Vad är förväntar du dig...

Springsteen

Trådstartare
...när du läser "bra gångarter", "mycket trevlig gång" och så vidare, när du sitter och läser annonser?

Jag sitter och tittar på ponnyer, och i var och varannan annons står det "Mycket bra gång" trots att filmen som finns i annonsen
visar upp en ponny med ganska mediokra gångarter.

Har dock börjat fundera på om jag förväntar mig för mycket/har en helt snedvriden bild när det gäller gångarter på ponnyer?

Vad är bra gång på en ponny och vad är mediokert?
Hur rör sig en ponny som rör sig bra?

Sv: Vad är förväntar du dig...

Jag förväntar mig bara en sak faktiskt...och det är att det finns en film, så att jag kan bedöma själv.

Jag förväntar mig ingenting, för precis som PrinceFair säger så vill jag själv göra den bedömningen. Människor har ju tendens att överdriva sin egen hästs potential och alla har vi ju en egen bild av vad som är 'bra gångarter' osv.

Till er båda; Javisst är det så, att man måste göra en egen bedömning. Men varför får man lära sig så olika
vad som är bra gång? Bra gång är väl alltid bra gång?

Jag är så fascinerad bara, för 8 år sedan,
när vi köpte min ponny så fick jag höra gång på gång att hon hade mycket mediokra gångarter.
Men jämförelsevis med ponnyerna som är till salu idag med "supergång" så rör hon sig riktigt trevligt.

Jag eg. borde det ju vara relaterat till de poäng en ponny fått på sina gångarter vid bedömningar (3års, kvalitets) och dressyrtävling.
Men som sagt film, så att man får bilda sig en egen uppfattning. För i mina ögon är en ponny som rör sig riktigt bra, något utöver det vanliga...Men tittar man bland annonser så inser man snabbt att så är inte fallet.

Antar det har med ens egen kunskap och vad man har att jämföra med. Jag är extremt kräsen (har blivit det med åren), vet precis vad som tilltalar mig och därför sållas mycket bort direkt. Kanske dumt, för många hästar kommer ju inte heller till sin rätt med vissa ryttare, eller visar upp en sämre dagsform på det specifika filmtillfället e.tc. Men jag är nog ganska snål rent allmänt att ge kommentarer både här på forum och på diverse bloggar - det är först när något verkligen är bra eller där en synlig förbättring har skett som jag kommenterar. Alla ser vi ur olika perspektiv och för mig ligger ribban ganska högt, inte för att jag på något vis är märkvärdig och ser ner på de som har hästar med medioker gång, absolut inte, man kan komma långt ändå! Men jag kan precis som dig bli förvånad över hur folk lovprisar sina hästar som gångartsstjärnor i annonser där filmerna inte visar något annat än en häst med högst mediokra gångarter.

Nu är jag ju inte alls inne i ponnyvärlden, men det är ju samma med stora hästar. De annonseras som gångartskanoner och sedan rör de sig 667 typ.

Men tror det handlar mycket om hur man benämner saker. För mig är "trevlig gång" just bara trevlig gång, hästen har tre taktmässiga gångarter men kanske inte så mycket mer än så. Medans om någon skriver "mycket bra gångarter" så förväntar jag mig att den rör sig bra.

Och för mig är bra gångarter tre lätta, elastiska och taktmässiga gångarter. De ska vara väldigt reglerbara och inte så stora men gärna med lite höjd. Men det är mina krav. Många andra föredrar "storklivare" med stooor gång och ökningar med raaaaka ben.

Så filmer till annonserna är nästan ett måste för alla tycker olika.

kl

Jag kan oxå bara referera till stora hästar, men tror det är samma sak där.

För mig är trevliga gångarter taktmässiga och med mycket luft och energi. Men jag har märkt att många inte har samma referensramar som mig. När folk säljer häst så är de väldigt partiska för det första, och för det andra så vill de ju få hästen såld = många förskönar sanningen tror jag, kanske inte fullt medvetet alla gånger heller.

BRA gångarter är i min värld 8 eller högre, mycket bra är 9.

Jag sitter också och tittar på annonser och har märkt detsamma. Säger som många andra, jag förväntar mig att det finns en film, så får man göra den bedömningen själv. Har iof ponny nu, men börjar leta stor häst.

Säger som många andra, vill se film och avgöra själv. Men med mkt bra gång så tycket jag att ponny/ häst bör ha 8 mässing gång.(på tävling alt. 3 år alt. annan bedömning)

Men det känns som de ljugs ngt enormt i hästannonser. När man jämför annons med film så är de ju skrattretande i många fall.

Säger som många andra, vill se film och avgöra själv. Men med mkt bra gång så tycket jag att ponny/ häst bör ha 8 mässing gång.(på tävling alt. 3 år alt. annan bedömning)

Men det känns som de ljugs ngt enormt i hästannonser. När man jämför annons med film så är de ju skrattretande i många fall.

Verkligen! Majoriteten av de jag tittat på utlovas att vara mycket lovande. När man tittar på filmerna är vissa inte genom i kroppen och jag har sett några som rids antingen på graman eller hårt inspänd martingal. Det är alltså hästar runt 6-7 år för närmare 200´000 kr. Man blir ju mörkrädd ibland... :crazy:

Jag eg. borde det ju vara relaterat till de poäng en ponny fått på sina gångarter vid bedömningar (3års, kvalitets) och dressyrtävling.
Men som sagt film, så att man får bilda sig en egen uppfattning. För i mina ögon är en ponny som rör sig riktigt bra, något utöver det vanliga...Men tittar man bland annonser så inser man snabbt att så är inte fallet.

Uppenbarligen tycks domarna ha lika delade åsikter som lekmännen. ;)

Några ponnyexempel.

Gångartsprov 888 9
http://www.youtube.com/watch?v=xWaDJsMO3gw&feature=related

Gångarter på bundes Trav 7.50 Skritt 7.50 Galopp 7.50
http://www.youtube.com/watch?v=HC1BmIHwy4g

Gångarter 889
http://www.youtube.com/watch?v=UfWh1467xYs&feature=related

Gångartsprov 888 9
http://www.youtube.com/watch?v=5jtBywD3AH8

Gångartsprov 899 9
http://www.youtube.com/watch?v=PLrCNY6VmvI&feature=related

Gångarter på bundes Trav 9.00 Skritt 7.50 Galopp 9.00
http://www.youtube.com/watch?v=y1KiXqxarNg&feature=related

Gångarter på bundes Trav 8.50 Skritt 9.00 Galopp 8.50
http://www.youtube.com/watch?v=6XHfVrnp8WQ&feature=related

Gångartsprov 999 9
http://www.youtube.com/watch?v=3eaS8KR_pYw

Gångarter på bundes Trav 8.50 Skritt 8.00 Galopp 8.00
http://www.youtube.com/watch?v=UBzS1WE-t5Y

Senast ändrad:

Håller med du!

Och nackdelen med detta är att de som faktiskt skriver som det är i annonsen får det svårare att sälja. Själv köpte jag något så ovanligt som en häst som var precis det annonsen utlovade, men så köpte jag min häst av en jurist också, som var väldigt mån om att jag skulle få veta minsta skavank och förkylning hästen nånsin haft. Tror att det blir ett tryggare köp för både häst, köpare och säljare - jag visste ju preics vad jag fick, jag visste vad det var värt och köparen visste vad hon borde få betalt. Alla nöjda = bra affär :)

Något som är ännu värre är allt fusk med tävlingsresultat. Folk som skriver "utbildad MSVA" i annonsen, och så kollar man TDB och ekipagets bästa resultat var 55 % i en MSVC för 3 månader sen. Knappast att de gjort den utvecklingen på den tiden. Eller "läromästare som är en klippa att ha med sig på tävlingar" och det finns inte ett enda registrerat tävlingsresultat.

Kollar ni tävlingsresultat på BLUP och TDB innan ni köper häst? Tror att många blir lurade...

Kan ju säga att vi gjorde misstaget att inte kolla på tävlingsresultat på min ponny när vi köpte henne.
Jag hade ingen direkt koll och inte mina föräldrar heller, och mina tränare tittade tyvärr inte heller på resultaten.

Jag kollar alltid blup och tdb, har märkt att det är mer regel än undantag att folk framställer hästen som bättre än den är...

Fast alla resultat är inte alltid med på TDB så förutom TDB och blup går jag in och söker på equipe´s sida där alla online tävlingar ligger uppe där kan man hitta en hel del till. Gäller ju främst lokala tävlingar då. Det kommer säkert bli bättre from i år nu när även alla hästar måste ha licens, eller det borde bli det annars vet jag sjutton inte vad man betalar för!

Intressant diskussion :)

Nä jag förväntar mig inget förrän jag sett en film, det är ju så olika vad man tycker är bra gångarter. En del tycker stoooora långsamma gångarter är bra och jag skulle då aldrig köpa en sådan häst, fy vad jobbigt :D Dom ska vara lätta och elastiska och gå mer uppåt, mkt mer lättarbetat :)

Nu har du tagit utländska duktiga ryttare ihop med svenska mindre goda.

Det som skiljer sig är i hur ryttarna kan förvalta kapitalet.

blir direkt misstänksam när de måste visa hästen i slowmotion:rofl:

Annonser är endast godtycklig info o oftast väldigt partisk beroende av vilken nivå man själv är på.

Blup, 3 o 4 års test samt påstådda meriter är ju lätt att kolla upp.
sådant som man bör kolla innan man ens åker...

Sen är ju valet ens eget o vad man föredrar.

Jag vill även ha en trevlig individ:banana: Det räcker inte med fina gångarter o en skimmel.. aldrig.

Det ska finnas kärlek med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?