Vad är en hög aktiveringsnivå egentligen?

Belethien

Trådstartare
Jag vill ha in lite åsikter här. Det är så att jag planerar att om några år skaffa mig en till hund och jag kollar runt på olika raser. Nu jag har fallit för sk. blue heelers (Australian Cattle Dog :love: ) men då kommer vi till problemet: aktiveringen.

Vad är en hög nivå på aktivering egentligen?

Jag kan erbjuda hunden 3 h stallvistelse/dag (inkl. ridturer 2-3ggr i veckan där de får springa med), 1 h promenad utöver det samt ytterliggare stimulering (som ex. agility, lydnad eller liknande men EJ på tävlingsnivå) om det behövs. Passar denna aktivering en vallhund/brukshund egentligen? Eller måste man tävla bruks/lydnad/spår/agility för att hunden inte ska bli helt loco?

Nu har jag ju en blandras korsad mellan bruks och vallhund och hon behöver bara stallvistelsen och är nöjd, utöver det får hon leka med andra hundar och pulsa i snön och det verkar räcka gott och väl. Men det kanske blir något helt annat när man köper en renavlad arbetshund?

Sv: Vad är en hög aktiveringsnivå egentligen?

min ena hund har hög aktivitetsnivå. det betyder i princip att om inte jag ger honom uppgifter att lösa, så hittar han på egna. nu på äldre dar kan han "vila" en vecka, dvs bara gå promenader och kanske köra något uppletande och några tricks, men när han var yngre höll han på att gå upp i atomer om han inte fick använda huvudet tillräckligt mycket.

man måste förstås inte tävla, men för min del tycker jag att den tävlingsmässiga träningen underlättar för mig. det gör att det finns ramar som vi måste hålla oss inom, och vi måste utvecklas för att komma upp i klasserna. utan dessa ramar tycker jag det är svårt att ge honom utmaningar, det är lätt hänt att "fot" blir "gå någonstans i närheten av mig" men alla är vi olika.

cattledogs är väl inte den absolut mest krävande hundtypen, men borde väl ligga i närheten av schäfer? prata med lite olika uppfödare och ägare av rasen, har jag inte helt fel för mig så är rasen något delad också, med en brukstyp och en utställningstyp. det skiljer säkert en del i aktivitetsnivå mellan de olika typerna.

En hund med högt aktiveringsbehov skulle nog inte nöja sig med det din hund verkar få, generellt sett. Det behövs även mental aktivering, tex lydnad, spår etc. Om det är på tävlingsnivå eller bara för träning är nog inte speciellt viktigt för hundens del. Dock är det svårt att avgöra om något räcker om man bara skriver "lydnadsträning". Omfattning är ju det avgörande (hur mycket, hur ofta).

Edit: Svarat generellt som sagt, har inte koll på ACD.

En hund med högt aktiveringsbehov skulle nog inte nöja sig med det din hund verkar få, generellt sett. Det behövs även mental aktivering, tex lydnad, spår etc. Om det är på tävlingsnivå eller bara för träning är nog inte speciellt viktigt för hundens del. Dock är det svårt att avgöra om något räcker om man bara skriver "lydnadsträning". Omfattning är ju det avgörande (hur mycket, hur ofta).

Edit: Svarat generellt som sagt, har inte koll på ACD.

Tack för att ni har svarat! :D

Jo det jag menar med "lydnad" beror faktiskt på helt vad hunden behöver själv. Vissa hundar är nöjda med lydnad på en nivå som rör sig i kretsarna av en allmänlydnadskurs medan andra hundar vill ha träning tills de spricker. Och eftersom jag inte alls vet hur hunden blir i temperament så känner jag inte att jag kan definera det riktigt.

Min hund nu klarar sig definitivt utan ren lydnadsträning. Vi inkorporerar arbete i stallvistelsen, hon får ligga plats, träna koncentration osv. och det räcker för henne så då räcker det för mig.
Jag är alltså beredd att arbeta med hunden tills det möter dess aktiveringsbehov. Och därför undrar jag lite vad man bör förvänta sig av en Australian Cattle Dog. :)

det betyder i princip att om inte jag ger honom uppgifter att lösa, så hittar han på egna. nu på äldre dar kan han "vila" en vecka, dvs bara gå promenader och kanske köra något uppletande och några tricks, men när han var yngre höll han på att gå upp i atomer om han inte fick använda huvudet tillräckligt mycket.

Kan du möjligtvis definera "tillräckligt mycket"? Hur många timmar per dag/vecka ungefär? Får jag en tidsuppskattning på vad mycket är så kanske jag får en chock och slutar drömma om en ACD :cool:

Jag känner inte så många ACD, men ett par av dem jag känner arbetar hela dagarna på gårdar med köttdjur och tränas utöver detta i både lydnad och bruks.

Det vill säga de jobbar aktivt med både kropp OCH hjärna i genomsnitt 4-6- timmar/dag på gården och utöver det någon timma/dag på "fritiden" + rastningar.

Jag känner iof några riktigt dåliga ACD också och dessa behöver inte arbeta alls...de har nog med att bara "överleva" vardagen...:crazy:

/Swat

Jag känner inte så många ACD, men ett par av dem jag känner arbetar hela dagarna på gårdar med köttdjur och tränas utöver detta i både lydnad och bruks.

.....låter hoppfullt :crazy:

Jag känner iof några riktigt dåliga ACD också och dessa behöver inte arbeta alls...de har nog med att bara "överleva" vardagen...:crazy:

Oj nu blev jag nyfiken! Kan du berätta varför du anser detta om de hundarna?

Det jag framför allt undrar är varför just ACD? Varför köpa en så utpräglad vallhund när det inte är vallning du vill ha den till?
Men jag tycker inte att det du skriver att du kan erbjuda hunden är tillräckligt. Men visst, det beror på vad du gör de där 3 timmarna i stallet såklart, men om det bara är att hunden strövar fritt och får roa sig själv så är det väl inte så hemskt mycket att ha, och är det att du kommer att träna "seriös" lydnad och agility flera gånger i veckan än bara någon gång då och då så är det väl sin sak.
Men kort och gott så är jag fullständigt övertygad om att det finns någon annan hundras som kommer passa dig betydligt mycket bättre än vad en ACD skulle göra..

Jag är alltså beredd att arbeta med hunden tills det möter dess aktiveringsbehov. Och därför undrar jag lite vad man bör förvänta sig av en Australian Cattle Dog. :)

Att du ställer frågan är ju bra- men skaffa inte en hund med hög aktivitetsnivå och tänk "jag kan arbeta med den hur mycket som helst".
De flesta har jobb/skola, kanske familj, dåliga dagar, stressiga dagar, sjukdomar, dåligt väder osv. Vad det än kan vara, men även om man VILL så har man inte alltid möjlighet.

Jag är otroligt nöjd med att ha valt en hund med ganska lågt aktiveringsbehov i dagsläget. Jag skulle gärna vilja vara ute och träna 1 timme per dag, men det är inte alltid det går.
Nu blir det inte din första hund (vilket min är) så du har väl lite bättre koll men det jag vill komma till är mest att sätt en gräns tex jag kan aktivera hunden 1 timme 5 dagar i veckan (bara ett exempel), och se sen om det räcker.

Det finns en tråd om ACD som inte är alltför gammal. Sök lite så hittar du den nog.

Kan du möjligtvis definera "tillräckligt mycket"? Hur många timmar per dag/vecka ungefär? Får jag en tidsuppskattning på vad mycket är så kanske jag får en chock och slutar drömma om en ACD :cool:

effektiv träning, alltså den tid som han var ute på planen/gick spåret/sprang i uppletanderutan: kanske 5 timmar i veckan. för mig innebär det den dubbla tiden, minst. kanske så mycket som den tredubbla tiden? det ska planeras, trampas runt i skogen, spåren ska ligga ett tag och sist men inte minst går det åt en del tid att ligga och köra. t ex när vi har träning på klubben, då tränar jag 20-30 min, men är borta hemifrån från 18.30 till 22.

De arbetshundar jag träffat har kommit från rena arbets-linjer och endast fungerat som detta! De hade säkert varit riktigt dåliga brukshundar om det varit deras enda jobb. De var ordentligt tuffa, med mycket attityd och behövde sina "duster" med tjurarna varje dag för att vara i "balans".

De "sällskaps" ACD jag träffat har kommit från utställnings-linjer. Dessa hundar har tappat stora delar av rasens "personlighet" och blivit skälliga, med nervösa tendenser och brister i både mod och "motorer" (jakt/kamp/skärpa).

För MEJ är en ACD i första han en hund för dem som har stora gårdar med nöt som behöver/vill ha en mer kroppsvallande hund än bc.
En hund som lätt jobbar i lite trängre utrymmen och som inte räds ens den stökigaste tjur.

Dvs INTE en ras för den som vill ha en aktiv "sällskapshund" i stallet eller på lydnadsplanen/bruks-skogen.
För det användningsområdet finns betydligt bättre anpassade raser!

/Swat

Det jag framför allt undrar är varför just ACD? Varför köpa en så utpräglad vallhund när det inte är vallning du vill ha den till?

Jag har tittat på många raser och tittar fortfarande. Jag har ju inte rent ut bestämt mig "nu ska jag ha en ACD" utan är intresserad av rasen och vill veta mer om den för att kunna besluta om den passar mig.
Jag tittar på den främst på grund av att jag vill ha en aktiv, tuff, stabil hund (både psykiskt och fysiskt) i lite mindre format, lättskött päls och som är frisk. Det är inte så många hundar som passar in på de kriterierna och som jag dessutom gillar utseendemässigt. Jag är väldigt kär i ACD'n utseende ska jag erkänna men självklart baserar jag mitt val på andra kriterier men känner att ska jag spendera tid, pengar och mitt liv på en till hund så vill jag ha den perfekta hunden i alla aspekter. Därför hoppar jag inte till första bästa hund utan väljer noga vilken ras jag ska ha i framtiden.
Just detta med vallning har jag funderat på och tycker att det är något jag skulle kunna syssla med i framtiden (när jag skaffar hunden alltså) så det är ju inte något som stoppar mig så. Jag kommer ju skaffa en mindre gård med får/getter och redan nu känner jag folk som kan erbjuda mig lite djur att arbeta med så det begränsar mig inte direkt (dessutom är denna hund inte tilltänkt förrän om ett par år).

Men jag måste erkänna att jag blir förvånad över hur folk kan ha jobb när de säger att de har hundar som kräver mer än 4 h promenad per dag samt ytterliggare 1 h aktivering i form av spår/lydnad/agility osv...

Sist men inte minst: om jag tittar på andra hundar så har alla de specifika uppgifter också. Varför skaffa en schäfer om du inte ska köra bruks, varför skaffa collie/bc/ACD om du inte ska valla, Greyhound om du inte ska springa, JRT om du inte ska jaga? Vilken hundras blir kvar då egentligen om man ska tänka så? Det är få hundraser som INTE är avlade för ett arbete OCH passar in i mina kriterier.

Att du ställer frågan är ju bra- men skaffa inte en hund med hög aktivitetsnivå och tänk "jag kan arbeta med den hur mycket som helst".
De flesta har jobb/skola, kanske familj, dåliga dagar, stressiga dagar, sjukdomar, dåligt väder osv. Vad det än kan vara, men även om man VILL så har man inte alltid möjlighet.

Enligt en uppfödare jag talade med så klarar ACD'n att vila en vecka eller så om man är sjuk och den går inte i taket utav det. Så det är ingen hund som äter upp halva soffan om man inte har tid en enstaka gång.

Jag är otroligt nöjd med att ha valt en hund med ganska lågt aktiveringsbehov i dagsläget. Jag skulle gärna vilja vara ute och träna 1 timme per dag, men det är inte alltid det går.

När jag köpte min hund som är en korsning av två utpräglade bruksraser så var jag beredd på att ge henne allt hon behövde. Och det får hon ju nu, hon behöver inte mycket mer än 4 h promenad och lite spring och stoj utöver det. Och alla med lite vett i skallen skulle ju se henne som en hund som har ett högt aktiveringsbehov(och många jag vet med samma typ av hund ger deras mindre aktivitet..), ändå så är hon nöjd nu trots att många i denna tråd verkar tycka att hundar i hennes klass ska bajsa på sig av nerv om hon inte fick mer. Så att en ACD som (enligt någon i denna tråd) ska ha samma aktiveringsbehov som en schäfer skulle behöva dubbelt så mycket som min hund känns ju... ja lite konstigt. Känns mer som att det har med individen att göra?
Nu säger jag inte emot er men det är bara mina tankar. Som sagt har jag ju inte bestämt mig för en ACD men jag vet också att många människor skriker hej i panik innan de hoppar över bäcken bara för att de själva råkar ha en hund som går sönder om den inte får göra något exakt varje dag.

Jag har tittat på många raser och tittar fortfarande. Jag har ju inte rent ut bestämt mig "nu ska jag ha en ACD" utan är intresserad av rasen och vill veta mer om den för att kunna besluta om den passar mig.
Jag tittar på den främst på grund av att jag vill ha en aktiv, tuff, stabil hund (både psykiskt och fysiskt) i lite mindre format, lättskött päls och som är frisk. Det är inte så många hundar som passar in på de kriterierna och som jag dessutom gillar utseendemässigt. Jag är väldigt kär i ACD'n utseende ska jag erkänna men självklart baserar jag mitt val på andra kriterier men känner att ska jag spendera tid, pengar och mitt liv på en till hund så vill jag ha den perfekta hunden i alla aspekter. Därför hoppar jag inte till första bästa hund utan väljer noga vilken ras jag ska ha i framtiden.
Just detta med vallning har jag funderat på och tycker att det är något jag skulle kunna syssla med i framtiden (när jag skaffar hunden alltså) så det är ju inte något som stoppar mig så. Jag kommer ju skaffa en mindre gård med får/getter och redan nu känner jag folk som kan erbjuda mig lite djur att arbeta med så det begränsar mig inte direkt (dessutom är denna hund inte tilltänkt förrän om ett par år).

Men jag måste erkänna att jag blir förvånad över hur folk kan ha jobb när de säger att de har hundar som kräver mer än 4 h promenad per dag samt ytterliggare 1 h aktivering i form av spår/lydnad/agility osv...

Sist men inte minst: om jag tittar på andra hundar så har alla de specifika uppgifter också. Varför skaffa en schäfer om du inte ska köra bruks, varför skaffa collie/bc/ACD om du inte ska valla, Greyhound om du inte ska springa, JRT om du inte ska jaga? Vilken hundras blir kvar då egentligen om man ska tänka så? Det är få hundraser som INTE är avlade för ett arbete OCH passar in i mina kriterier.

Du har inte funderat över Kelpie då? Som jag (som dock inte är superinsatt i rasen) upplever som en bra mycket mildare variant av ACD. Men som ändå kräver sin förare och mer än gärna arbetar. Och som du kan valla med (antar att man då får köpa en efter "vallande föräldrar"?) senare om du skulle skaffa gård.

Jag tror inte någon hund behöver mer än 4 h promenad plus en timmas aktivering på det. Men lägger du runt 3 h om dagen på hunden så kan du få in hysteriskt mycket hjärngymnastik i det, vilket för det mesta tröttar ut hunden mer än en vanlig promenad gör. Sen kan man ju lägga 5 h ena dagen, och 2 en annan.

Det du skriver sist tycker jag inte riktigt stämmer. Visst, alla hundar har ett ursprungligt ändamål. Men det finns massa olika linjer bland raserna vilket gör att man kan få en schäfer som kanske inte har riktigt lika mycket krav på aktivering som en ren bruksschäfer har. Men inte tycker jag att man ska köpa en brukshund om man inte är beredd att lägga ner mycket tid på den. Skillnaden mellan de raser du tog upp och ACD, är att jag upplever ACD som en fortfarande utpräglad boskapshund (sedan skrev visst någon att det fanns uppdelningar äen i den rasen, det visste jag faktiskt inte om..) som måste ha massor av aktivering.

Jag tycker det finns massa hundar som jag tror skulle passa dig :)
Kelpie?
Korthårig collie?
Dalmatiner?
Dansk/Svensk gårdshund?

Du har inte funderat över Kelpie då? Som jag (som dock inte är superinsatt i rasen) upplever som en bra mycket mildare variant av ACD. Men som ändå kräver sin förare och mer än gärna arbetar. Och som du kan valla med (antar att man då får köpa en efter "vallande föräldrar"?) senare om du skulle skaffa gård.

Jag har faktiskt funderat på Kelpie tidigare och kanske får kolla upp det igen.

Det du skriver sist tycker jag inte riktigt stämmer. Visst, alla hundar har ett ursprungligt ändamål. Men det finns massa olika linjer bland raserna vilket gör att man kan få en schäfer som kanske inte har riktigt lika mycket krav på aktivering som en ren bruksschäfer har.

Problemet som jag upplever är att många hundar som inte avlas för ett ändamål har högre sjukdomsfrekvens. Det säger ju sig självt att en hund som ska arbeta inte kan vara trasig medan en hund som är avlad mer åt sällskap inte alls är beroende av samma fysiska krav. Det är bara att jämföra bruksschäfer och jaktgolden med utställningsvarianterna! Och jag är inte beredd på att skaffa en hund som går sönder. Har fått flera råd (från bland annat genetikforskare) att när jag letar hund ska jag titta på en ras som används till något för då har jag större chans att få en frisk(are) hund.

Jag tycker det finns massa hundar som jag tror skulle passa dig :)
Kelpie?
Korthårig collie?
Dalmatiner?
Dansk/Svensk gårdshund?

Just Collie gillar jag inte eftersom jag vet att det finns mycket problem med rädslor inom rasen och jag är inte intresserad av en "vek" hund i sinnet (mjuk ja- vek nej). En dalmatiner är alldeles för stor, jag vill ha en hund i medium (och pyttelite uppåt) storlek(har redan en i large-storlek).
Dansk/svensk gårdshund vet jag inte mycket om men har klassat den lite åt JRT hållet- är inte det en råtthund? Jag är inte alls intresserad av jaktanlag utan vill ha min hund lös utan att behöva oroa mig för att den ska knäppa något om jag inte håller den kort-kort.

Tack för förslagen, jag ska skolla mera på Kelpie i alla fall :D

Fast så är det ju. Raser har specifika uppgifter som de är avlade för. De anlagen är dock olika starka (tex bc jämfört med collie). Varför skaffa en ras som behöver jobba med en specifik sak för att må bra om man inte är intresserad av det?

Kan ACD ta det lugnt någon vecka (om det krävs i ditt liv vill säga), du är intresserad av att valla, kan aktivera den tillräckligt mkt osv så ja, då är väl allt jättebra.
3 timmar med i stallet kan ju vara allt från att hunden ligger och sover till att man hela tiden ger den uppgifter att jobba med.

Ibland tror jag att det blir lite överdrivet med det där, är man sjuk så är man och då får hunden helt enkelt överleva det. Är den okej i huvudet blir den inte helt väck av det, även om den kanske blir jobbigare än annars. (Har vallhund själv.)
Däremot så kanske jag, om jag haft "tidsbrist", hellre lagt 3 timmar på promenader och 2 timmars rent "jobb" dvs spår, uppletande, vallning, lydnad osv.

(I ärlighetens namn tror jag inte riktigt på att alla (eller ens de flesta) vall- och/eller brukshundar har ett genomsnitt på 4 timmars ren promenad om dagen.)

4h promenader/dag är onödigt mycket. det finns ingen poäng att motionera hunden flera timmar om dagen bara för sakens skull.

jag upplever kelpie som mer aktiva och mer reaktionssnabba än ACD, men igen så är det nog mycket beroende på linjer.

Det vill säga de jobbar aktivt med både kropp OCH hjärna i genomsnitt 4-6- timmar/dag på gården och utöver det någon timma/dag på "fritiden" + rastningar.

/Swat

Å andra sidan (för att förtydliga för TS) behöver inte det innebära att dessa hundar MÅSTE arbete 4-6 timmar per dag, men att de KAN.
Min schäfertös hade säkert också kunnat jobba de timmarna varje dag, om hon låg på den aktivitetsnivån. Jag märker ju avsevärd skillnad på vad hon förväntar sig på tex sommaren när vi både tränar och motionerar mer och på vintern där vi coolar ner träningen lite. Hundar är ju väldigt anpassningsbara.
Dock tycker jag att det du skrev TS lät som för lite aktivitet där hunden jobbar med huvudet, jag skulle lägga en halvtimma extra på träning istället för promenaden.

Å andra sidan (för att förtydliga för TS) behöver inte det innebära att dessa hundar MÅSTE arbete 4-6 timmar per dag, men att de KAN.
Min schäfertös hade säkert också kunnat jobba de timmarna varje dag, om hon låg på den aktivitetsnivån. Jag märker ju avsevärd skillnad på vad hon förväntar sig på tex sommaren när vi både tränar och motionerar mer och på vintern där vi coolar ner träningen lite. Hundar är ju väldigt anpassningsbara.
Dock tycker jag att det du skrev TS lät som för lite aktivitet där hunden jobbar med huvudet, jag skulle lägga en halvtimma extra på träning istället för promenaden.

Helt rätt att de många gånger kan jobba så länge, men inte att de är tvugna till det. Jag hade en överaktiv flat när han var unghund och det är inte heller så kul. Vi hade något på G jämt och han fick inte tillräcklig tid till vila och återhämtning. Han var hyperstressig och okoncentrerad, efter några månader kom vi till rätta med problemet och nu som 5 åring har han inga problem med detta.

Nu kanske retrieverraserna är lättare att påverka just i denna biten, men det är något man måste han i åtanke med de flesta hundar.

TS, jag hade nog kollat närmare på kelpie om jag hade varit som du!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 951
Senast: vallhund
·
L
Hundavel & Ras Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har... 2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Jenka
·
H
Övr. Hund Jag funderar lite på aktiviteter för mig och Mira, kanske mest letar efter lite inspiration till olika grenar. När jag skaffade henne...
Svar
3
· Visningar
680
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31