Vad är era åsikter om djurskydd?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag är en sådan som tycker det är bra att vi har djurskyddinspektörer och lagar kring våra djur. Och anser att man som djurägare aldrig har en ursäkt som dålig ekonomi, dåligt med tid osv för att djuren är magra, sjuka osv. Utan man har ett ansvar, man har även ett ansvar att ta reda om hur våra lagar ser ut. Är man osäker så kollar man upp det istället för att chansa. Vad tycker ni själv om djurskyddsinspektörer? Anledningen till att jag frågar är för att jag ständigt ser klagomål (som aldrig har någon riktigt bakgrund som jag sett hittills). När jag själv ringt djurskyddet om frågor så har jag blivit bra bemött och fått bra information. En sådan här blogg skrämmer mig, då den har blivit rätt stor men bara bygger på en persons åsikter och andra utsatta personers historier. Här är två inlägg (är det ok att länka?) som bevisar för mig att denna person gör om historier så att dom ska gå emot djurskyddet i detta fall. Jag håller med om att ett sådant här program (djurskyddsinspektörerna) gärna fått vara seriösare, men jag skulle aldrig reagera och ifrågasätta för att vanliga människor skojar på jobbet, och då anta att de inte kan kontrollera djur när det är deras jobb. Så vad har ni för erfarenheter? Borde vi ha ett djurskydd eller låta alla sköta sitt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är era åsikter om djurskydd?

Jag tycker naturligtvis att det är bbra att vi har djurskydd och inspektörer. Sen är ju inte något perfekt. Det finns för lite pengar=för lite tid. Ja, inspektörerna måste ändå få fika/pausa.
Jag tycker programmet är bra överlag men vissa saker känns dumt att ha med, tex skämten om alkohol. Kritiken i bloggen känns mest ogrundad. Tex har inte djurskyddsinspektörer och livsmefrlskontrollanter ens samma utbildning så det är naturligtvis inte så att det ena tar tid från det andra.

Själva djurskyddet hade gärna fått vara hårdare för min del, tex vad gäller avel.

Själva djurskyddet hade gärna fått vara hårdare för min del, tex vad gäller avel.

Kan hålla med men samtidigt är det mycket som ska vägas in i ett avelsarbete. Utesluter du för mycket har du kanske till sist inget kvar att avla på. Ibland kan det vara bättre att avla med försiktighet, ta till vara den kunskap som finns och sträva efter att förbättra, öka kunskapen och söka orsaker systematiskt.

Utesluter du för mycket minskar avelsbasen, risken för inavel ökar och med det kommer andra risker t ex ökning av dubblerade anlag som ökar risken för sjukdom....

Avel handlar om avvägningar, kunskap, krav, ärlighet, mod ibland...och sen om att kunna möta köparens önskningar på ett bra sätt liksom samhällets.

Avel tar tid, inga sjukdomar eller avelsproblem försvinner över en natt men det tycker jag ibland försvinner i debatten. Här är det ju också viktigt att köparen är noga med sitt val och inte stöttat avel på olämpligt material bara för att det är synd om, valpen är söt osv.

Min åsikt om den där bloggen är att den är skit rakt igenom. Jag orkar inte ens gå in och läsa där längre, så illa är det. Brist på saklighet. Det där handlar om en person som har något personligt emot någon djurskyddsinspektör.

Min åsikt är att det är i grund och botten bra att vi har djurskyddsinspektörer. De ska se till att svensk djurskyddslagstiftning efterlevs och många gör ett enormt bra jobb, men tyvärr knappa resurser. Tyvärr har vissa Länsstyrelser löjligt låga krav på utbildning. Jag såg att "min" Länsstyrelse sökte en djurskyddskontrollant där relevant gymnasieutbildning var önskvärd. Wtf! Önskvärd?! Det borde inte ens finnas brist på högskoleutbildade med relevant utbildning. I praktiken innebär ju det att de kan anställa en helt outbildad person vilket jag tycker är helt oacceptabelt.

Rättshaverist är ordet.
Att påstå att det är en djurskyddsinspektör som brutit benet på lammet torde vara straffbart. Kunskapen om ströbäddar är obefintlig, speciellt illa skötta ditos.

Tragiskt i sammanhanget är att bloggen används som "bevis" i diverse diskussioner på fora om hur inkompetenta lst personal är. Vilket de iofs är ibland, men långt ifrån alltid.

På det stora hela tycker jag att vi ska ha lagar och regler runt djuren och de ska kontrolleras. Sen är det tyvärr så att en hel del lagar och regler är skrivbordskonstruktioner som inte alltid stämmer överens med verkligheten.
Sen kan jag förstå att man som djurskyddsinspektör inte kan vara expert på alla djurslag, men då kanske det är läge att lyssna på de som kan mer om djuren. Som ex så jobbar en god vän med höns i allmänhet och tuppar i synnerhet, där tyckte djurskyddsinspektören att de borde låta tupparna gå tillsammans för annars var det synd om tupparna. De påpekade då att tupparna slåss om det är tillsammans men det ville inte djurskyddsinspektören lyssna på utan drev igenom att tupparna skulle gå i grupper. Nästa gång djurskyddsinspektören kom så fick de nerslag på att djuren hade skador efter slagsmål. :banghead: De gick ett steg högre upp och fick rätt att ha tupparna skilda från varandra, men det var ju rätt onödigt med de tuppar som blev skadade.

Så en del av problemen som uppstår runt djurskyddsinspektörer är kanske snarare personkemi än själva yrket. Hur man framför och diskuterar kan göra stor skillnad, men det är ju sånt som är omöjligt att få till genom något beslut. Jag har många vänner och bekanta som arbetar med olika djurslag och det de "klagar" över mest när det gäller djurskyddsinspektörer är att de har en attityd att de misstror allt, att de vill hitta fel och att de inte ser till helheten. Det är en utsatt situation att bli kontrollerad och det tror jag går igen i alla kontroll system. Det känns inte roligt att få sin deklaration kollad heller trots att man inte har gjort några fel, att bli stoppad och få blåsa hos polisen eller avstämning i kassan på affären. Något i att man blir kontrollerad sätter igång mekanismer i kroppen, en del kan ta det med en klackspark, en del blir oroliga, en del blir arga.

Om det är bloggen jag tror (länkarna är borta) så har personen i fråga själv djurförbud har jag förstått. Man kan ju tänka sig att det finns lite osakligt agg bakom agerandet alltså....

Jadå, visst vet jag hur avel fungerar. Men att det inte sätts stopp för avel som för vidare så kraftiga defekter som det finns, tycker jag är katastrof. Men så ser jag kanske inte riktigt behovet av att bevara alla sådana raser och kanske framförallt inte helt rena (kontrollerad inkorsning av andra raser tex? Dock inget jag har "utrett" så det kanske inte skulle hjälpa).

Jag tycker det är självklart med djurskydd. Alla som jobbar inom djurskyddet ska ha utbildning om alla våra djur och hur dom ska skötas. Sen kan jag tycka att vissa lagar och regler borde ändras...man måste se helheten. Ser djuret ut att må bra= då får den rätt omvårdnad(oftast).

Men att det inte sätts stopp för avel som för vidare så kraftiga defekter som det finns, tycker jag är katastrof.

Man kan sätta stopp för på olika sätt

Förbjuda avel - rasen dör ut
Förbjuda avel på sjuka individer - så är det enligt gällande lagstiftning se jordbruksverkets skrivning "Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar."
Avla på ett sådant sätt att kända exteriöra överdrifter liksom kända sjukdomar så långt möjligt är elimineras. Här kan man göra jättemycket i dag genom den forskning som finns.

Nej, gården har inte djurförbud. Det finns kor, grisar, höns och några få får kvar. Jag förstår faktiskt inte varför man avlivat 13 lamm där en del bara var två timmar-två veckor gamla. Djurskydd i all ära men till saken hör också att den länsveterinär som tagit beslut om avlivning inte ens varit på gården.

Ursäkta vad pratar du om "gården"? Jag refererar till personen som driver den blogg som agiterar mot djurskyddsinspektioner i allmänhet. Inte någon av gårdarna i programmet djurskyddsinspektörerna på TV4.

Då pratar vi om olika bloggar. Svårt att veta då länken är borttagen.

Man kan sätta stopp för på olika sätt

Förbjuda avel - rasen dör ut
Förbjuda avel på sjuka individer - så är det enligt gällande lagstiftning se jordbruksverkets skrivning "Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar."
Avla på ett sådant sätt att kända exteriöra överdrifter liksom kända sjukdomar så långt möjligt är elimineras. Här kan man göra jättemycket i dag genom den forskning som finns.

Ja det är jj den regeln jag syftar på- som inte följs för fem öre.

"Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar."

Innebär ju om man tolkar det strikt att man egentligen inte får avla på några djur alls - eftersom det alltid finns en risk för nedärvning av sjukdomar och funktionsnedsättningar - texten anger inte att de behöver finnas hos avelsdjuret eller ens vara kända.

Jag har för mig att det finns någon formulering om "anledning att tro"/förhöjd risk eller liknande.

Finns iaf en längre text.

Jag vill absolut ha våra djurskyddsinspektörer.

På det stora hela är jag övertygad om att dem gör ett jättebra jobb.
Men sen kommer det alltid finnas anala paragrafryttare som ska hänga upp sig på någon detalj som egentligen inte spelar någon roll för djurens välfärd.
Det tycker jag känns skitfånigt.
Sen kommer det ju alltid finnas dem som känner sig utsatta av inspektörerna men det tror jag handlar mycket om personkemi också.

Man får också försöka komma ihåg att det är deras arbete att granska och inspektera för djurens skull.
För jag tror det är få av oss som inte vill att djuren ska ha det så bra som möjligt.

Jag skulle dock känna mig illa till mods och tycka det vore högst obekvämt att ha en inspektör som synar mig noggrant om jag sköter mina djur tillräckligt väl.
Trots att jag sköter mina djur enligt konstens alla regler och att det inte finns något att anmärka på.

Jag håller med :) det är vanliga människor som är djurskyddsinspektörer, så givetvis finns det alla möjliga personligheter och det är ju som sagt mänskligt att göra fel. Det jag hängde upp mig på hos många som kritiserar djurskyddet var att man som djurägare inte hade en syl i vädret (enligt dem) . Dom hävdar att djurskyddet kan ta friska djur avliva dem, bränna dem och sen är alla bevis borta, så djurägaren har inte en chans att överklaga detta. Vilket i mina öron låter helt idiotiskt. För djurskyddet får väl in en anmälan, kollar upp den och gör själva sedan en anmälan? Alla beslut sitter väl inte i deras händer?

Självklart tar inte djurskyddsinspektören själv sådana beslut. Inspektören gör kontrollen. Den som tar beslut om omhändertagande är länsveterinären. Alla dessa beslut kan överklagas. Ett omhändertaget djur avlivas inte OM inte en veterinär (inte länsveterinären, utan en oberoende) bedömer att djuret lider så mycket att avlivning är enda alternativet.

Efter omhändertagandet övergår djuren i polisens ansvar. Det är dom som omplacerar djuren, alternativt om detta inte går, tar beslut om avlivning.

En polisanmälan om djurplågeri/brott mot djurskyddslagen sker separat och går den vanliga polis- och rättsväsendevägen, där svarar djurskyddet bara för att lämna eventuella kontrollresultat som bevis till polis och åklagare.

Om man överklagar beslut om omhändertagande hamnar ärendet hos förvaltningsrätten som gör en ny bedömning grundat på alla bevis från veterinärer och inspektörer samt givetvis vad djurägaren kan lägga fram.

Alla ärenden hos djurskydd är offentliga handlingar som man kan begära ut. Dom kommer att sekretessprövas så vissa saker svärtas för att skydda personen det gäller, men annars kan man begära ut ärendet. Det är vettigare än att sprida "fakta" som man fått från andra, tredje, fjärde hand. Eller en ensidig version från en djurägare som ofta kanske inte kan förhålla sig särskilt objektiv...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte