Vad är fel i år?

Mustang

Trådstartare
Jag ser på forumet att det är mycket tjafs i år, mugg, rasp, skållor, hålväggar,
rötor, fång och allt möjligt magiskt.

Jag förstår att man inte skriver en tråd "allt är sååå bra, livet leker!" och jag
hade kanske inte reagerat om det inte var så att ( i alla fall i Mälardalen) är
det ett mindre rekordår med "mysko" fång. Våra hovslagare säger allihopa att
det står en i var och varannan hage, samt att det mest är "mindre" anfall.

Jag själv har också haft strul med mugg och och blandat smått, men är
det någon mer som känner att det är ett konstigt år? Eller är det helt normalt?
I övriga Sverige?

Om medhåll:

Är det mildvädret?
Regnet?
Eller någon växt/bakterie som exploderar sådana här år just av ovanstående?

Eller är det något magiskt problem, typ varm sommar= mycket flyg = mer
användning av gifter och nu betalar man priset.

Spåna/ludda vidare, den som orkar och vill!

Sv: Vad är fel i år?

Regnet som resulterat i fukten och att det fortfarande är mildväder har vi kommit fram till. min häst hade mugg för några år sedan och har fått det nu igen:(

Något skit som är värre än andra år varje fall.

Mycket mystiska hältor förutom mugg och alla fång fall som man har hört talas om.

Min egen har haft diverse febertoppar, mystiskt svullna ben till och från och dålig mage. Mugg har hon också haft, och den går inte att behandla på vanligt vis heller...

Nu har jag haft mugg på ena i år, och det i sig är konstigt då jag under alla år varit förskonad från mugg, den hästen ALDRIG haft mugg och han fick det när det var snustorrt. Vi har haft en extremt torr sommar och höst (regnat en del i höst, men ingalunda mycket, en period var det mkt regn men sen snarast mindre än normalt. Det 'dammar' om hagarna nu (stampat jordgolv). SÅ tycker inte det är ett knasigt år eller så faktiskt?

Heller inget speciellt 'knasä i bekantskapskretsen (bor i Norra Uppland). Men också tänkt på mycket hudproblem i trådarna nu, men har också läst saker som te x 'efter den här blöta sommaren' och tänkt att det säkert är pga de som bott där de haft en blöt sommar (vi hade ju en snustorr vi).

Senast ändrad:

Jag tror det är vädret delvis i alla fall, det kunde ju vara lite intressant att sammanställa var de som haft problem med var de bor och hur vädret har varit. På SMHI finns ju hur mycket statistik som helst och enligt dom har nederbörden i sep 2011 varit över det normala i nästan hela landet jämfört med tidigare år då. I oktober regnade det väl inte speciellt mycket men det har ju varit rejält fuktigt i alla fall.

Det milda vädret gör ju att gräset växer fortfarande medan det samtidigt har varit för blött vilket gör att hästarna får i sig ganska mycket olämpligt ruttet gräs också och det stör ju tarmarna där alla de problem du räknar upp i form av mugg och liknande kommer sig av. Hålväggar och liknande är väl mer från bakterierna som frodas i jorden i mildvädret.

Lite minusgrader och snö på det här så blir det nog bra :D

Har knappt något av ovan nämnda bekymmer på mina hästar, en har haft aningens lite mugg på den vita foten men han får nu bakjäst i maten och det är nästan borta.
Den som reagerade med att bli lös i magen äter också bakjäst.

Om jag ska vara lite filosofisk och allvarsam på samma gång så tror jag att vi har pajjat ekosystemet.

Jag ser bara inom mitt (gröna) yrke hur trädslag efter trädslag får sjuka, buxbomen utrotas sakteliga, nu är det bokarna som får stryk, ask och alm är sedan länge sjukliga.

Klart att allt påverkas av vår påverkan. Eftersom jag är en av dem med sjuk häst så försöker jag skapa en större bild och kan väl se att obalansen inte bara finns hos min häst, utan även i ett större sammanhang.

Jag tror helt klart på vädret! Kanske inte så mycket på "efter den regniga sommaren" som någon skrev - vi hade en bra sommar och sommarvädret påverkar nog inte så mycket så här sent på hösten... men vädret nu under hösten! Vi har visserligen inte haft överdrivet mycket regn, men det är växlande temperaturer som leder till dis och dimma, hög luftfuktighet osv. Hudproblemen på hästarna kommer som ett brev på posten, hösilagebalarna får kastas tonvis osv. :(

Mitten av november och nästan +7 halv sju på morgonen här uppe i lappmarkerna... klart att det påverkar! Vi hade blommande maskrosor och jordgubbsplantor här om dagen och i en grannkommun blommar klematis. Mitt ena sto håller på att fälla av vinterpälsen igen och strålröta, mugg och regnskåller finns överallt känns det som. Galet. Vid den här tiden ska det vara minusgrader och snö! :mad:

Fast jag tror mer än 'konstigt väder'. Jag tror som någon skrev att det isf är 'vissa år' som exempelvis vissa bakterier frodas/blossar upp t ex?

För jag minns både 2000 då det i Gävle iaf ta mig fan bara regnade, hela sommaren och hela hösten, och 2009 års hö möglade på skullen (aldrig hänt på 30 år) på vintern, då det var milt och hög luftfuktighet då med. (Jag brände 1.5 ton hö på annandag jul år 2000)

Men även 2006, den sk 'vintern' då jag hade hästar gick och betade gräs i plusgrader 1:a januari. En helt SKEV vinter - här ska de vara snö och minus då.

Men jag hade inga, och inte i bekantskapskretsen heller, några hudproblem eller 'konstigheter' då heller.

Och extremt blöta höstar/sena vintrar etc har ju kommit många år däremellan, utan problem.

Så jag tror det är något, om det finns något så enkelt svar, som händer 'vissa år', men där det inte 'bara' är te x väta som styr, utan det är något mer de åren som gör att.. Och vad just DET är är en väldigt bra fråga dock.

Ska man leka med tanken så skulle man t ex kunna leka med växtteorin, att i år växte/blommade/fanns det ovanligt mycket växt X pga bla bla. Och den ger ökad risk för känsliga hästar att drabbas av x och y t ex?

För det är ju en till sak att tänka på. 20 hästar med exakt samma foder, hagar, skötsel och närmiljö. En eller ett par får problem, inte de andra.

Jag tror att höet i år har en ganska låg hygienisk kvalitet just på grund av alla dessa småskurar som kom i somras. Och det har börjat visa sig på hästarna nu när de inte längre bara går på betet.

Så många hästar som samtidigt får mugg som i år har jag aldrig varit med om innan. Alla i stallet har mer eller mindre haft en ordentlig omgång, speciellt de hästarna med vita ben. Sedan va de flesta hästarna dåliga i magen samtidigt för ett tag sedan.
Det är extremt blött här och hagarna är fulla av lera (finns självklart icke leriga delar av hagarna men de måste gå igenom leran för att komma dit). Jag antar att det är perfekta förutsättningar för att svamp och bakterier ska frodas..

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 027
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010