Sv: Vad är förväntar du dig...
Jag syftar på tävling.
Syftar du på 7 på unghästtest eller på tävling?
Jag syftar på tävling.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Syftar du på 7 på unghästtest eller på tävling?
Det baserar sig ganska mycket i vad man har sett/är van vid. De jag tyckte var helt fantastiska förr tycker jag idag är medel...
Det är visst ovanligt att en häst får 10 på nån gångart på ett unghästtest. Får en häst 9or på alla gångarterna vinner den garanterat bedömningen, men så höga poäng blir det väldigt sällan. Får en häst t ex 878 på kvalitetsbedömningen så hamnar den oftast bland de bästa gångartstalangerna i resultatlistan. Kolla runt lite bland resultatlistorna från treårstester och kvalitetsbedömningar så ser du själv att det inte strösslas med 9or och 10or.Fast jag pratade om unghästbedömning, och då är det ju inte allt för ovanligt att både 9-or och 10-or dyker upp.
Uppenbarligen tycks domarna ha lika delade åsikter som lekmännen.
Några ponnyexempel......
...när du läser "bra gångarter", "mycket trevlig gång" och så vidare, när du sitter och läser annonser?
Jag sitter och tittar på ponnyer, och i var och varannan annons står det "Mycket bra gång" trots att filmen som finns i annonsen
visar upp en ponny med ganska mediokra gångarter.
Har dock börjat fundera på om jag förväntar mig för mycket/har en helt snedvriden bild när det gäller gångarter på ponnyer?
Vad är bra gång på en ponny och vad är mediokert?
Hur rör sig en ponny som rör sig bra?