Vad är en longerdelta/kapson till för?

S

svintana

Jag brukar själv använda ett vanligt träns när jag longerar.. så jag undrar hur man använder longerdelta och kapson?? Tack på förhand!

Longerdeltat fäster du i bettringarna och longerlinan i longerdeltats ring i mitten. Med delta slipper du byta sida på longerlinan när du byter varv..

På kapsonen har du flera alternativ att fästa longerlinan, fast ovanpå nosryggen. Exakt vad den har för inverkan vet jag inte.

Longerdeltan fäster man ju som sagts under hakan i bettringarna. Jag personligen tycker inte att de är jättebra eftersom när man tar i linan blir det väldigt ´drag i bettet.

Kapsonen, om man fäster den i ringen på mitten av nosen, inverkar på nacken på hästen så att den ställer i nacken. Den tar in huvudet mot dig på ett helt annat sätt än om man har longer linan fäst i ringen eftersom då drar man mer hela huvudet innåt, förstår du hur jag menar? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
721
Senast: fio
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: dukie
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 128
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30