Vad är en hög aktiveringsnivå egentligen?

Sv: Vad är en hög aktiveringsnivå egentligen?

Fast så är det ju. Raser har specifika uppgifter som de är avlade för. De anlagen är dock olika starka (tex bc jämfört med collie). Varför skaffa en ras som behöver jobba med en specifik sak för att må bra om man inte är intresserad av det?

Alla hundar är i grunden gjorda för en uppgift och det finns hyperaktiva collier också. Speciellt de som har bruks/vall linjer och det är ju de linjerna som är friskast! Det är ju det jag är ute efter. Jag vill inte ha en hund som enbart kommer från linjer där utseendet bedöms utan jag vill ha en hund som är gjord för att kunna utföra en uppgift och inte gå sönder pga det.
Utställningsvarianterna/sällskapshundarna har högre sjukdomsfrekvens och så är det. Jag vill inte stödja den typen av avel.
Dessutom är det hypat över dessa arbetande raser. Jag vet shelties/pomeranians osv som behöver lika mycket stimulans som en bruksschäfer men inte har jag någonsin hört en människa avråda någon att köpa en sån..

3 timmar med i stallet kan ju vara allt från att hunden ligger och sover till att man hela tiden ger den uppgifter att jobba med.

Eftersom jag aldrig gick på kurs med min andra hund så tränades hon i stallet. Samtidigt som jag arbetade fick hon arbeta med platsliggning, störningsmoment, inkallningar osv. så stallvistelsen handlar inte om att hunden skulle springa runt och äta bajs hursomhelst utan det är (viss) träning som utförs. Och att då köra på detta i 3 h och sedan lägga till ytterliggare en timmes rent arbete efter det/dag låter ganska mycket i mina öron. Men det är bara mina tankar. :)

Håller både med och inte!

De ACD ur rena arbetslinjer som jag umgåtts med har inte fungerat utan sitt riktiga arbete! Inte ens som gamla har de kunnat anpassas till ett pensionärsliv trots långsam nedtrappning, nya uppgifter osv.
De har krävt många timmars arbete/dag med stökiga ungdjur, stora tjurar som skall flyttas, rensning av foderbord vid utfodring osv.

Kanske om en ACD aldrig får börja arbeta på riktigt att det går att hålla den på en mer "normal" nivå - dvs träningsmängden går upp och ner lite beroende på väder, årstid, hälsa osv - men det har jag ingen erfarenhet av.

De bruks-tränande ACD utan arbetsbakgrund som jag träffat har inet varit några roliga hundar med en del rädslor, ett ständigt gapande, vissa tillgänglighets brister mm.

Så själv skulla jag inte skaffa dessa ras då jag varken har kor eller uppskattar skällande "stresshundar".

/Swat

Skrev du till rätt människa nu? :confused: Jag har nämligen inte skrivit att de inte ska arbeta med boskap.

men normalt går väl arbetsmänden upp och ner även för arbetshundar. t ex när kossorna är på bete, eller fåren står på stall. jag känner ingen som vallar året runt, och ingen bonde som flyttar sina tjurar dagligen, året runt.

sedan finns det ju även dem som avlar mot bruks, jag har varit i kontakt med en sådan uppfödare och hon verkade väldigt vettig.

men normalt går väl arbetsmänden upp och ner även för arbetshundar. t ex när kossorna är på bete, eller fåren står på stall. jag känner ingen som vallar året runt, och ingen bonde som flyttar sina tjurar dagligen, året runt.

sedan finns det ju även dem som avlar mot bruks, jag har varit i kontakt med en sådan uppfödare och hon verkade väldigt vettig.

Precis min poäng. Jag har hittils inte träffat en enda hund som jobbar 6 timmar varenda vareviga dag. Det är säsong, eller mindre jobb vissa dagar.

Du skrev:
"Å andra sidan (för att förtydliga för TS) behöver inte det innebära att dessa hundar MÅSTE arbete 4-6 timmar per dag, men att de KAN."

Vilket jag inte riktigt håller med om!

Cillamuffins:
Jag kan inte så mycket om jordbrukets rutiner på olika årstider.
Däremot vet jag att dessa hundar i stort sett dagligen användes för att flytta ungdjur - inne i stora "utomhus-boxar" för att dessa mockads ur var annan-var tredje dag. Hundarna flyttade ungdjuren till ena sidan av boxarna så bonden kunde köra in med en traktor och skotta ut och sedan ströa på nytt.

Gissningvis så var dessa hundar exteremisterna inom rasen! Men jag skulle ändå inte skaffa en ACD som sällskaps-/träningshund.

