Vad är era åsikter om djurskydd?

Sv: Vad är era åsikter om djurskydd?

Jag håller med :) det är vanliga människor som är djurskyddsinspektörer, så givetvis finns det alla möjliga personligheter och det är ju som sagt mänskligt att göra fel. Det jag hängde upp mig på hos många som kritiserar djurskyddet var att man som djurägare inte hade en syl i vädret (enligt dem) . Dom hävdar att djurskyddet kan ta friska djur avliva dem, bränna dem och sen är alla bevis borta, så djurägaren har inte en chans att överklaga detta. Vilket i mina öron låter helt idiotiskt. För djurskyddet får väl in en anmälan, kollar upp den och gör själva sedan en anmälan? Alla beslut sitter väl inte i deras händer?

Fast det där är ju liksom inte sant.
Den som påstår att det går till så är ju bara dum i huvet.

Självklart tar inte djurskyddsinspektören själv sådana beslut. Inspektören gör kontrollen. Den som tar beslut om omhändertagande är länsveterinären. Alla dessa beslut kan överklagas. Ett omhändertaget djur avlivas inte OM inte en veterinär (inte länsveterinären, utan en oberoende) bedömer att djuret lider så mycket att avlivning är enda alternativet.

Efter omhändertagandet övergår djuren i polisens ansvar. Det är dom som omplacerar djuren, alternativt om detta inte går, tar beslut om avlivning.

En polisanmälan om djurplågeri/brott mot djurskyddslagen sker separat och går den vanliga polis- och rättsväsendevägen, där svarar djurskyddet bara för att lämna eventuella kontrollresultat som bevis till polis och åklagare.

Om man överklagar beslut om omhändertagande hamnar ärendet hos förvaltningsrätten som gör en ny bedömning grundat på alla bevis från veterinärer och inspektörer samt givetvis vad djurägaren kan lägga fram.

Alla ärenden hos djurskydd är offentliga handlingar som man kan begära ut. Dom kommer att sekretessprövas så vissa saker svärtas för att skydda personen det gäller, men annars kan man begära ut ärendet. Det är vettigare än att sprida "fakta" som man fått från andra, tredje, fjärde hand. Eller en ensidig version från en djurägare som ofta kanske inte kan förhålla sig särskilt objektiv...

Tack! Vart hittar jag sådan information att läsa om hur det funkar? :) jag är så spyless på dessa gnällspikar som sprider bloggar och historier där djurskyddet stormar in, avlivar deras djur på plats när dom ej är hemma och bränner dem i stort sätt! :crazy: Vilket låter väldigt långsökt i mina öron.

Kl

Är bloggen ni pratar om skriven av Astrid?

Jag blir rädd när jag läser den bloggen och på den facebooksida där kvinnan från första avsnittet säljer sina valpar. Hur kan människor vara så emot regler och kontroller för att se till att djuren har det bra? Hur är man funtad när man tror att inspektörerna bara är ute efter att förstöra och försvarar att djur blir illa behandlade.

Det har florerat en historia om att en av inspektörerna från serien ska ha varit inblandad i en transport av getter där dom lastade dubbelt så många som lagligen får lastas i en lastbil och dessutom råkar bryta nacken av en av getterna när han drar (?) den i hornen? Är det någon som vet om det ligger någon sanning i den historien?

Överlag är det många historier som florerar om brott som har begåtts av inspektörerna men hittills har jag inte sett något bevis på att någon av dem stämmer.

Kl

Är bloggen ni pratar om skriven av Astrid?

Jag blir rädd när jag läser den bloggen och på den facebooksida där kvinnan från första avsnittet säljer sina valpar. Hur kan människor vara så emot regler och kontroller för att se till att djuren har det bra? Hur är man funtad när man tror att inspektörerna bara är ute efter att förstöra och försvarar att djur blir illa behandlade.

Det har florerat en historia om att en av inspektörerna från serien ska ha varit inblandad i en transport av getter där dom lastade dubbelt så många som lagligen får lastas i en lastbil och dessutom råkar bryta nacken av en av getterna när han drar (?) den i hornen? Är det någon som vet om det ligger någon sanning i den historien?

Överlag är det många historier som florerar om brott som har begåtts av inspektörerna men hittills har jag inte sett något bevis på att någon av dem stämmer.

Precis, jag sökte runt på Astrid och vad som kunde kopplas till henne, helst av allt hade jag velat komma åt fullständigt och ringa för att se om det är en person som har djurförbud osv på sig. Men man är aldrig säker på vilken Astrid som är den rätta när man googlar runt. :) Ja jag tycker det är oerhört fel att skicka runt dessa historier, för allt för många verkar tro på dem, och det blir som okej att missköta sina djur för djurskyddsinspektörerna är mycket sämre :S

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar