Jag behöver lite hjälp..
Jag ska slå upp dörrarna i mitt stall för inackorderingar och blir så osäker med hyra.
Det jag erbjuder i mitt stall är:
Frukost med utsläpp Måndag - Fredag
Insläpp Måndag - Torsdag
4 st fodringar per dag Måndag - Fredag ( Morgon, Lunch, Eftermiddag & Kväll)
Strö ( vilket kommer att vara Halmpellets och då är det 1st påse i veckan )
Hö ELLER hösilage med analys då jag själv har hästar med olika behov. och då ingår 12kg om dagen.
Vattenpåfyllnad i hagen ingår.
Eget Ridhus på gården, En sprillans rundcorall och Utebana är påbörjad och beräknas vara klar någongång i September ( Fast ridbanan vet jag att jag inte kan ta betalt för än ).
Det jag vill ha av mina hyresgäster är:
1 Helg / Häst, och jag har 22 boxar men har tre själv så 19 boxar.. det blir inte många helger.
Men när man har sin helg så är den from Fredag Insläpp, Lördag Morgon, Lördag Insläpp, Söndag Utsläpp, Söndag Insläpp.
Hjälp tack!
Jag betalar 2000 kr för följande
Box i utestall(box i en stor lada)
Fritt med Hö, halm, havre, kraft grund, mineraler,kli, samt betfor.
In och utsläpp 7 dagar i veckan
på och av med täcke
500 kr när hästen går på bete dygnet runt då ingår inge mat eller in å utsläpp.
Jag har 1 mil till stallet och bussen stannar ca 1 km från stallet.
Jag har verkligen helt otroligt fina ridvägar
Själva stallet har inge paddock med 2 av granngårdarna har som vi får rida gratis i.
Gården har egen gräspaddock dock. Nära till badsjöar och travbana som man får köra och rida på.
Bra hagar och hästarna går ute 0630-20/23 på kvällarna.
För mig gör sånt mkt på priset. stora hagar lång utevistelse mer än om maten ingår.
Jag bor i en storstad vilket gör priset lite dyrare än vad det är om de skulle ligga i en byhåla=)
Gör som så att du åker runt och kollar vad grannstallen där du bor tar och vad som ingår. Och sedan väljer du om du vill lägga dig dyrt eller billigt.
Om jag skulle hyra in folk den dagen jag får egen gård skulle jag ha max 4 inhyrda, vill ha de lugn och skönt på min gård
Vill du tjäna mest med pengar hyr du ut med enbart kallhyra och inge annat ingår kollektivt helt enkelt så får hyresgästerna dela upp själva hur de vill göra med in och utsläpp och helger=)
Ta 1000 kr per box ca 500 efter skatt ja då får du in 9500 månaden.. Lägg sedan undan 2000 till buffert för underhåll av stallet, hagar, osv så har du 7500 kvar i vinst.
Ska mat ingå måste du ta följade för att inte gå med förlust
Du köper in hö för 2 kr.. men säljer de för 3 kr kg till hyresgästerna för att gå med minst
max 10 kg om dagen blir för dig 600 månaden och till kund 900 vinst på 300 kr per kund
Havre 1,5 kr kilo du lägger på 1 kr max 2 kg per dag blir 90 kr för dig och 120 kr kund vinst 30 kr per kund
Spån du köper för 70 kr 5 i månaden ingår blir för dig 350 kr du tar 75 kr till kund en vinst på 25 kr per kund
Total vinst på havre hö och spån är 355 sedan skatt och andra avgifter ca 50%
Kvar efter skatt per box 177,5
Vilket blir en vinst per box på 677,5 efter skatt
Av dessa 677,5 sk skall du betala el, din lön samt underhåll av gården.
Så räkna 100 kr el per häst 200 per häst för underhåll
Blir kvar 377,5 kr att ta i egen lön
377,5x 19 boxar= 7172,5 kr
Så slutsumman till kund blir en stallhyra på 2370 kr ska du sedan ta nått extra för nått lyx du har i stallet eller för in å utsläpp så kan du lägga på de på stallhyran.
Eftersom du har ridhus och andra lyxigheter kan du ju lägga på lite extra på hyran för de.
om du tar ytterligare 1000 kr för sånt så hamnar du på 3370 till kund och de tycker jag är fult okej helt rimligt.
Och du gör i vintst varje månad så 16672,5 kr efter skatt!
Så du skulle med andra ord kunna leva på enbart detta!=)
Om inte så har du en bra slant på fritiden
Själv skulle jag ta följande för att få ut mest för pengarna och minst jobb.
kallhyra 1800 då ingår enbart utsläpp mån-Fredag morgonfodring, på med täcke. samt kvällsfodring mån- Fredag
Resten får hyresgästerna fixa själva och göra upp schema.
Då är vinsten 1800- 50% skatt =17100kr man får 1000 kr mer MEN du behöver ju inte arbeta lika hårt för pengarna=)
Du är inte lika låst att alltid vara hemma vid både in och utsläpp.
Om man ska ha Jour har jag hellre en hel helg sedan inge alls på 18 helger.
Så bunden blir man ju inte, man vet vilken helg det är, man åker ut på morgonen släpper ut fodrar mockar och rider sin häst, åker hem sen åker man ut vid 19 tiden tar in alla och när de är klart kan man kvällsfodra och åka hem.
Om man vill göra det svårt och bökigt gör man följande släpper ut.. åker tillbaks efter 4 timmar lunchar åker hem. sen tillbaks kl 15 och tar in och åker hem... åker tillbaks vid 20 och nattar.
Har man stora hagar så behövs inte lunch och på vintern finns de smarta lunch boxar alt timer band där man lägger ut högarna i en liten del av hagen och stänger för. ställer i klockan och på tiden man satt släpper tråden(den rullas ihop så ingenkan fastna) och hästarna kan gå in och äta.
Har hellre en heg sen 18 helger man kan göra vad man vill, låsa upp sig de gör man ju verkligen om man ska ha ett pass varanna helg typ.. då kan man ju aldrig åka iväg en hel helg för man har alltid nått jäkla pass att sköta.
Hoppas du fått några kloka svar här. och lycka till med alla kommande hyresgäster. berätta gärna hur du gu valde att göra om hur de går med alla inhyrda sen=)