/Swat

Däremot vet jag att dessa hundar i stort sett dagligen användes för att flytta ungdjur - inne i stora "utomhus-boxar" för att dessa mockads ur var annan-var tredje dag. Hundarna flyttade ungdjuren till ena sidan av boxarna så bonden kunde köra in med en traktor och skotta ut och sedan ströa på nytt

det är billigare att ha sina djur ute på bete på sommarhalvåret. då sköter de sig mer eller mindre själva. därmed inte sagt att hundarna bara går och skrotar. man kan ju jobba på sådant som måste bli bättre till nästa säsong, lydnaden t ex.

jag är lite tudelad till det där med att ACD ska bevaras endast som arbetande ras. jag kan se behovet av en mindre, tuffare hund hos dem som tävlar bruks. som vill ha en mindre hund än schäfer och rottweiler, men en tuffare hund än kelpie. det finns ett litet hålrum som ACD kan fylla upp. och det finns ju hundar som avlas främst för det. men sedan är det ju så att slutar man avla på "boskapsegenskaper" så försvinner de sakta men säkert.

Din poäng är alltså att om ägaren 3 av dessa dagar i veckan inte kan erbjuda minst 4 timmar vall så måste 1-2 timmar gå till ytterligare bruksträning (eller annat) för att..ja vadå?

Nog för att många hundraser har ett högt aktiveringsbehov men att inte kunna coola ner jobbet någon dag här och där låter varken sunt för rasen eller individen. Att det sedan "bara" ska vara bruksträning är det ju ingen som sagt (möjligen ts).

Senast ändrad:

För att...annars började dessa hundar slåss med katterna, jaga bilar på vägen utanför, jaga vilt, bli destruktiva mot inredning mm.

Vad jag TYCKER är rätt irrelevant i detta fall!

Jag redovisar bara hur de ACD jag känner fungerar i vardagen!

Den ena familjens äldre hund "vägrade" gå i pension så till den milda grad att han hoppade ut genom ett stängt fönster när husse lämnade honom hemma en kall vinter morgon för att gå och kontrollera om det kommit några kalvar!

Sunt? Normalt? Vad vet jag... Känner - som jag redan skrivit - inte ett så stort numerärt antal ACD, men dem jag känner ÄR arbetshundar ut i fingerspetsarna!

/Swat

Ja jag tycker inte att man behöver pensionera en hund som har mycket kvar att ge, det är inte det som är poängen. Jag tycker bara att det låter både märkligt och sorligt att om inte hundarna får jobba en dag hit eller dit att de då börjar jaga allt. Brist på passivitetsträning eller ingen av knapp i rasen? En hund kan vara arbetsnarkoman ut i klospetsarna utan att för den saken skull vara något vad jag tycker låter som ett "stressmongo".
Ok att förvänta sig arbete, men finns det inget att göra så måste hunden kunna coola ner utan att bli ett problem för sin omgivning (spånar rent allmänt).

Alla hundar är i grunden gjorda för en uppgift och det finns hyperaktiva collier också. Speciellt de som har bruks/vall linjer och det är ju de linjerna som är friskast! Det är ju det jag är ute efter. Jag vill inte ha en hund som enbart kommer från linjer där utseendet bedöms utan jag vill ha en hund som är gjord för att kunna utföra en uppgift och inte gå sönder pga det.
Utställningsvarianterna/sällskapshundarna har högre sjukdomsfrekvens och så är det. Jag vill inte stödja den typen av avel.
Dessutom är det hypat över dessa arbetande raser. Jag vet shelties/pomeranians osv som behöver lika mycket stimulans som en bruksschäfer men inte har jag någonsin hört en människa avråda någon att köpa en sån..

Men nu drar du alla raser väldigt mycket över en kam. Alla sällskapshundar bär inte på mycket sjukdomar och tex min hund skulle inte gå sönder av att promenera/vara i stallet 4 timmar om dan och träna lite lydnad.

Blir det mycket träning under dessa 3 timmar i stallet blir det ganska mycket på en dag, ja. Det var ju dit jag ville komma, att allt väldigt mycket beror på vad hunden gör under dessa 3 timmar.

Problemet som jag upplever är att många hundar som inte avlas för ett ändamål har högre sjukdomsfrekvens. Det säger ju sig självt att en hund som ska arbeta inte kan vara trasig medan en hund som är avlad mer åt sällskap inte alls är beroende av samma fysiska krav. Det är bara att jämföra bruksschäfer och jaktgolden med utställningsvarianterna! Och jag är inte beredd på att skaffa en hund som går sönder. Har fått flera råd (från bland annat genetikforskare) att när jag letar hund ska jag titta på en ras som används till något för då har jag större chans att få en frisk(are) hund.

Generaliserar du inte lite väl mycket nu?
Det finns väl många raser som är mer åt sällskapshållet men ändå friska?
Och inom en ras finns det olika linjer som kan vara mer eller mindre friska.
Sen finns det också hundar med högre aktivitetsnivå men där kraven på aktivitet inte är lika specifika.

(Såg visst att Jenka skrivit nästan samma sak..)

Här tappar jag tråden på din frågeställning eftersom du själv ger dig det svaret du vill ha???

Men nu drar du alla raser väldigt mycket över en kam. Alla sällskapshundar bär inte på mycket sjukdomar och tex min hund skulle inte gå sönder av att promenera/vara i stallet 4 timmar om dan och träna lite lydnad.

Blir det mycket träning under dessa 3 timmar i stallet blir det ganska mycket på en dag, ja. Det var ju dit jag ville komma, att allt väldigt mycket beror på vad hunden gör under dessa 3 timmar.

1. sjukdomsfrekvensen är fortfarande högre hos utställningshundarna än de som arbetar.

2. Det innebär inte att alla sällskapshundar är sjuka MEN alla passar heller inte in i mina kriterier. Jag blir rådd av forskare och uppfödare att välja en hund som används till något för då har man mindre chans att få en sjuk hund. Det innebär alltså inte att om jag köper en arbetande hund så vips så är den frisk, men sannolikheten är större att den är det pga av att urvalet görs på föräldrar som fått göra fysiska såväl som psykiska test innan avel.

Här tappar jag tråden på din frågeställning eftersom du själv ger dig det svaret du vill ha???

Hur menar du?

Jag vill ju ha en diskussion, jag tänker ju självklart inte sitta jakande och säga "jo men visst är det så" om jag själv har lite annorlunda åsikter men jag uppskattar allas inlägg och de gör att jag vrider och vänder på min syn och vilken typ av hund jag ska skaffa. Jag avfärdar inte era åsikter utan jag tar till mig dem och tänker efter. Och ju mer vi diskuterar ju bättre kan jag forma mina tankar. :bow:

En hund/ras som arbetar kan självklart inte vara hur ofunktionellt byggd som helst men visst förekommer sjukdomar även hos dessa!

En hund med aktivitetsbehov högre än du kan tillfredsställa mår inte heller bra, oavsett hur frisk den är fysiskt.

En hund/ras som arbetar kan självklart inte vara hur ofunktionellt byggd som helst men visst förekommer sjukdomar även hos dessa!

Det har jag inte sagt emot, bara att sjukdomsfrekvensen är mindre :)

En hund med aktivitetsbehov högre än du kan tillfredsställa mår inte heller bra, oavsett hur frisk den är fysiskt.

Det vet jag också. Jag ska fundera ett bra antal många varv till eftersom jag har ett tag på mig innan jag skaffar hund. Jag har tittat på ganska många raser nu genom åren och kommer antagligen att titta på flertalet till.

*KL*
Kom att tänka på lapsk vallhund? Nu skall jag erkänna att jag inte har större erfarenhet av rasen, har bara kikat på den för att eventuellt skaffa en själv, men det är en uthållig hund som KAN jobba men jag upplever dem inte som megakrävande utan när det inte händer något varvar de ner.
(Läste någonstans om rasen att när renägaren inte tittar så ligger den lapska bakom en buske och sover tills det är dags att jobba igen.)

Man kan ju relativt lätt slänga in lite mental stimulans i den dagliga aktiveringen, tex lägger jag ganska ofta ett spår när jag kommer till stallet, sedan gör jag mina "sysslor" och så tar vi spåret innan vi åker hem. Som du säger så kan man ju lägga in en hel del vardagslydnadsträning i det dagliga stallivet också.

Men jag får säga att det är ruskigt skönt att inte ha en hund som måste ha flera timmars aktivering, hon ställer upp på allt jag presenterar för henne men hon är ganska nöjd med mindre. Och jag slipper dåligt samvete de dagar hon "bara" får lulla runt i stallet utan större engagemang från min sida.

att arbetande raser är friskare är en sanning med modifikation. vinthundar t ex, är knappast arbetande, men är väldigt friska. små hundar drabbas inte av HD-problem som jättar, trots att små hundraser ofta är sällskapsraser. medan den arbetande rasen border collie har det i dubbel uppsättning farliga merleanlaget, och jaktlabradorer kan få problem med både höfter och armbågar.

kolla först upp vad du vill ha hunden till. är det sällskap eller arbete. sedan vilka raser i respektive kategori som är friskast. och till sist storlek, pälslängd och utseende.

en ras som jag tror är nöjd med att lalla runt i stallet lite och hänga med på ridturer i lite lugnare tempo är västgötaspets. de har väldigt få rasbundna sjukdomar och är robusta trots sin storlek.

*kl*

Youtuba på Australian Cattle Dog så kan man förstå hur tuffa de hundarna och hur mycket de verkligen går in i sitt arbete.

Den dagen jag skaffar mig en ACD ska jag då ha en liten flock nötdjur att valla med flera ggr om dagen med olika uppgifter. ACD kommer troligen bli under en mycket lång tid framöver en drömras så länge den inte kan vara utan vallning utan att bli vek.
Det blir en annan hund istället i sådana fall. Frågan är om får är tillräckligt stimulerande för ACD? Det känns inte riktigt så med de riktiga arbetshundarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 951
Senast: vallhund
·
L
Hundavel & Ras Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har... 2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Jenka
·
H
Övr. Hund Jag funderar lite på aktiviteter för mig och Mira, kanske mest letar efter lite inspiration till olika grenar. När jag skaffade henne...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31