Vad är en ok tid för kallblod? (oroad)

G

Gnistra

Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag gör ett försök!

Jag var in på banan i förrgår med min fyraåring.

Det var hans tredje gång inne på banan, han är dock tränad i 1 år, har inte gått premie eller kvalat.

Jag körde själv och är en usel kusk.

Hästen har vilat helt under hela juli pga en taggtrådsskada och är försiktigt igångsatt i början på augusti.

Han hade ingen annan häst att tävla mot, utan sprang ensam.
Sprang utan grepp bak, så han sprang och halkade lite.

Problemet är att jag är lite besviken på hans tid, han sprang 1.40 full distans och jag tycker att det är för sakta?

Körde två heat, på 2000 m vardera. Puls när vi kom till stallet låg på 80.

Jag börjar tvivla om han har nog med kapacitet?
För jag tyckte ( jag är inte van att köra på banan) att han "gick för fullt".

Så jag undrar vad som är en ok tid för en ostartad, ej inkvalad fyråig kallblodstravare?

Hur snabbt tycker ni man skall kunna köra innan kval?

Mitt mål är att han ska kunna springa nedåt 1.30, då är jag nöjd. Är detta rimligt tror ni?

Till saken hör att han är lite för liten storleksmässigt, men är oerhört travsäker, men det kanske inte räcker?

Så jag behöver lite råd och hjälp.

Hoppas att någon orkat läsa :)

Sv: Vad är en ok tid för kallblod? (oroad)

Dom ska ju kvala på 1,42, nollloppen här uppe brukar väl gå på 1,37-1,36.
Min kvalade på 1,37,6 och vann första loppet på 1,34,6. Innan det hade han gått flera provlopp och det sista innan kval låg på 1,39,6. Vi hade inga krav på honom när vi började, bara han tog sig runt så var vi nöjda. Ev prispengar var bonus.

Det viktigaste tror jag är nog att dom har ordentlig grundträning, sedan kan man börja vara med i lite provlopp så dom får lära sig att volta tillsammans med andra hästar i en mer tävlingslik miljö. Bara man börjar i lagom tempo så hästen inte blir trött, utan tycker att det är roligt!
Storleken har ingen betydelse, min är ju "bara" ponny.

Nu håller jag inte på så mycket med kalblod men tycker 1.40 var helt okej och nästan för snabbt med tanke på bakgrunden. Snabbare än så bör du nog inte köra i nuläget. Dessutom om du kör så pass snabbt tycker jag inte du ska köra två heat samma dag, det sliter onödigt mycket. Kör en lagom värmning ocj sedan det jobb han ska gå. Det räcker gott och jag antar att du tränar mellan snabbjobben också...
Ge honom 4-5 jobb till i tempo mellan 1.40-1.45 (inte snabbare) så ska du se att han lätt sänker tiderna senare. Då har han även "mognat" i de tiderna och med en "riktig" kusk och med sällskap bör han vara i det närmaste startklar.

God kväll och tack för ditt svar.

Hur var din juvel innan kvalet, under de sista provloppen, blev han snabbare och snabbare för varje gång eller stagnerade det någonstans på vägen?

Min ska springa provlopp nästa lördag, och jag hoppas att han ska sänka tiden något.

Hej och tack för ditt svar.

Det är ju så himla svårt och annorlunda att vara inne på banan om man jämför med hemma tycker jag.

Jag tar till mig din synpunkt på att enbart köra ett heat istället för två, jag tänkte dock passa på att ge honom ett ordentligt jobb när vi väl var inne på banan... dumt av mig. Han verkade dock tycka att det är ganska skoj, jag har aldrig behövt driva honom eller så, utan han springer och lullar lite, slänger med huvudet och går i ett taktmässigt tempo.

Nästa lördag ska han in på provlopp hade jag tänkt. Jag har pratat med en duktig lärling som ska köra honom, lugnt och fint.
Det ska bli skönt att få höra någon annas åsikter om honom, men känner mig nervös över att han kanske "inte räcker till".

Han går regelbundet, med träning i backe och galoppjobb emellan de gånger vi är in på banan.

Innan vi fastnade i taggtråd så han var i en väldigt bra kondition, sedan skadade han sig och fick stå på box i 10 dgr, sedan begränsad utevistelse i 2 veckor till.

Jag tycker inte att han tappat så mycket under den tid han vilade, han har dock varit väldigt sned i sin kropp som nu är under tillrätta korrigering.

Tack för ditt svar!

04-04-24 - 1.52.0
04-05-08 - 1.47.2
04-05-29 - 1.43.9
04-06-12 - 1.41.0
04-07-03 - 1.41.2
04-07-17 - 1.39.6

Detta var dom provlopp han gick innan han startade för första gången.
Innan det var han mest skogskörd(mkt backar) blandat med ridning dressyr/hoppträning, och ingen tanke på att börja med trav:). Det var en i byn som tyckte han såg fin ut där vi lullade runt i skogen och tyckte att vi kunde prova honom i trav och på den vägen är det...

Nu är man helt enkelt travbiten:bump:

Det låter som du har lite höga krav på din häst i nuläget. Loppen som min häst springer brukar vinnas på tider runt 1.30-1.35 och han har tjänat 70 000 kr.

hallåj!

Vilka ungefärliga tider tycker du hästen bör springa på för att vara kvalklar?
Vad tycker du är en ok tid för en ostartad 4 åring?
När du kör din, ( snabbjobb) vilken tid försöker du eftersträva?

Visst är det väl lite vanligt att man sitter och kör och tycker att hästen går på max, men att det egentligen finns mer där, när den väl är ute i lopp med andra hästar, bra kusk, bra grepp i skorna osv?

Skulle vara jätteintressant att veta, så man har en ungefärlig tid att träna mot.

Upplever du det som en stor kapacitets ökning i ett lopp med tiden 1.30 jämfört med 1.35, eller är det vanligt att tiden varierar däremellan?

Att vinna på en 1.35 tid, är det vanligt?

Jag försöker sitta och titta på de få lopp som går här och jag tycker att de flesta loppen vinns på en 1.28 -1.29 tid och blir lite stressad över det, för jag förstår inte hur han ska kunna sänka sin tid med 10 - 12 sek?

Samtidigt är det inte viktigast för mig att han vinner, utan att han tycker det är roligt, jag har inte köpt honom för att han ska springa in pengar, utan för att ha ett mål med min träning.

Däremot så vill jag ju inte heller att han kommer sist i varje lopp och inte verkar kunna bli bättre.

Nu är det ju för tidigt att sia om det! Tiden får ju utvisa om han kommer hänga med de större hästarna, och jag har nog lite för höga förväntningar, det var ju trots allt bara hans tredje gång inne på banan.

Jag siktade på en 1.40 tid och han presterade bra.

Jag tycker att det är svårt att veta NÄR han är klar för provlopp. Vill ju inte träna sönder honom, men samtidigt inte ta ut honom om han inte är redo för det. Därför ville jag testa köra på honom lite själv först på banan innan jag sätter upp någon kusk för att få en tid på hur snabbt han springer i dagsläget och kunna träna utefter det.

Jag vill att hans första kval och första lopp inte ska vara det tuffaste han gjort, utan att det ska likna mer som ett normalt träningsjobb inne på banan. Tänker jag rätt eller fel?

tack för ditt svar!

mvh

Vilken häftig historia du har med din häst.

Det är väl lite lika med min.
¨
Jag köpte honom som 3 åring för att han är så liten. Jag skulle ha honom som min lilla ridponny och ägaren till honom ville inte ens frysmärka honom för från början utan kämpade i något år för att slippa frysmärkningen eftersom han aldrig ändå skulle gå på travet eftersom han är för liten.

Jag har förresten fått honom mätt nu! Men det kan inte stämma, jag får honom hemma till cirka 141 i mankhöjd, men veterinären mätte honom till 1.47 så han är en stor pojke! Lika stor som din va?

Tack för dina tider, nu ser jag ju att jag inte behöver vara jätte orolig, utan kan testa honom i något provlopp och se!

Hur upplever du att han hänger med de större hästarna i loppet? Har han någon fördel av att vara liten, eller är det alltid ett tillkortakommande?
Fick du någonsin höra att han är för liten i början när ni var på provlopp osv?

Loppmässigt. vad är bäst för din häst, ett lugnt lopp eller ett hårdare?

Upplever du att din är mer travsäker eftersom han är mindre och nättare? Eller har han problem med galopp?

Oj, många frågor blev det!

:)

De flesta kallbloden är väl mellan 145-155 cm så din är ju inte onormalt liten.
Kenneth Karlsson hade en liten knatte (kommer inte ihåg namnet) som var runt 138 cm. Han sprang in massa pengar och var fullt konkurrenskraftig.

JAg förstår om du ville testa av din häst men normalt kör man ju inte snabbjobben i hästens maximala tempo. Om man håller sig på ca 5 sek långsammmare än hästens förmåga så får du god träningseffekt ändå. Ett alternativ kan ju vara att köra rikitgt snabbt i korta intervaller istället och banjobben lite långsammare men kanske över något längre distans.
Kör du på max varje gång så är bara risken större att din häst får ont någonstans den dagen han är klar för start.... och det antar jag ju att du inte vill.
Eftersom han travar rent och verkar travsäker så kan du säkert få roligt me din pålle.
Lycka til!

Han är liten, men på banan växer han. Han har ett vägvinnande trav så hans "litenhet" har ingen stor betydelse.

Dom flesta som får höra hur liten han är blir förvånade eftersom han ser inte så liten ut på banan,är mätt till 148 cm.

När min går intervaller(tävlingskondis) så brukar vi ligga på 1,40-45, nån lite snabbare. Dom brukar vi köra ungefär vart 5:e dag. Har han varit borta ett tag så kör jag alltid ett provlopp innan start.

Travsäker är han så länge det inte blir omstarter, då blir han för stressad och då är det stor galopp risk i starten. I loppen så kan han gå både bakfrån och där framme, bäst tycker han om att mangla dom i dödens (då ser han inte snäll ut, fighting face) och sedan ta över ledningen. Det som han INTE tycker om är när kuskarna ska bestämma för mycket eller köra ryckigt. Ge han anfallsorder och sedan ta upp, för att sedan gasa igen. Då kan han bli lite tjurig.

I ett lopp var vi med mot Trollyn(Frigges häst) och det såg verkligen roligt ut. Trollyn är ju enorm och så lilla juvelen som var tvungen att ta tre steg när den andra tog ett. Men Juvelen vann det loppet så där är ett lysande exempel att storleken inte spelar någon större roll.

Juvelen har sprungit in 230.000 och i hans klass springer dom ungefär 1,27-1,28.

Oki: Minisilver hette den, var/är en C-ponny med 649 450 kr insprunget.

*KL*
Som nybörjare kan det vara bra att samarbeta med en tränare. För tips och råd,och så för att få bra träningsällskap till hästen.

Innan jag började med provloppen hade han aldrig gått en intervall, jag visste knappt vad det var. Första provloppet värmde jag med en rockard:o Sedan fick jag låna en sulky, som brösta hade jag en av ridhästmodell:D

Det var först i Augusti som jag köpte min första speedcart och började köra lite intervaller. Juvelen fick springa ihop till sin egen sulky och tävlingssele.

Så det gick bra även om man inte kunde något om trav!

Jag kör en del kallblod i jobb och provlopp och något lopp emellanåt, och jag tycker att om han springer 40 full väg sådär en av första gångerna på banan så skulle jag ha varit jättenöjd.
Som jämförelse så har vi en i stallet som kom in i träning runt juni som fyraåring och då hade tränat runt 50-55 som bäst. Han är nu nere på 40-42 med lite snabbare tempo någon bit, och det tycker vi är bra, vi "tror" på hästen, han ses inte på något sätt som någon slags "hopplöst fall"..

Precis som någon annan skrev så kan det vara bra att ta hjälp av någon tränare/erfaren, men det kanske du redan har?

För att kvala så tycker jag de ska kännas säkra och stabila på 38-40 och för att starta kunna neråt 35-tider, samt ha gått lite provlopp och fått lite rutin, men det är ju olika vad man tycker om det.

Vad är det för stam?

Good Morning allihopa!

Jag svarar alla.

Jag har alltid med minst en annan tränare när jag kör på banan, problemet är ju att de är vana vid varmblod. Jag har själv jobbat i ett litet travstall, men bara med varmblod. Själv har jag haft kallblod sedan 1997, men detta är min första häst som jag tränar för trav.

Jag är ju van att träna dem hemma, men har ingen vana att köra själv på banan, har inte den känslan man nog behöver för att veta när hästen går bra och hur mycket man kan trycka på dem.

Eftersom jag själv aldrig har kört för att få en "bra tid" utan mest gjort grundjobb hemma så är jag osäker på tider.

De tränare jag kör med har aldrig tränat kallblod. Därför vet jag ju inte vad som är en ok tid, har liksom ingenting att jämföra med, förutom deras varmblod, och det går ju inte.

Jag har ju tänkt att det går att träna ett kallblod som ett varmblod, bara att det går långsammare. Så kör de två heat så gör jag det också.

Nästa gång jag är in på banan så ska jag däremot bara köra ett heat, helst leja bort det till någon duktigare kusk.

Man måste ju försöka vara ödmjuk och se sina egna begränsningar.

Jag tycker att min träning hemma är bra, med långa lugna turer, skrittträning varvat med ridning i sandtag, galoppintervaller, löshoppning och tömkörning för att stärka ryggen.

Jag är noga med att ge ett foder av högsta kvalitet, är noga med hästarnas hälsa osv, har egentligen en ganska stor erfarenhet av skötseln av en travhäst iom att jag sysslat med detta på hemmaplan ett tag nu. Osäkerheten kommer ju när man helt plötsligt har sin egen häst, och som dessutom är ett kallblod, en ras som få i ens närhet har tränat. Jag har ingen att köra med eller fråga saker om.

Därför vänder jag mig till er :)

När det kommer till erfarenhet på banjobb så är jag dålig.

Därför försöker jag lära mig, och ett sätt är genom detta forum. Jag vill gärna diskutera träning och tider, för att få något att jämföra med, och jag vill tacka er som svarat och kommit med konstruktiv kritik.

Jag får nästan alltid kommentarer om att han är för liten, att han är konstigt liten. Därför är jag lite bekymrad över det.

Han är dock travsäker och verkligen älskar att trava.

Han är efter Guli Gutten -Idenors Fiona.

Ha en bra dag allihopa!

Hej Oki!

Det är det som är mitt problem litegranna, att pga min orutin vid bansjobb så vet jag ju inte vad som är hans maximala tempo... jag kan liksom inte känna när han går på max.

Men jag lär mig nog med tiden, och nu får jag ju någon annan som kör och som kan känna när han går på max, och kan då ligga under det. Tack för infon om att jag bör ligga cirka 5 sek under max, det hade jag ingen aning om!

Jag vill ju verkligen inte att han får ont någonstans. Jag är väldigt mån om honom, och har lite dåligt samvete över att jag pga min orutin kanske varit orättvis mot honom.

Han är med mitt och hästmassörens ögonmått mätt, ungefär lika stor som Minisilver. Jag får ju honom som sagt till kring 141 cm , men veterinären mätte honom med mätsticka och fick honom till 147 hög, 149 cm lång i kroppen. Han har 125 cm i täcken.

Tack för ditt svar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att du först och främst ska skaffa dig en hastighetsmätare att sätta på sulky/sulkett hjulet. Då slipper du gissa. Frågar du här så finns det säkert nån som har en tabell på hur många kilometer i timmen 1.45 tid är t.ex.

Liknande trådar

E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: jari
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 086
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar