Vad är en kognitiv snedvridning?

cili

Trådstartare
Kan någon belyst själ förklara detta för mig så jag förstår, för uppenbarligen lyckas jag inte med det på egen hand trots googlande

Tror det är för att det förmodligen är en knapphändig översättning av en engelsk term, pröva att googla cognitive bias istället så får du nog bättre träffar. Det har en ganska bred betydelse :)

Tror det är för att det förmodligen är en knapphändig översättning av en engelsk term, pröva att googla cognitive bias istället så får du nog bättre träffar. Det har en ganska bred betydelse :)
Problemet med att googla på engelska är att jag inte förstår vad det står för allt blir en enda gröt som jag inte kan tyda. Sönderstressad hjärna ger dåliga förutsättningar att ens förstå saker som står på svenska, så en text på engelska blir mer än den kan hantera :(

Väldigt förenklat är kognitiv bias ett "förvrängt" sätt att tänka/resonera, det är irrationellt och avviker från förnuft typ. Det finns olika typer kognitiva bias, ett exempel skulle kunna vara tendensen att favorisera sin egna grupp framför andra (på ganska ologiska grunder). I vilkt sammanhang har du läst eller hört det så kanske jag kan förklara bättre?

Senast ändrad:
Väldigt förenklat är kognitiv bias ett "förvrängt" sätt att tänka/resonera, det är irrationellt och avviker från förnuft typ. Det finns olika typer kognitiva bias, ett exempel skulle kunna vara tendensen att favorisera sin egna grupp framför andra (på ganska ologiska grunder). I vilkt sammanhang har du läst eller hört det så kanske jag kan förklara bättre?
Det gäller en skoluppgift där jag ska ge fem exempel på kognitiva snedvridningar utifrån mina erfarenheter

Bias kan ju även översättas till jävig (eller partisk!).
Fritt översatt så står där Kognitiv jävighet är ett mönster av avvikelse i omdöme.

Individer har en egen subjektiv social verklighet från deras synvinkel och informationen. En individs konstruktion av den sociala verkligheten, inte det objektiva informationen, som eventuellt bestämmer deras beteende i den sociala världen. M.a.o. den kognitiva jävigheten leder ibland till en förvrängd verklighet, felaktiga omdömen, ologiska tolkningar och är vad man brett kallar för irrationell.

Jag googlade på cognitive bias, fick upp en text på engelska (wiki) och översatte den fritt till svenska. Säg till om det är ngt som är oklart.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag vill tillhandahålla en karta med sevärdheter till mina airbnb-gäster. Först försökte jag skriva ut kartan på hitta.se där alla...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 814
Senast: Septicemia
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 014
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vårt hus är litet - VÄLDIGT litet. För det mesta är jag fullt nöjd. Mindre utrymme att städa :D ! Men drömmen har väckts om att lägga...
2
Svar
21
· Visningar
1 720
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar