkelt förväntar sig för mycket när folk skriver ut "MKT bra gång" osv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?