Sv: Vad är en unghäst och hur mycket ska man acceptera?
Jag tycker ändå det är anmärkninsvärt, beklämmande att så många i samma stall är så styriga och ohanterbara. Aldrig varit med om liknande och stått i flera stall! Sen är det ju så tycker jag att man inte kan förvänta sig att stå i kollektiv stall om man har hästar som generellt inte uppför sig. Det är för mkt för personer av varierande erfarenhetsnivå att hantera och brukar leda till bråk och osämja hästägare emellan.
vi har fått hästar emellanåt till vårt kollektiv som haft vissa ovanor, tex pressa sig förbi eller på när man öppnar boxdörren på morgonen, eller vara styriga vid intag när man ska stänga grind osv. Men vi är alla vuxna och ganska rutinerade i vårt stall och det är låg omsättning på folk, så det innbär att man litar väldigt mkt på varandra så det är underförstått att andra får säga till och sätta gränser när hästar uppför sig illa. brukar aldrig innebära mer än att man markerar tydligt att sånt uppförande ej är acceptabelt. eftersom alla som hanterar kör samma linje, så lär sig hästarna blixtsnabbt och har varit oklanderliga ngon vecka efter att de anlänt.
sen måste man komma ihåg, vilket jag sagt tidigare tror jag i kommentarer, att hästar är levande djur, så att förvänta sig att de är som klockor i varje situation är att förvänta sig för mkt. man måste kunna hantera att de hoppar till/stojar nån gång då och då vid speciella situationer. Jag tänker tex. stormigt väder eller den första veckan i övergångs period mellan bete dygnet runt och stall, då man släpper ut på morgonen på betesvallarna osv -då brukar de vara laddade och ivriga. osv....
unghäst är man när man är ETT år. Max. I fråga om det du beskriver om denna 5 åring. M.a.o - ej acceptabelt, och noteringen på boxen verkar malplacerad - då har man tappat kontextet som ägare och ståendes i kollektiv.... anser jag!
MEN: tilläggas ska väl att det kanske är så att någon annan "uppfostrat" denna häst tidigare, och att därmed nuvarande ägare har 5 år av dålig bakgrund på hästen att tampas med. dvs inte så lätt då att helt plötsligt komma till rätta med.
ang. att komma in först och sist så ÄR det så att vissa hästar beroende på rang, (kan vara både pga hög rang - instinkt att vara först, och låg - osäkerhet) har svårt att tolerera att bli sist i hagen osv. Isåfall, i ett kollektiv, skulle jag helt enkelt anpassa mig till det, så länge det funkar att hantera hästen då, vid in/utsläpp.
Ödsla inte tid på att förfasa dig över hur andra uppfostrar/ej uppfostrar sina hästar när du står i kollektiv. Kör på det som funkar helt enkelt, - så länge det handlar om ordningen du tar in/ut i, så är det väl inte särskilt extra arbete att ta in den först om den nu uppför sig oklanderligt då - och tvärtom - sist vid utsläpp om det funkar?
Varenda häst är att ta i..
De två jag skrev om förut kan jag leda två och två nu utan problem trots traktorer som kommer bakom dem så jag antar att ägaren har miljötränat dem.
Sedan finns det en häst som nästan ingen utom ägaren tar in och ut så den är inget problem, men den måste gå i den närmaste hagen ifall någon annan skulle behöva ta in/ut honom. Och så är det då hästen som tråden handlar om som måste gå i samma (delade) hage närmast stallet.
Så nu för tiden står det 12 välhanterade hästar av 14 här.
Finns även en 3-åring i stallet och hon betedde sig ganska illa i början och ägaren hanterar henne fortfarande nästan hela tiden men när jag ledde henne senast var det inga problem, hon lyssnade bättre än många vuxna hästar så ägaren har gjort ett bra jobb där.