Vad är förväntar du dig...

Sv: Vad är förväntar du dig...

Det baserar sig ganska mycket i vad man har sett/är van vid. De jag tyckte var helt fantastiska förr tycker jag idag är medel... Dessutom betyder flotta gångarter att hästen är ridbar öht. Det finns hästar som travar/galoppera så mycket att de har svårt att göra något annat.

1 är sämst och 10 är bäst.. så har en häst 5:or är det normalt under 5 sämre och över 5 bättre.
Så resonerar jag när jag läser bra och dåligt.
Så en häst med bra gångarter kan vara en som har taktfasta spelar ingen roll om den har korta eller långa steg men de är framförallt taktfasta och lätta att få fram.

Hästen kan tävla upp till lätt av i vissa fall medelsvår

Mycket bra gångarter ja då förväntar jag mig att hästen även kan länga stegena har ett svung som de flesta medelhästarna ej har.
Hästen skall kunna tävla minst medelsvår men inte ända vägen upp till eliten

Extremt bra gångarter ja då pratar vi om OS hästar

Jag har också reagerat att de flesta skriver supergång, mycket bra gångarter, kan gå långt med rätt ryttare.. och sedan annonseras hästenut för 70 tusen.

En häst som har gångarter som den kan gå långt mer kostar snarare 270000 och uppåt.

En film förväntar man sig självklart..

Tycker du att B Capriole och Verdi är dåliga ekipage? De gick väl i alla fall EM. :)

Geld anses ha superba gångarter här i Sverige, Brännornas Rigletto är ju superhärlig!

Jag håller inte med där, i de raser jag har erfarenhet av är sju medelmåttigt, alltså helt OK men inte anmärkningsvärt, åtta är bra, och vid nio och tio har hästen det där extra.

Får de femma eller lägre så har de antingen anmärkningsvärt trista gångarter, hemsk benställning, eller så har de inte visat gångarten ordentligt utan t ex busat bort sig.

Nu talar jag alltså om exteriörbedömningspoäng, inte betyget för gångarter uder allmänt intryck i dressyrprogrammet.

Att hästarna får lägre poäng på gångarterna på vanliga dressyrtävlingar än vad de får på unghästbedömningar beror ju på att det sitter en ryttare på ryggen på dressyrtävlingarna och hästen har hunnit bli mer riden då. De flesta ryttare kan tyvärr inte rida fram mer gångarter, utan tvärtom så förstör nog de flesta ryttare hästens naturliga gångarter.

Många av de hästar som jag känner till har fått ungefär samma siffror på gången på kvalitets/treårstest som de sedan får på dressyrtävlingarna (om det sitter en någorlunda hyffsad ryttare på ryggen). Tex en häst fick 8or och 9or på sina gångarter på unghästtest samt Breeders och det får den ute på vanlig dressyrtävling också. En annan häst fick 7or och 8or på unghästtest samt på Breeders och nu får den det på vanliga tävlingar också.

En häst som får 8or på unghästtester direktkvalar till årgångschampionaten, dvs det är en häst som är långt bättre än medel. En häst som visas på unghästtest med 7or på gången är faktiskt över medel (de flesta hästar visas inte ens på tester). Att säga att en sådan häst är "medioker" tycker jag är felaktigt (jag tycker det låter negativt). De flesta ryttare är däremot rätt mediokra eftersom vi inte ens kan bevara de gångarter som hästen har från början :angel:

Senast ändrad:

Nej, jag håller inte med dig där. Det är inte allt för ovanligt att 8: or och 9: or delas ut på unghästtester så som treårstestet, men jag har då sett mycket få som får 9: or på tävling på gångarterna. Däremot att alla ryttare inte kan rida fram gångarterna kan jag hålla med om.

Jag håller även med Svea där, jag anser också att en 7:a är medelmåttigt. Jämför du med poängens betydelse i dressyrtävlingssammanhang så motsvarar en femma "Med tvekan godkänd" och en sjua är ganska bra, alltså relativt medelmåttigt.

Senast ändrad:

Totalt OT men på tal om att "kunna rida fram gångarter":

Kan inte låta bli att skratta lite, ironiskt nog har jag "lyckats rida fram" en 7:a på tävling med mitt lilla fullblod med otroligt markbundna och "pinniga" gångarter :D Måste vara för jag är en såååå duktig ryttare :rofl: Nä men ärligt talat kändes den ritten som världens sämsta, grät nästan när jag red därifrån, och gapade stort när jag fick protokollet, trodde aldrig jag skulle komma över 60%!

(tror domaren fått något lyckopiller innan min ritt, landade på 62% trotts att hästen sparkade bakut en gång och brallade i galoppen :D)

Jag håller nääästan med. De hästar som visas på 3års och kvalitetsbedömning är ju oftast de lite bättre hästarna. En högst medioker häst är för mig en "ridskolehäst"-typ, som rör sig taktfast och bussigt, men utan några större möjligheter till förbättring. De hästarna brukar ju ofta få 6-or på gångarterna.

Pratar vi däremot tävlingshäst för den llite mer engagerade hobbyryttaren, så tror jag att de flesta mår bäst med hästarna som får 7-or och 8-or. 9-or och 10-or kan jag lämna till proffsen ;)

Och hur vanligt är det att hästen får 10 på gångarter på dressyrtävling? Tror inte 9 är allt för vanligt heller, eller? Vore kul att se något exempel på häst/ponny som fått det på tävling. Antar att Totilas fått det tidigare, men någon annan?

Fast jag pratade om unghästbedömning, och då är det ju inte allt för ovanligt att både 9-or och 10-or dyker upp. :)

Jag har skrivit en 9:a på en MSVB där jag satt som domarsekreterare, men det var en yngre häst riden av ett proffs med siktet inställt på de väldigt höga klasserna.

OK. Men de vore ändå kul att se en som fått sånt betyg i en dressyrklass. Att få de på unghästbedömningen är för mig annorlunda.

Delvis KL

Men det är ju inte så konstigt att det skilljer sig så mycket. En häst kan ju ha 9a på traven, men kanske bara 6 på skritten och galoppen. Då är det ju inte så konstigt att man kanske bara får 7 på gångarterna i ett dressyrprogramm.

Ja, många har ju som du säger en gångart som drar upp betyget. Eller i vissa fall ner.

Jag tycker det överdrivs och förskönas något enormt i annonser. Tidigare så märkte man det ju inte innan man provred, men nu som folk lägger film i annonsen så undrar jag ibland om det ens är rätt häst?? :p

Det gäller ju inte enbart gång (som kommer ganska långt ned på min lista eftersom jag inte tycker det är kul att tävla), men ffa utbildning och form, och jag brukar undra om de ens fått godkänd resultat i de klasser hästen påstås tävla... Det är ju en sak att starta en svår klass, en annan att få bra procent.

Sen är det såklart så att olika personer har olika preferenser när det gäller hur en häst skall röra sig för att vara fin. Vissa föredrar höga benlyft, andra stora schwungfulla rörelser. I dag går det väl mest mode i höga ben.

Väldigt intressant diskussion!

Så priset styr vad ni väntar er för gång? Med andra ord kan man "förlora" på att annonsera för billigt??

Om det blir hästar till salu här är det främst unghästar och det är svårt att beskriva gången då den kommer och går på växande individer.

Nej, jag håller inte med dig där. Det är inte allt för ovanligt att 8: or och 9: or delas ut på unghästtester så som treårstestet, men jag har då sett mycket få som får 9: or på tävling på gångarterna. Däremot att alla ryttare inte kan rida fram gångarterna kan jag hålla med om.

Jag håller även med Svea där, jag anser också att en 7:a är medelmåttigt. Jämför du med poängens betydelse i dressyrtävlingssammanhang så motsvarar en femma "Med tvekan godkänd" och en sjua är ganska bra, alltså relativt medelmåttigt.

Syftar du på 7 på unghästtest eller på tävling?

En mkt vanlig försköning i annonserna är att hästen är utbildad MSV B, vilket då oftast betyder att hästen kanske/ibland kan byta galopp. Men att hästen har form och samling för klassen är en annan 5:a.

Ja, kan den byta (oavsett om det är rent eller på hjälpen) så går den omedelbart msv klass. Och någorlunda inriden (dvs går att svänga och galopperar med lite tur) brukar kallas utbildad lb.

Lite delvis knapplån. Att få 9 eller 10 i ett dressyrprogram på gångarter tillhör inte vanligheterna för precis som MaryMary skriver så är det ju tre gångarter som ska ingå i den bedömningen. Vårt ena sto får tex. nästan alltid 9.or (har även fått en 10.a) på sin ökade skritt, hon har en bra trav och galopp också men det slutliga gångartsbetyget brukar ligga på 8.a men då hon fick 10 på skritt så fick hon också en 9 på gångarter.

Senast ändrad:

En mkt vanlig försköning i annonserna är att hästen är utbildad MSV B, vilket då oftast betyder att hästen kanske/ibland kan byta galopp. Men att hästen har form och samling för klassen är en annan 5:a.

Jag håller med, jag tycker inte man kan säga att hästen är utbildad MsvB om den inte gjort ett godkänt program på tävling. Isåfall får man ju skriva att den startat MsvB

Om hästen aldrig tävlat får man hålla sig ifrån de begreppen (tävling) och skriva vad hästen kan. Sen får man ju avgöra på filmen om det stämmer eller inte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?