Vad är en unghäst och hur mycket ska man acceptera?

Heulwen

Trådstartare
Jag står i ett kollektivstall där det även står en häst på 5 år, han var det iaf i höstas (kanske räknas han som ett år äldre nu efter årsskiftet?)
Den här hästen går det inte att få på en grimma utan att han själv vill, om han inte vill backar han runt i boxen och vänder gärna upp rumpan i ansiktet på en.
Inte alls på ett aggressivt sätt men om man skulle pressa honom tror jag han skulle kunna sparka eller iaf bli så nervig att han skadade någon.

Nästan varje gång man leder honom puttar han bort en med bogen och tränger ut en ifall han ser något intressant, vilket han alltid tycks se när folk leder honom. :angel:
Intaget brukar dock vara värre om han inte får komma in först.

Nu imorse försökte jag få på grimman på hästen 3 gånger (försökte några minuter vardera) och trots kraftfodret framme vandrade han runt i boxen och verkade jättenervös så fort jag kom nära.
När alla andra hästar gått ut gav jag det en sista chans och då gick det hur bra som helst för då ville han ju!
Så fort han inte vill saker så beteer han sig nervöst och ser inte människorna i sin omgivning.
Hästen är stor så den är väl medveten om att människorna inte kan nå upp och ta på den grimman om den själv inte vill det, innan brukade han sätt vara att lyfta upp huvudet så högt det går (vilket är högt!).
På hästens boxtavla står det att man ska visa hänsyn till honom för att han är en unghäst; därav min frågor:

Vad räknas som en unghäst?
Är hans beteende acceptabelt för en unghäst?

Självklart visar jag honom "hänsyn" som det så fint kallas då han inte är min häst. Om han vore min skulle jag träna dag ut och dag in på att ta på grimmor och få han att lyssna på människor som leder honom. Det är ju som viktigast att sätta gränser när dem är unghästar också.
Kan även säga att han och en annan häst måste ha hagen rakt utanför stallet av anledningen att de inte går att leda så långt av alla ifall de har en "dålig" dag.
Som tur är hanteras dessa hästar mest av den ena hästens ägare men dagar som denna svär jag över att folk inte kan uppfostra sina hästar/miljöträna dem mer eller ställa sig i ett helinackorderingstall.

Nu ska jag försöka undvika de här situationerna i fortsättningen genom att ta ut honom sist och in honom först, men jag blir irriterad över att en häst ska ställa dem kraven och tillåtas fortsätta.

/Heulwen - trött på att hantera allas hästar men har inte råd med helinackordering. Funderar på lösdrift igen...

Sv: Vad är en unghäst och hur mycket ska man acceptera?

Jag har en unghäst som är 2 år. Hon kan få på sig en grimma, men inte ledas prickfritt än. Därför låter jag inte andra leda henne, för deras skull.

En 5-åring är väl mogen att få på sig en grimma och ledas korrekt, tycker jag. Kan man ridas på kan man ledas.

Herregud!
En 5-åring ska absolut få på sig en grimma.
Hur går då den hästen att rida?
En 5-årig häst börjar då sin "karriär" som t.ex. dressyr häst.
Då ska den alltså ha uppnått vissa mål innan den har fyllt 5 år.
Men, de är olika på hästar, men frammförallt MÄNNISKORNA!
Jag skulle då få frispel om nån av mina hästar skulle försöka trängas eller så.
Jag bara suckar

Hade samma problem förut med två "unghästar" (den ena 4 år, den andra 5 år) som var rent farliga att leda in från hagen. Jag sa helt enkelt till ägarna att jag minsann inte tänker riskera livet för deras hästar, och ser jag inte en förbättring i dom snart vägrar jag att ta in dom, och ni får göra det själva. Det räckte för att dom skulle börja träna sina hästar. Det gäller att våga prata med ägarna om problemet.

Som unghäst räknas de väl till de att de är 6 år gamla, så på den punkten har hon väl rätt...

Men att kunna ta på grimman och ledas ordentligt kräver jag att de skall kunna när de är 1 år gamla redan. Det är inget svårt, och är enbart grundläggande för säkerheten får både mig och hästen ju :crazy:

Svarar alla:

Jo, jag har börjat fundera på att prata med ägaren om det här men jag har oftast bara behövt hantera den ca 2-3 ggr i månaden och ägaren tar ju sina stallpass och betalar en annan hästägare för att hantera hennes häst mestadelen av tiden.
Plus att den här hästen ska flyttas efter sommaren så jag får väl bita ihop och stå ut till dess då jag kommer att vara bortrest på sommaren också.
Om den inte hade flyttat så tror jag t.o.m att jag skulle konfronterat henne för idag kände jag att bägaren rann över, speciellt efter att jag sms:at ägaren om att jag gav upp med att få ut honom och senare skickade ett sms över att jag lyckats få ut honom och inte fick svar på något av meddelandena.

När han rids så leds han upp till paddocken och tillbaka, har aldrig sett han ridas ut.

Vad man accepterar är olika men....

Själv har jag 1-årig halvblodshingst, som snällt står stilla när jag (eller någon annan)tar på grimman, står snällt och väntar(kliar i skinnet på honom ibland) med grimskaftet hängandes medans jag gör i ordning grannhästen som jag leder ut samtidigt. Han vet också att han inte ska inkräkta på mitt "revir" när han blir ledd, (det vet alla mina hästar) då blir det konsekvenser...Men visst kollar han ibland om det går:smirk:

Skulle aldrig acceptera ett sådant beteende från en 5 eller 6 åring.
Tråkigt att andra än ägaren ska behöva ta hand om ouppfostrade hästar. Risken för skador är stor...

Tycker det är synd att inte stallägare i kollektivstall, och andra stall, inte har högre krav på hästarna dom inackorderar!! Själv tycker jag det "värsta" är just det där att hantera andra folks hästar bara nån gång ibland, för då känner man ju dem inte, och då är det än viktigare att de är uppfostrade och välhanterade!
En 5 år gammal häst ska gå att ta på grimma och leda utan problem till och från hagen! Det går att göra med 3-åringen i mitt stall, även om han är lite överladdad ibland så sköter han sig alltid! Det är ju så stora djur vi hanterar att man måste uppfostra dom från början!
Om hon inte flyttar, konfrontera ägaren!! Tycker du kan säga något i vilket fall som.. inte diskutera, bara lite snällt framföra och sen är det ju upp till henne vad hon gör åt det hela!

Jag står i ett kollektivstall där det även står en häst på 5 år, han var det iaf i höstas (kanske räknas han som ett år äldre nu efter årsskiftet?)
Den här hästen går det inte att få på en grimma utan att han själv vill, om han inte vill backar han runt i boxen och vänder gärna upp rumpan i ansiktet på en.
Inte alls på ett aggressivt sätt men om man skulle pressa honom tror jag han skulle kunna sparka eller iaf bli så nervig att han skadade någon.

Nästan varje gång man leder honom puttar han bort en med bogen och tränger ut en ifall han ser något intressant, vilket han alltid tycks se när folk leder honom. :angel:
Intaget brukar dock vara värre om han inte får komma in först.

Nu imorse försökte jag få på grimman på hästen 3 gånger (försökte några minuter vardera) och trots kraftfodret framme vandrade han runt i boxen och verkade jättenervös så fort jag kom nära.
När alla andra hästar gått ut gav jag det en sista chans och då gick det hur bra som helst för då ville han ju!
Så fort han inte vill saker så beteer han sig nervöst och ser inte människorna i sin omgivning.
Hästen är stor så den är väl medveten om att människorna inte kan nå upp och ta på den grimman om den själv inte vill det, innan brukade han sätt vara att lyfta upp huvudet så högt det går (vilket är högt!).
På hästens boxtavla står det att man ska visa hänsyn till honom för att han är en unghäst; därav min frågor:

Vad räknas som en unghäst?
Är hans beteende acceptabelt för en unghäst?

Självklart visar jag honom "hänsyn" som det så fint kallas då han inte är min häst. Om han vore min skulle jag träna dag ut och dag in på att ta på grimmor och få han att lyssna på människor som leder honom. Det är ju som viktigast att sätta gränser när dem är unghästar också.
Kan även säga att han och en annan häst måste ha hagen rakt utanför stallet av anledningen att de inte går att leda så långt av alla ifall de har en "dålig" dag.
Som tur är hanteras dessa hästar mest av den ena hästens ägare men dagar som denna svär jag över att folk inte kan uppfostra sina hästar/miljöträna dem mer eller ställa sig i ett helinackorderingstall.

Nu ska jag försöka undvika de här situationerna i fortsättningen genom att ta ut honom sist och in honom först, men jag blir irriterad över att en häst ska ställa dem kraven och tillåtas fortsätta.

/Heulwen - trött på att hantera allas hästar men har inte råd med helinackordering. Funderar på lösdrift igen...

Absolut INTE acceptabelt. Jag skulle tvärvägra. Undra hur man klarar den dagliga hanteringen i fem år med en häst som beter sig så. Dessutom blir han inte mindre medveten om sin storlek med åren, tvärtom, han växer i skallen också! Och vadå unghäst, vilket j-a snack. Han är det såtillvida att han växer fortfarande men vissa andra unghästar går kvalitetstävlan vid både 4 och 5 års ålder. Tycker att det är oförskämt att kräva att du och andra ska behöva hantera och fostra hästen bara för att ägarna är inkompetenta.:devil:

Håller med.

Man behöver aldrig accepetera att en häst går på en, knuffar undan med bogen, som du beskriver. Kolla bara i vilken hagen som helst när fölet/åringen får på moppo när den inte flyttar sig tillräckligt snabbt.

En häst som tränger en mäniska ska flyttas ut från mäniskans sfär, omedelbums, oavsett ålder.

Och vill den inte ha grimma kan ägaren komma och ta ut den själv.:devil:

Känns som att ägaren håller på att skaffa sig ett stort problem. 5 år och ej "grimmtam". Dröjer säkert inte länge innan den gör samma sak när den ska tränsas. Kanske dags att sätta upp en skylt inne i boxen, Var vänlig respektera människor, vi är mindre än dig:devil:

MIn unghäst som nu är tre år har varit lätt att få på grimma och leda, sen han var ett halvår, när han var tre månader var han nämligen så pass självständig att han bara gick iväg från sin mamma, och då vi har en ganska trafikerad väg ca 100 meter bort vågade jag inte annat än att börja träna honom att ledas, då han självklart gick ut mot vägen. Även min helt ovana mormor har hanterat honom utan problem. Till och från hagen leder jag alltid honom och en annan ihop, men längs trafikerad väg ensam.

Av en 5 åring hade jag aldrig accepterat ett sånt beteende.

Helt oaceptabelt tycker jag. En så pass gammal häst ska inte hålla på med sådant. Det är ingen unghäst i den bemärkelsen.
Min ettåriga kallblods hingst kan vem som helst sätta på en grimma och leda (nu får inte "vem som helst" leda honom). Jag skulle inte acceptera att han strulade, han vet bättre.
Hästar är för stora för att man inte ska kunna kontrollera dom.

MVH Russin8

Frågan är om jag bör klaga när jag kan undvika dessa saker någorlunda genom att ta ut honom sist och in honom först även om han vid intaget kan bete sig illa och putta bort en och stressa in i stallet iaf trots att han är först.
Han ska ju snart flytta också (till stallet vägg i vägg så det ska bli kul att se hur han tas emot där.)
F.ö är han likadan vid tränsning ibland, har sett ägaren stå och ropa efter en pall som de var tvungna att stå på för att få på honom tränset. Tar ju knappast bort grundproblemet.

Det som stör mig är att ingen verkar tycka det här är knäppt i stallet, iaf inte vad jag hör. Fast troligen är det ju någon som har klagat då han mestadels hanteras av den andra hästens ägare som jag skrev om.

Men jag tycker att det är ganska skrämmande att man är tvungen att ha en hage 20 meter ifrån stallet för hästarna inte går att ledas och hanteras säkert av alla i stallet under en längre sträcka om de har en dålig dag. :confused:

Ibland blir man helt enkelt trött på hästfolk. Kräket (ta inte illa upp, bara en synonym på "häst") är vuxen, dags att ta tag i problemen!

Vårat stoföl kunde vid två månaders ålder lätt "fångas" i hagen och tas in för pyssel eller helt enkelt vara inomhus själv. Vid sex månader stod hon snäll och väntade med boxdörren öppen medans jag gjorde iordning de andra två för att tas ut alternativt tas in (täcken på/av samt grimmor) och vid insläppet med kraftfodret precis utanför dörren. Hela tiden med mamma i en annan del av stallet dock inte långt och duktig på att påkalla dotterns upmärksamhet kan jag tala om!
Nu har hon börjat testa lite, vilket innebär att vända upp rumpan när man vill ta på grimman ute då hon/kompisarna precis kommit ut eller att smita iväg om hon står själv på gårdsplan (lös) men jag ser det mest som tonårstrots.

Kan då tala om att jag ser denna lilla dam som relativt ouppfostrad!
En femåring är faktiskt i stort sett vuxen och rent teoretiskt är den ju faktiskt sex nu vilket innebär en del grundläggande utbildning och då anser jag nog att grimma på/av och att leda till hagen är en självklarhet!

MVH / Kajsa med hästarna lite varstans utom där de borde vara

En 5åring SKA kunna ledas och hanteras som en "vuxen" häst.. Mina hästar ha samma "krav" som föl och som vuxna.. Samma regler gäller. Hanteringen ska starta så fort fölet är fött. och alltså redan kunna ledas som föl, ta på och av grimma, lyfta fötter osv. Ju större hästen blir, ju större blir problemet.

Går det inte att hantera hästen så får ägaren göra det själv.

mul/ som är mycket noga med hanteringen eftersom hon slipper mycket av problemen i utbildningen av hästen..

Vad har ni för åsikter om att jag bör konfrontera hästägaren eller låta bli pga nämnda orsaker?

Den här hästen beter sig otryggt och flyttar på människorna och vill bestämma. Då blir dom offta så här nervösa i olika sammanhang och skuver på människor vid ledning i grimmskafft. Träna på ledarskapsövningarna ,vill den komma med bogen mot dig flytta er inte undan utan veva försiktigt med grimmskafftet och be hästen om flyttning från er och låt den gå något steg bakom er med sitt huvud vill den förbi backa upp den men var snabb med berömm när den gjör rätt. Var lugn men mkt konsekvent i all hantering så löser det sig med hästen .

Äh det där har nog inget att göra med att han är 5, utan bara väldigt dåligt utbildad/uppfostrad/hanterad. Kalla det vad du vill..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 222
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar