Vad är en equiterapeut?

Sv: Vad är en equiterapeut?

Nej, det finns ingen distansutbildning till Equiterapeut. Kanske är det Equiatriker du menar? Tror dessa arbetar lite mer med örtmedicin och sånt. I dagsläget håller dock jordbruksverket på med en stor utredning om alternativ-/komplementärbehandlingar, så som det ser ut just nu ligger distanskurser illa till...
Även ET-utbildningen är under granskning, men den borde ha en större chans att få finnas kvar i och med att det är 2 års lärarledda heltidsstudier, vilket gör den unik i sammanhanget. Skolan har även rätt till ett tredje KY-intag = "gratis" statlig utbildning om detta genomförs.

ja det har du rätt i jag menade hästmassör och bodyworker . den sidan jag varit jag varit och tittat på börjar med equi så jag blanda ihop det lite här på morgonkvisten :o .

Hej Armani_

Utbildningen finns bara i Katrineholm - Södermanland så om du vill bli ET är det bara till att flytta och som det ser ut just nu dessutom hosta upp 200 000kr + dina omkostnader :(
Vad en ET tjänar beror ju mycket på hur mycket h*n jobbar förstås och hur mycket konkurrens det är på området.
Själv har jag ingen erfarenhet då jag inte startat företag ännu.

Håller tummarna för att du blir veterinär nu när det är ditt första hands val

Okej, tack för svaret!

Då får jag kämpa vidare med mina veterinärs-planer och hoppas att det går vägen, annars blir det väl till att flytta i alla fall... :cry:

Ja det är mycket pengar, men samtidigt - man får ta lån vad man än ska studera till..
Tack än en gång för svaret!

Hennes studier har visat att om man ger en medeldos på 16 watt i fyra minuter där ljuset sveper över en yta på 42 kvadratcentimeter så blir det inga negativa hudförändringar. Man bör hålla sig inom den nivån.

Gör man alltså mer än så kan det vara skadligt. Säkert att han kan göra mer så att det eventuellt blir lite varmare än bara i hudlagret, men jag är mkt skeptiskt till att man kan få det varmt inne i leden så att det kan ha någon läkande effekt utan att skada huden isf.

Och OM det nu skulle funka, varför gör inte alla det då? Varför spruta då överhuvudtaget? Jag har aldrig hört talas om eller fått bevisat för mej genom något medicinskt test att laser kan läka ut en ledinflamation i alla fall!

Enligt mä..r kliniken så har de resultat på laser beh och vad A.B säger lyssnar jag inte på då jag vet att hon mot arbetar allt som kallas koplementär medecin

Ang homeopati finns det nåt som heter placeboeffekt. Iofs har det visat sig att de ämnen som de hade i placebon i ett läkemedelstest funkade som beh mot sjukdomen bättre än läkemedlet man testade : )... Lär knappast hända med vatten. dock..

Tror du hästen går på placebo effekten,? knappast.

Vem är det som bedömer om hästen blivit bättre, hästen?

men om en häst inte har kunnat lägga på hullet innan o efter h behandling blir fet så inbillar jag mig inte att den blivit fet. Min häst blev halt fri, o det problemet kunde ingen veterinär rå på, han har behandlats ett antal ggr av dom, men när resultatet uteblir så får man söka andra vägar, o jag inbillar mig inte att han är haltfri, han blev det.

Finns hästar som vid kolik anfall , blir bättre mkt fortare om de fått h medel osv

Enligt mä..r kliniken så har de resultat på laser beh och vad A.B säger lyssnar jag inte på då jag vet att hon mot arbetar allt som kallas koplementär medecin

Komplementär medicin är det som inte har tillräckligt vetenskaplig forskning som stödjer dess effekt. Veterinärer måste arbeta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet, därför är man lite ute på hal is med alla alternativa behandlingar.
Varför skulle hon mottarbeta komplementär medicin för att hon undersöker en behandlingsmetod? Det blir ju bara mer accepterat om det fungerar, och då kommer fler veterinärer vilja använda metoden. Det blir dessutom säkrare och ibland billigare för djurägaren att behandla när en veterinär utför behandlingen. Dels för att försäkringen kan täcka behandlingen ifall den visar sig ha god effekt, och dels har veterinärerna ett helt annat ansvar för vad de utför för behandling och resultatet.
De veterinärerna som är mest negativa lägger knappast ned månader av sitt yrkesliv för att bevisa att en behandling de inte tror på är verkningslös.

det va en hel del tjafs om /med henne under utbilningens gång, som enbart va negativitet ang komplementära beh metoder, där hon försökte sätta några på pott kanten, o har väl mer eller mindre uttalat sig om att det inte fungerar med ngt annat än vet. medecin.

Det finns vetenskapliga studier på att laser fungerar, sen finns det dock olika lasrar o alla sorters lasrar kanske inte är vetenskapligt undersökta, vad vet jag

Senast ändrad:

Jag har letat på nätet och pratat med olika vet och dom säger att det inte finns några studier som bevisar att laser fungerar på ledproblem. Säkert på ytliga muskelproblem, men inte innuti leder...
Men, har du någon sådan publicerad avhandling kan du länka till den så ska jag läsa.

Jag är på något sätt inte negativ till komplementär medicin, men då måste det finnas vetenskapliga bevis för att det fungerar! Min häst har tex fått akupunktur på nacke och kors när jag köpte honom för han var så enormt spänd.

Ok, vad heter boken/böckerna?

Och, är det vet. som skrivit den/dom?

Av det jag kunde läsa där så är ju dom här studierna gjorda enbart på människor och hundar och råttor, och inte hästar. Och dessutom var det bara ytliga sår och muskelinflamationer som nämndes att man kunde behandla framgångsrikt med laser, alltså inte ledproblem. Dessutom stod det också att en tredjedel av testen som gjorts visade att lasern var verkningslös. Inte så bra odds, eller?

Jag är på något sätt inte negativ till komplementär medicin, men då måste det finnas vetenskapliga bevis för att det fungerar!

Om det finns reproducerbara vetenskapliga bevis för att det fungerar på djurslaget i fråga och just den skadan man vill behandla så är det ingen komplementär medicin! Utan då är det en ny behandlingsmetod som veterinärer kan utöva. :idea:

Så klart, men jag tror inte att det kommer finnas många veterinärer som skulle gå över till det ändå, det kan ju utbildade människor inom det området göra då. Så klart skall erfodlig utbildning inom det specifika området krävas! Jag vill bara att det skall vara bevisat genom vetenskapliga studier där veterinärer medverkar, att det fungerar!
Därför skulle jag aldrig behandla en led med laser, för det inte finns några vetenskapliga studier som visar att det fungerar, medans jag använt mej av akupunktur (efter rådgivning och diskussion med vet, så klart!) till min häst, och då så klart av en mkt kompetent och utbildad människa!

så du anser inte att laser fungerar på kotleds inflammationer då vet. arne lindholm har fått 70-80% bra från kotleds inflammationer med hjälp av koldioxid laser

Själv har jag o mina klasskompisar fått tagit över behandling med just laser på en häst som aldrig blev bra genom sprutning, veterinären hade gett upp hoppet, men vi fick den bra, o vår lärare har haft många sådana fall där han fått dom bra med GaAs laser

Nu säger inte jag att alla hästar svarar på den sortens behandling, men de finns ju i varje fall. Sen är det ju många faktorer som ska stämma in beh tid/ intervall frekvens osv, missar man ngt där så lär ju effekten bli det samma

Tvivlar på att det fanns opartiska vet med och följde hela den utredningen, och vidare visar den att endast akuta inflammationer och inga mer kroniska tillstånd av inflammation i led kan behandlas med laser.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar