Vad är en stofamilj?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TheMilla
  • Startdatum Startdatum
T

TheMilla

Jag kan inte mycket alls (läs: inget) om avel och har en dam som tillhör stofamilj 44 och det säger mig ingenting, så om någon snäll krake skulle kunna förklara detta för mig så vore jag tacksam :)

Sv: Vad är en stofamilj?

Enkelt förklarat är det en numrerad stolinje.

Alla ston tillhör förstås stolinjer, allts mamma-mormor-mormorsmor o s v. Vissa av dem har fått nummer och namn för att de har varit betydelsefulla. Den största vi har i Sverige idag är nog F.2 (där F står för Flyinge och 2 för att det är den andra stofamilje som uppstod på Flyinge) och den stammar från stoet Spinda 1866 som importerades till Flyinge i mitten av 1920-talet.

Ditt stos stammor hette Vanda 1988 och var född 1922. Hon var e Washington u Neckros e Adrianus - Gentil. Hennes dotter Alva 2350 född 1928 e Avepal har gett namn åt familjen.

Ridponnyhingsten Verdi tillhör familjen för hans mormor var ett halvblodssto från den.

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 348
Senast: Anon89
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21