vad är en Zurich hoppning????

R

rodie

det finns ju olika bedömningar som man kan tävla i men hur rider man en zurich hoppning? vad är det? vad går dte ut på? finns det omhoppning? tacksam för svar!! :)

Sv: vad är en Zurich hoppning????

:bump: En av de roligaste bedömningar som finns! :bump:

Den är som en A:0 eller C (alltså har man ingen omhoppning) och banbyggaren ställer upp start och mål och ett antal hinder och skriver på banskissen hur många hinder man ska hoppa (mellan 10 och 12). Sen ska man ta sig från start till mål så snabbt som möjligt och ha hoppat rätt antal hinder på vägen. Alltså får man välja bana själv. Man får bara hoppa ett hinder en gång och åt ett håll (man kan ofta välja själv åt vilket håll man vill hoppa hinder) och kombinationer får inte förekomma. Man får inte passera start eller mål innan man hoppat rätt antal hinder för då blir man utesluten. Klassen gäller inte som kval (till Msv B eller liknande). Men rolig är den!
/Lady_S

tack för svaret. det låter ju jätte roligt! men blir man inte förvirrad och är det inte lätt att man råkar hoppa samma hinder två gånger? så det är alltså den som hoppat alla det hinder (som domaren skrivit ut) snabbast som vinner???? jihha :bump:

Nja... Man får ju gå banan först och bestämma sig för en bana som man ska hoppa. Så det är ungefär som en vanlig klass förutom att det inte står nummer på hindren och att du inte kan kolla på andra ryttare för att lära dig banan. Jo, men beroende på bedömning (A:0 eller C) så ska man ju ha minst fel också. I C läggs ju felen till tiden och då ska man ju fortfarande ha snabbast tid.

Det kan vara lite klurit i bland att komma på en snabb och bra runda, och man får passa sig noga, så man inte korsar sitt egna spår (om man nu ska gör en sväng efter ett hinder för att rida på ett annat hinder).

Öh... Va? Det är väl lika lätt att korsa sitt eget spår i en vanlig hoppning? Att det är klurigt att hitta på en bra väg att rida kan jag däremot hålla med om. Men det är ju det som är skoj! :)

visst är zurich skoj, har bara ridit det en gång förståss men vann då :D
fast har sett det fler gånger och är riktigt kul i högre klasser, såg en gång när en ryttare tog alla hinder på rakt spår i en 1.30m eller 1.40m ruggigt bra. men riktigt svårt men det är det som är kul med zurich tycker jag när man kan finna en bana som utklassar alla andra ;)

om du menade den jag pratade om så vann hon stort. :)

Det är inte lika lätt att göra det i en "vanlig hoppning" som att göra det i en Zurich hoppning. En banbyggare bygger inte en bana drä spåren kan korsa sig, men när man har massa hinder upsatta, som man själv ska hoppa så fort som mäjligt, då är det lät hänt att det blir korsade spår, så det gäller att tänka till ordentligt.

Men hur menar du med korsade spår? Man lägger ju knappast en volt när man rider på tid.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 484
Senast: fio
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 505
Senast: co-SMAD4
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?