Karta med sevärdheter

Jag hade tyckt att en halvtaskig karta var personlig och bra, på ett enkelt airbnb. T ex det där med värdens utsiktsplats för att kolla bäver är ju en rolig grej som jag inte skulle hitta själv på google maps.

Men utskriften måste ju vara ordentlig.
Det syns i alla fall var vägen finns för att ta sig till bävern. Sista biten är utan vägar och stigar, men man ser vattnet där man behöver lämna vägen och sen följer man strandkanten till rätt ställe. Så kartan kommer ju funka i alla fall.

Finns det inte cykel/promenad/vandringsappar där man själv lägger in hur man går och kan lägga till noteringar om svårighetsgrad, underlag, i fritext osv. Har för mig det är vad som använts när jag varit ute med vänner på okänd mark för oss alla. Det är ju digitalt då förstås men brukar ju vara ok för de flesta.
Jag har ingen aning.
 
Kan tillägga att jag verkligen skulle uppskatta att få den typen av "egna guldkorn", även om det bara är i form av en beskrivning med handritade prickar på en digital karta. :)

Det är sånt jag brukar fråga vänner om när jag reser. De "kända" sakerna kan man ju hitta ändå, och ofta är det de små sakerna man minns i efterhand.
 
Då får man väl lämna ordentlig information också om bäver/allemansrätt och inte störa? är det bara jag som tycker familjen bäver borde få vara ifred och i lugn och ro?

Vi har en stor lokal med sällsynta orkidéer, det är rena döden för den lokalen om någon i närheten börjar tipsa runt till folk lite hursom för att tjäna sitt eget syfte och som utgör en sådan skada på lokalen om folk tar sig dit.
 
Då får man väl lämna ordentlig information också om bäver/allemansrätt och inte störa? är det bara jag som tycker familjen bäver borde få vara ifred och i lugn och ro?

Vi har en stor lokal med sällsynta orkidéer, det är rena döden för den lokalen om någon i närheten börjar tipsa runt till folk lite hursom för att tjäna sitt eget syfte och som utgör en sådan skada på lokalen om folk tar sig dit.
Det finns inget förbud mot att sitta vid en strandkant och titta. Och stör man bävern så är det bäver puts väck i samma sekund och så får man skylla sig själv för att man inte fick titta på den. Den dyker nämligen om den känner sig störd.

Var hyddan är säger jag inget om. Men vet så klart var den finns.

IMG_0013-edited.JPG

Där här fick jag titta länge på. Den såg mig men stördes inte. Till slut tröttnade den på att glo på mig och simmade iväg.

Detta är för övrigt inte ens ute i vildmarken utan väldigt nära bebyggelse.
 
Det finns inget förbud mot att sitta vid en strandkant och titta. Och stör man bävern så är det bäver puts väck i samma sekund och så får man skylla sig själv för att man inte fick titta på den. Den dyker nämligen om den känner sig störd.

Var hyddan är säger jag inget om. Men vet så klart var den finns.

Visa bifogad fil 147733
Där här fick jag titta länge på. Den såg mig men stördes inte. Till slut tröttnade den på att glo på mig och simmade iväg.

Detta är för övrigt inte ens ute i vildmarken utan väldigt nära bebyggelse.
Roligt att ha möjligheten att ta ett så fint foto.
 
Det syns i alla fall var vägen finns för att ta sig till bävern. Sista biten är utan vägar och stigar, men man ser vattnet där man behöver lämna vägen och sen följer man strandkanten till rätt ställe. Så kartan kommer ju funka i alla fall.


Jag har ingen aning.
Då tror jag det är jätteuppskattat :) vi bodde utomlands på ett Airbnb för en dryg månad sen där värden hade skrivit ner och skrivit ut exempel på sevärdheter i en stor pärm. Vi behövde den inte riktigt då vi har google, men ändå roligt att kolla i. Om du gör en karta (oavsett kvalitet), märker ut dina ställen så gott du kan och sen skriver en lite instruktion (tex ta höger där den lilla stigen delar sig) så kommer det garanterat räcka. Don’t overdo it :) har bott en del på air bnb och det är vid något enstaka tillfälle vi fick sån info och tips, det var ju guld värt!
 
Det syns i alla fall var vägen finns för att ta sig till bävern. Sista biten är utan vägar och stigar, men man ser vattnet där man behöver lämna vägen och sen följer man strandkanten till rätt ställe. Så kartan kommer ju funka i alla fall.

Jag tycker att det låter som en toppen-idé och hade själv blivit jätteglad bara för beskrivningar om hur man tar sig till närliggande guldkorn. Personligt och mycket roligare än turistbyrå-broschyrer!

Eventuell karta behöver ju inte innehålla alla stigar utan en ungefärlig prick på målet borde vara mer än tillräckligt 🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp