Vad är fel?

D

Dolores_88

Har suttit och ögnat igenom olika trådar men hittar inget som liknar den symptom som detta sto visar. :confused:

Trettondagshelgen visade hon det första gången, det är när stallägaren ska leda ut henne ur boxen, ner för det lilla trappsteget som det händer. Hon rycker upp benet flera gånger, och liksom släpar det lite efter sig. Eftersom att stallägaren bara har beskrivit rörelsemomentet för oss så vet jag inte riktigt hur det egentligen ser ut.

Vi var fundersamma i flera dagar men det hela gick ju över lika snabbt som det kom, så vi beslutade att se vad som händer härnäst. Efter det har vi, jag och ägaren, ridit hästen några gånger i veckan, hon blir mycket tömkörd och longerad som omväxling. Ingenting ovanligt syns i benet.

Så imorse ledde stallägaren ut henne igen och samma grej hände igen, bara några steg sedan blev hon vanlig igen.

VAD är detta? Vi har diskuterat kring patellaupphakningar, men kommit fram till att det inte är riktigt de symptomen. Nyligt fann jag en tråd om tuppspatt som låter ungefär som den symptom som stoet visar. MEN hon är spattröntgad i oktober -03.
Bör man kontakta veterinär som kommer ut och kollar, vad anser ni? :crazy:

Jag tycker det låter precis som patellaupphakning...det finns ingen särskild "regel" för hur det yttrar sig, men istort sett så som du beskriver...min hingst är opererad för upphakning, han hade inte ens synliga upphakningar utan dom kom bara ibland snabbt som blixten och han galopperade helt omotiverat(travare)efter op har han sprungit in en halv miljon...så upphakningar är inte lika på alla hästar.

Min häst patellahakar om hon går ner minsta i kondition och muskelstatus, och har det där sättet att knycka upp bakbenet för att rätta till hakningen som du beskriver. Att hästen inte har gjort så tidigare och börjar nu i pälsfällningstid, när de flesta hästar tappar lite i kondition, är också typiskt.

En lindrig patellahakning behöver man inte operera, lagom med motion och en foderstat med tillräckligt med protein och b-vit håller problemet borta.
Jag ger luzernpellets och foderjäst, det funkar bra för min häst. I år har jag ett kraftigt hö (57 g smrp, 8 MJ) och tog då bort luzernen i tron att 10 kg hö av den kalibern skulle räcka, men efter 3 v kom några småhakningar, så nu får hon 6 dl luzern om dagen och funkar perfekt. Det är ganska små marginaler mellan funkar perfekt och hakar, 6 dl luzern på en 450 kgs häst känns ju inte som en jättestor skillnad i foderstat...

Ja just det, det framgick inte av mitt inlägg att det behövs ju sällan opereras..och som ofta är det övergående med ålder bl a

Dolores:::: Du behöver troligen INTE hasta iväg till vet, har hästen inga problem nu så spara dom pengarna istället :) :)

det låter precis som min kompis ena häst, han har patela uphakning, dom enda gångerna vi har sett honom "haka upp sig" är när vi leder ut honom till hagen på morgonen.

det jag har fått höra är att man kan operera men att oftast så behövs det inte, sen ju mer dom rör sig och musklar sig desto mindre brukar man märka av det :)

Det är inte min häst, bör jag kanske förtydliga.
Utan jag brukar rida henne några ggr i veckan och vi håller som bäst på att ladda upp för vår andra tävling detta år.
Det är så synd på detta jättefina och pigga, framförallt unga sto, om hon skulle bli dragandes med patella :(.

Ägaren ska nu efter helgen ringa till närmaste ATG-klinik och fråga om råd.

TACK för alla bra svar och vi får verkligen hoppas att allt går vägen och att det inte är något allvarligt!

Men om hon dessutom är ung och fått en enda upphakning tror jag knappast att det är något att oroa sig för...det brukar växa bort och tränas bort...när hon blivit mer musklad så går det oftast bort av sig själv...patella upphakningar är inget problem egentligen(oftast aldrig) jag har ett sto som jag knappt fått hakningen att släppa på flera hundra meter när hon var ung...idag går hon som fölsto och har inte haft hakningar på 6 år...inom travet är det inte diskvalificerande med upphakningar inom aveln.....det är lätt att åtgärda både med o utan vet hjälp
sen när det dessutom är fällningstider så går hästarna ner i "kondition" och hakningarna kommer gärna vid den här tiden på året....så jag tycker inte ni ska misströsta, ni kan ju rådfråga en veterinär...men dom säger förmodligen samma som jag :)

har en nu en femårig shettishingst som vid 2 års ålder växte så det knakade -han fick då patella den vintern. nu har han inga besvär längre pga rätt foder och motion och att det växt bort (!?), förra vintern hakade han ca 2 ggr på vintervilan så bara man håller igång dom så ska de inte besväras av det, och förhoppningsvis så växer det bort på erat sto. lycka till.

hej..
Så gör min shettis också och han är undersökt av veterinär och det är patellaupphakning.
Om han håller sig i god kondition och välmusklad så finns det inte där men när han tappar muskler kommer det tillbaka.

Han är bara 3 år och detta kan växa bort med åldern.
Hur gammal är din häst?

Det går att operera men är det lindrigt som det verkar vara i ditt fall så behöver du det ej..

Mvh Lisa!

Just att det visar sig på morgonen, när hästen har stått stilla i box är väll typiskt för patella.
Lycka till!

Återigen får jag förtydliga att det inte är jag som äger henne. Men hon är en 8 år gammal islandshäst, haft ett föl, pigg som attan annars och visar inga tecken på ovilja att röra på sig! ;)

Tack återigen för alla jättebra svar! :bow: :bow:

Det finns en fästingburen sjukdom som heter "elichias". (Jag ver inte hur det stavas) Den visar sig ofta i oregelbundet återkommande hälta som kan vara långvarig men också mycket kortvarig. Kan dyka upp långt efter smittotillfället. Det är lätt att kolla med ett blodprov, men det är ganska dyrt. Hoppas hästen blir bättre. //Knoppan

Jag håller med många av föregående talare - det låter som patellaupphakning. Prova att backa hästen ett par steg när hon hakar, då brukar det släppa.

Hmm.. tror knappast hon har blivit fästingbiten här uppe mitt i vintern där vi dessutom knappt har några fästingar ens på sommaren! :smirk:

Min häst har tuppspatt. Man ska inte förväxla tuppspatt och spatt. tuppspatt är en rörelse störning. hästen är inte handikappad utan har är överrörlig. Alltså inte stel.

Min häst rör benet jättemycket i skritt så jag kan inte förstå när ni skriver upphakningar? kan det vara spatt då? eftersom att tuppandet är överrörligt... Har talat med ATG kliniker från norr till söder och alla där i mellan och alla säger samma sak... man vet inte vad som utlöser tuppspatt och man vet att det i största allmänhet inte stör hästen. Min häst fick tuppspatt någon gång mellan 4 och 7års ålder och jag vet inte vad som hände henne för att hon skulle börja. Veterinärena säger att tuppspatt kan ha att göra med en skada eller att hästen har blivit rejält skrämd...

Man kan operera men oftast så behövs inte det. Jag tänker inte operera min häst, inte nu ialla fall. Hoppas att det är tuppspatt och inte spatt som din häst har fått. Min häst visar tuppandet i skritten men ibland i hagen så är det som om hon "glömmer" bort tuppandet och trampar runt som vanlig. Tuppspatt har ju att göra med stress att göra ju mer stressad hästen är ju mer syns det. På min häst så syns det inte alls lika mycket när hon är avslappnad och uppvärmd...
Lycka till nu och hoppas att det inte blir nått av ovan nämnda saker!

Colombia Girl :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 067
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 067
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka