Vad är en unghäst och hur mycket ska man acceptera?

Sv: Vad är en unghäst och hur mycket ska man acceptera?

Tycker du ska nämna det försiktigt till ägaren... tänk om det händer en olycka i framtiden med någon annan person pga detta som du vet om, och du aldrig sa något?!?!? Man kan ju framföra saker och ting på olika sätt, så gör det "fint" :)

vad ÄR det för stall du står i egentligen? av dina trådar så verkar varenda häst där totalt oregerlig?! :confused:

herre gud!
jag har inte läst alla inlägg bara så alla vet det.

min 2 åring kan ledas totalt prickfritt, tömmköras totalt prickfritt i form, kan skritt trav galopp, sakta ner, och stopp, stopp kan hon alltså då även från galoppen och det är verkligen tvärstopp då alltså!

jag skulle inte acceptera sådant beteende av ett föl som var mer än typ 1 månad gammal.... men men, jag är väldigt noga med diciplin...

Varenda häst är att ta i..
De två jag skrev om förut kan jag leda två och två nu utan problem trots traktorer som kommer bakom dem så jag antar att ägaren har miljötränat dem.
Sedan finns det en häst som nästan ingen utom ägaren tar in och ut så den är inget problem, men den måste gå i den närmaste hagen ifall någon annan skulle behöva ta in/ut honom. Och så är det då hästen som tråden handlar om som måste gå i samma (delade) hage närmast stallet.
Så nu för tiden står det 12 välhanterade hästar av 14 här.

Finns även en 3-åring i stallet och hon betedde sig ganska illa i början och ägaren hanterar henne fortfarande nästan hela tiden men när jag ledde henne senast var det inga problem, hon lyssnade bättre än många vuxna hästar så ägaren har gjort ett bra jobb där.

Skönt att veta att det inte bara är jag som tycker sådant här beteende är anmärkningsvärt eller vad man ska säga.
Några få i stallet vet jag inte tycker om att leda honom men de flesta kallar honom bara fånig och rycker på axlarna så jag började undra om det verkligen är okej bland de flesta hästmänniskor iaf.
Kanske har de vettigaste samlats på Buke helt enkelt. ;)

Jag tycker ändå det är anmärkninsvärt, beklämmande att så många i samma stall är så styriga och ohanterbara. Aldrig varit med om liknande och stått i flera stall! Sen är det ju så tycker jag att man inte kan förvänta sig att stå i kollektiv stall om man har hästar som generellt inte uppför sig. Det är för mkt för personer av varierande erfarenhetsnivå att hantera och brukar leda till bråk och osämja hästägare emellan.
vi har fått hästar emellanåt till vårt kollektiv som haft vissa ovanor, tex pressa sig förbi eller på när man öppnar boxdörren på morgonen, eller vara styriga vid intag när man ska stänga grind osv. Men vi är alla vuxna och ganska rutinerade i vårt stall och det är låg omsättning på folk, så det innbär att man litar väldigt mkt på varandra så det är underförstått att andra får säga till och sätta gränser när hästar uppför sig illa. brukar aldrig innebära mer än att man markerar tydligt att sånt uppförande ej är acceptabelt. eftersom alla som hanterar kör samma linje, så lär sig hästarna blixtsnabbt och har varit oklanderliga ngon vecka efter att de anlänt.

sen måste man komma ihåg, vilket jag sagt tidigare tror jag i kommentarer, att hästar är levande djur, så att förvänta sig att de är som klockor i varje situation är att förvänta sig för mkt. man måste kunna hantera att de hoppar till/stojar nån gång då och då vid speciella situationer. Jag tänker tex. stormigt väder eller den första veckan i övergångs period mellan bete dygnet runt och stall, då man släpper ut på morgonen på betesvallarna osv -då brukar de vara laddade och ivriga. osv....

unghäst är man när man är ETT år. Max. I fråga om det du beskriver om denna 5 åring. M.a.o - ej acceptabelt, och noteringen på boxen verkar malplacerad - då har man tappat kontextet som ägare och ståendes i kollektiv.... anser jag! :devil: MEN: tilläggas ska väl att det kanske är så att någon annan "uppfostrat" denna häst tidigare, och att därmed nuvarande ägare har 5 år av dålig bakgrund på hästen att tampas med. dvs inte så lätt då att helt plötsligt komma till rätta med.

ang. att komma in först och sist så ÄR det så att vissa hästar beroende på rang, (kan vara både pga hög rang - instinkt att vara först, och låg - osäkerhet) har svårt att tolerera att bli sist i hagen osv. Isåfall, i ett kollektiv, skulle jag helt enkelt anpassa mig till det, så länge det funkar att hantera hästen då, vid in/utsläpp.
Ödsla inte tid på att förfasa dig över hur andra uppfostrar/ej uppfostrar sina hästar när du står i kollektiv. Kör på det som funkar helt enkelt, - så länge det handlar om ordningen du tar in/ut i, så är det väl inte särskilt extra arbete att ta in den först om den nu uppför sig oklanderligt då - och tvärtom - sist vid utsläpp om det funkar?

Varenda häst är att ta i..
De två jag skrev om förut kan jag leda två och två nu utan problem trots traktorer som kommer bakom dem så jag antar att ägaren har miljötränat dem.
Sedan finns det en häst som nästan ingen utom ägaren tar in och ut så den är inget problem, men den måste gå i den närmaste hagen ifall någon annan skulle behöva ta in/ut honom. Och så är det då hästen som tråden handlar om som måste gå i samma (delade) hage närmast stallet.
Så nu för tiden står det 12 välhanterade hästar av 14 här.

Finns även en 3-åring i stallet och hon betedde sig ganska illa i början och ägaren hanterar henne fortfarande nästan hela tiden men när jag ledde henne senast var det inga problem, hon lyssnade bättre än många vuxna hästar så ägaren har gjort ett bra jobb där.

Senast ändrad:

Önskar att jag stod i ett kollektiv där alla delade den uppfattningen, vad skönt det vore då!
Tror ju att vissa inte är helt nöjda med situationen då den här hästen som sagt mest hanteras av en "lejd" person men några dagar varje vecka så tar andra ut honom.
Om jag var mer "delaktig" i stallet skulle jag vilja prata mer om det här med ägaren och andra men nu vågar jag inte eftersom andra verkar tycka det är okej + att jag slipper ju honom snart... iaf om inte något större händer innan han åker.

Som du säger kan alla hästar bete sig oväntat och illa ibland och det är ju okej med det, sådant händer de flesta hästar.

Det som är svårt med den här hästen är att han blir nervig när han inte vill ha på sig grimman, men när alla andra gått ut var det ingen fara alls trots att han 10 minuter tidigare sprungit runt i boxen med rumpan mot mig, höjt huvud, spänd och med flackande ögon.
När jag har tagit ut honom i hagen/in så har jag försökt markera med rösten - ingen notering (jag har ganska ljus röst), om jag trycker på honom märker han det inte, om jag daskar till honom på bogen blir han däremot jättenervig men så fort man ignorerar honom beteér han sig som vanligt igen efter några sekunder - dvs. istället för att hoppa runt en så "rusar" han in i stallet.
Vad kan jag göra för att underlätta "ledningen" resten av tiden jag måste hantera honom?
Jag vet ju inte heller om han är uppriktigt rädd eller om det bara är ett sätt för honom att komma undan, han blir hur som helst ännu farligare när jag korrigerar så han märker det.
Kanske finns andra sätt att korrigera?

ang. att komma in först och sist så ÄR det så att vissa hästar beroende på rang, (kan vara både pga hög rang - instinkt att vara först, och låg - osäkerhet) har svårt att tolerera att bli sist i hagen osv. Isåfall, i ett kollektiv, skulle jag helt enkelt anpassa mig till det, så länge det funkar att hantera hästen då, vid in/utsläpp.
Ödsla inte tid på att förfasa dig över hur andra uppfostrar/ej uppfostrar sina hästar när du står i kollektiv. Kör på det som funkar helt enkelt, - så länge det handlar om ordningen du tar in/ut i, så är det väl inte särskilt extra arbete att ta in den först om den nu uppför sig oklanderligt då - och tvärtom - sist vid utsläpp om det funkar?

Svarar på ditt tillägg också:

Med delad hage uttryckte jag mig klumpigt, han har gått tillsammans med den andra hästen förrut men nu har dem delat hagen i två så båda går ensamma men i samma hage om du förstår?
Han har inga problem att vara själv i hagen utan är van vid det sedan uppväxten vad jag förstått (han är en import.)
Där är han mycket lugn även om hans granne inte är i hagen bredvid, hans granne/kompis brukar komma ut sist då ägaren släpper ut honom senare.
Jag vet inte riktigt hur han är i rang då jag bara sett honom tillsammans med en häst och dem verkade hyfsat jämlika, hans kompis är f.ö ganska tuff med människor.

Naturligtvis ska jag minimera problemen i fortsättningen genom att ta ut honom sist och in honom först. Fast vid intaget är han ändå rätt het på gröten även om jag tar in honom först (fast lite värre om intaget blir en halvtimme senare), han vill in till sin lunch antar jag. Både vid intag och uttag så puttar han och har de beteendena jag beskrivit, det är mest grimmproblemet jag får bukt med genom att ta ut honom sist. Men det är nog så jobbigt så det är jag glad om jag slipper. :D

Önskar att jag stod i ett kollektiv där alla delade den uppfattningen, vad skönt det vore då!
Tror ju att vissa inte är helt nöjda med situationen då den här hästen som sagt mest hanteras av en "lejd" person men några dagar varje vecka så tar andra ut honom.
Om jag var mer "delaktig" i stallet skulle jag vilja prata mer om det här med ägaren och andra men nu vågar jag inte eftersom andra verkar tycka det är okej + att jag slipper ju honom snart... iaf om inte något större händer innan han åker.

Som du säger kan alla hästar bete sig oväntat och illa ibland och det är ju okej med det, sådant händer de flesta hästar.

Det som är svårt med den här hästen är att han blir nervig när han inte vill ha på sig grimman, men när alla andra gått ut var det ingen fara alls trots att han 10 minuter tidigare sprungit runt i boxen med rumpan mot mig, höjt huvud, spänd och med flackande ögon.
När jag har tagit ut honom i hagen/in så har jag försökt markera med rösten - ingen notering (jag har ganska ljus röst), om jag trycker på honom märker han det inte, om jag daskar till honom på bogen blir han däremot jättenervig men så fort man ignorerar honom beteér han sig som vanligt igen efter några sekunder - dvs. istället för att hoppa runt en så "rusar" han in i stallet.
Vad kan jag göra för att underlätta "ledningen" resten av tiden jag måste hantera honom?
Jag vet ju inte heller om han är uppriktigt rädd eller om det bara är ett sätt för honom att komma undan, han blir hur som helst ännu farligare när jag korrigerar så han märker det.
Kanske finns andra sätt att korrigera?

som sagt, om du vill ha råd, så skulle jag i denna situation acceptera det som funkar, dvs funkar hästen om du tar in eller ut honom först/sist så kör på det och var nöjd att det funkar! funkar det om du tar honom i "rätt ordning"? isåfall har du svaret där!

om det ändå inte funkar så tycker jag att kommunikation med ägaren eller andra involverade är en nödvändighet, -oavsett din "postion" i stallet. Jag har svårt att råda dig om korrigering i exakthet då jag inte själv sett eller hanterat hästen. Så istället för att ge dig ngt generellt råd om exakt hur du ska/bör korrigera säger jag: Som delaktig i hanteringen av hästen har du ett ansvar att säga om det är problem. se det inte som en valmöjlighet utan du har faktiskt just det ett ANSVAR och skyldighet att kommunicera om du anser att det är förenat med risk/fara både för dig ELLER hästen (att du skadar DIG, att du tappar DEN, DEN kommer lös osv!). INGEN seriös hästägare skulle uppskatta dig för att du håller tyst om att du har problem i en sån situation - snarare tvärtom! Jag skulle bli jättearg om ngn inte sa ngt utan istället riskerade sin och min hästs säkerhet för att bara bita ihop när man känner att det inte funkar!

noteringen på boxen rent objektivt säger mig ju att ägaren är medveten om att hästen är strulig. förutsätt inte att det betyder att ägaren anser det som att alla ska ta det punkt slut - utan att det är en väg till kommunikation om det trots allt inte funkar! Ägaren måste ju vara den som känner hästen bäst och vet hur hon själv hanterar den i liknande situationer. Öppna en dialog och hon kan säkert ge dig tips och råd om hur en möjlig hantering är i de situationer du utsätts för/upplever. Om inte annat så har du öppnat dialogen och gjort ägaren uppmärksam på att det ÄR problem! jag skulle som sagt bli riktigt upprörd om ngn hade problem med min häst och inte gjorde mig uppmärksam/bad mig om råd i att lösa detta! det kanske är så enkla saker som att du genom dialog med ägaren kan få rådet att tex ta den i träns in/ut - eller ge en morot vid påtagning av grimman så den kommer fram och lugnar sig - osv. Kanske så enkelt att du stannar den och ber den vänta utanför stalldörren - alltid - innan den får gå in. Backa ett steg om den rusar på. osv. Bara exempel - jag har inte sett hästen och sett situationerna, men det är som sagt exempel rent tankemässigt. Om inte annat kanske du genom att prata med ägaren kan känna dig mer säker runt såna saker som att du fått "Ok" på att korrigera genom att rycka till i grimma/knuffa till den på bogen osv. Just nu läser jag in lite att du upplever en osäkerhet där i och med att du upplever dig som "ensam" runt att lösa situationen. du SKA inte vara ensam om detta - ägaren är delaktig. men för att du ska kunna ha giltiga synpunkter på hur hästen uppför sig så måste du delge ägaren problemen! annars kan du INTE klandra ägaren. Eller hästen.

Hoppas du tar mina synpunkter för vad de är dvs ärligt försök att hjälpa.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!
Jag har aldrig sett ägaren rida/ta in eller ut honom ur hagen så jag vet inte hur hon tacklar situationen. Han har en fodervärd/medryttare eller liknande, kanske ska gå dit istället eller göra det efter jag frågat ägaren om råd så att hon inte blir sårad.

En femåring? :confused:
Våran bebis var fullt ledbar (och hanterbar) när hon var en vecka gammal.
Med hänsyn till lite bus i början förstårs.. ;)

Jag tycker personligen att det är väldigt oansvarigt av hästägaren att inte se till att hästen är uppfostrad ordentligt, om den ska hanteras av andra!
Även om det är en "unghäst" så bör den ju kunna ledas till och från hagen.
Jag skulle personligen inte heller vilja att någon hanterade min häst om den var ouppfostrad, för då blir det risk att någon annan försöker "fostra" den på helt andra sätt än jag vill :crazy:

Vi har en unghäst (kastrerades för några månader sen) i mitt stall som inte heller går att ta på grimman på, och den är nästan hopplös att leda.
Försöker man ta på grimman så biter den bara i den, leder man den så kastar den med hovarna, och "busar".
Tycker det är fruktansvärt jobbigt, spec då jag alltid får ta ut/in han när jag har stallet :p

Jag hade problem med min två åring när han var FÖL. Men med mycke mycke träning och sittande i hagen. Så blev det kanon bra.
Han stoppar in huvudet själv.
Lika så min 4 åring. Tar jag upp grimman så sticker han i nosen själv.

Nu tyvärr inte mina längre sålda sedan 3 veckor.

Många talar om disciplin, men jag tycker det verkar som om hästen är otrygg! Den har kanske blivit illa behandlad tidigare? Jag har haft 2 hästar som var knepiga att få på grimman, och de var inte ouppfostrade, snarare otrygga. Det löses genom godis, kel och tålamod.

det är därför ägaren bör konsulteras!

tilläggas ska väl att det kanske är så att någon annan "uppfostrat" denna häst tidigare, och att därmed nuvarande ägare har 5 år av dålig bakgrund på hästen att tampas med. dvs inte så lätt då att helt plötsligt komma till rätta med.

Svarar på ditt tillägg också:

Med delad hage uttryckte jag mig klumpigt, han har gått tillsammans med den andra hästen förrut men nu har dem delat hagen i två så båda går ensamma men i samma hage om du förstår?
Han har inga problem att vara själv i hagen utan är van vid det sedan uppväxten vad jag förstått (han är en import.)
Där är han mycket lugn även om hans granne inte är i hagen bredvid, hans granne/kompis brukar komma ut sist då ägaren släpper ut honom senare.
Jag vet inte riktigt hur han är i rang då jag bara sett honom tillsammans med en häst och dem verkade hyfsat jämlika, hans kompis är f.ö ganska tuff med människor.

Naturligtvis ska jag minimera problemen i fortsättningen genom att ta ut honom sist och in honom först. Fast vid intaget är han ändå rätt het på gröten även om jag tar in honom först (fast lite värre om intaget blir en halvtimme senare), han vill in till sin lunch antar jag. Både vid intag och uttag så puttar han och har de beteendena jag beskrivit, det är mest grimmproblemet jag får bukt med genom att ta ut honom sist. Men det är nog så jobbigt så det är jag glad om jag slipper. :D
Tycker det låter inte klokt att en sån här sak ska behöva vara ett problem. Nu är det ju inte din häst så du har ju inget ansvar i detta men vad är det för folk som har hästar på dessa villkor?!:mad: Har man en sådan total brist på respekt och förtroende från sin häst så ska man nog kanske börja med frimärken eller nåt istället!:devil: Jag skulle aldrig acceptera att behöva "sopa upp skiten" efter deras inkompetens genom att behöva hantera och uppfostra deras hästar. Ställ dem mot väggen tillsammans ni andra och ge dem valet flytta eller lär er hästhantering så ni kan uppfostra era hästar, innan någon skadar sig!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 222
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar