Vad är en equiterapeut?

H

Harvester

Ser att det är en massa folk som pratar om equiterapeuter som ställer en massa diagnoser fram och tillbaka.
Vad har en equiterapeut för utbildning egentligen? Är det ngt folk bara "blir" helt plötsligt eller kan de verkligen något?

Sv: Vad är en equiterapeut?

Skulle vara kul att veta vad den innehåller : )
Får väl vänta på att nån som är det tittar in : )

Edit: Nm, hittade utbildningens hemsida.

Senast ändrad av en moderator:

ja jag tror man kan bli det genom att köpa ett corn flex paket, så medföljer ett kort på att du har den utbilningen:rofl:

klart vi har en utbildning, den är två årig o finns i katrineholm

klart vi har en utbildning, den är två årig o finns i katrineholm

Det jag menar är att det finns många saker folk säger att de "är" utan att ha gått någon utbildning. Alla får tex kalla sig hovslagare utan att ha gått någon utbildning..
Sen kan man ju utbilda sig hur mycket som helst om kvalitén på utbildningen är dålig, tänkte få lite info om vad folk tycker om den..

Tja, när en utbildning är statlig så är den ju kollad och kräver ett visst innehåll.
När jag gick var den statlig och jag lärde mig massor!

Man lär sig om allt från cellens ämnesomsättning till musklernas infästningar.
Man lär sig att se hältor och rörelsestörningar.
Man får lära sig om vilka skador som är vanliga inom vilka grenar inom hästsporten osv.

En ET:s behandlingsmetoder är: kiropraktik, akupunktur, laser, electromedicin och massage. Sen har man ett litet intro för homeopati - men jag anser att man behöver läsa vidare för att kunna behandla med homeopati.

En färdigutbildad ET får ett diplom - det är något man alltid som hästägare ska fråga efter - då vet man att personen är behörig och kollad.
De ET som är med i Svenska Equieterapeutförbundet har också en ansvarsförsäkring.

Hoppas du fått en lite tydligare bild av vad vi ET är/gör för något!

Senast ändrad av en moderator:

Tja, när en utbildning är statlig så är den ju kollad och kräver ett visst innehåll.
När jag gick var den statlig och jag lärde mig massor!

Man lär sig om allt från cellens ämnesomsättning till musklernas infästningar.
Man lär sig att se hältor och rörelsestörningar.
Man får lära sig om vilka skador som är vanliga inom vilka grenar inom hästsporten osv.

En ET:s behandlingsmetoder är: kiropraktik, akupunktur, laser, electromedicin och massage. Sen har man ett litet intro för homeopati - men jag anser att man behöver läsa vidare för att kunna behandla med homeopati.

En färdigutbildad ET får ett diplom - det är något man alltid som hästägare ska fråga efter - då vet man att personen är behörig och kollad.
De ET som är med i Svenska Equieterapeutförbundet har också en ansvarsförsäkring.

Hoppas du fått en lite tydligare bild av vad vi ET är/gör för något!

Tackar för infon! Trodde det var ngn halvskum utbildning då jag såg att den kostade 200k, visste inte att statliga utbildningar kostar?

PS Snälla, "behandla" aldrig med homeopati, det är bara vatten.. Grejen med homeopati är att man späder ut nåt verksamt ämne i vatten tills det knappt får några molekyler kvar. Vattnet ska då få ett "minne" som man sen behandlar med.. *rys*

Jo, jag vet att homeopatmedel är utspätt. Har dock inte bestämt mig för om jag gillar homeopati eller inte - jag har för lite info och erfarenhet tycker jag..

När utbildningen är privat kostar den 200 000kr (vad jag hört i alla fall)
Själv hade jag turen att komma in första året den var statlig. Tror bara det blev två klasser som gick statligt (hittills) resten är privat. Nåt problem med det administrativa tror jag det var som gjorde att KY inte ville ge bidrag i år.
Rektor kan fortfarande söka om bidrag nästa år igen, hoppas det löser sig för det är en superbra utbildning!!

Jo, jag vet att homeopatmedel är utspätt. Har dock inte bestämt mig för om jag gillar homeopati eller inte - jag har för lite info och erfarenhet tycker jag..

När utbildningen är privat kostar den 200 000kr (vad jag hört i alla fall)
Själv hade jag turen att komma in första året den var statlig. Tror bara det blev två klasser som gick statligt (hittills) resten är privat. Nåt problem med det administrativa tror jag det var som gjorde att KY inte ville ge bidrag i år.
Rektor kan fortfarande söka om bidrag nästa år igen, hoppas det löser sig för det är en superbra utbildning!!

Ja, vi får verkligen hoppas att den blir statlig igen, vem har 200k, liksom? Man är ju bortskämd som svensk med gratis utbildning så ens stackars föräldrar har ju inte sprat till "college"..
Tycker det verkar vara en jättebra grej med "hästsjukgymnaster" : )

Equiterapeuter använder sej ofta av koldioxidlaser när dom behandlar, och det har enligt en nygjord studie ingen effekt alls på bla ledinflamationer, som behandlats flitigt av dessa equitrapeuter.

Jag tvivlar inte på att koldioxidlasern har värmande effekt i hudlagret, men effekten är dock just bara ytlig och därför vore det intressant att undersöka hur tex vävnaden läker efter behandlingen av mer ytliga skador än kotledsinflammationer, för där kanske den kan ha en bra verkan.

Konstigt är också att koldioxidlaser marknadsförs utan vetenskapligt utredda behandlingsdoser :confused:

Equiterapeuter använder sej ofta av koldioxidlaser när dom behandlar, och det har enligt en nygjord studie ingen effekt alls på bla ledinflamationer, som behandlats flitigt av dessa equitrapeuter.

Jag tvivlar inte på att koldioxidlasern har värmande effekt i hudlagret, men effekten är dock just bara ytlig och därför vore det intressant att undersöka hur tex vävnaden läker efter behandlingen av mer ytliga skador än kotledsinflammationer, för där kanske den kan ha en bra verkan.

Konstigt är också att koldioxidlaser marknadsförs utan vetenskapligt utredda behandlingsdoser :confused:

nja jag o dom flesta jag känner använder GaAs laser o det finns vetenskapliga studier på den, dessutom har den studien som du läst inte utförts korrekt, finns andra beläägg på att koldioxid laser fungerar. Appropå homeopat medel så finns det massor med hästar som blivit bra av det, utan tvekan, fast jag måste ju erkänna att jag oxå har haft svårt att tro på det

Varför är den inte utförd korrekt då? :confused:
Utfördes ju på hästar med exakt samma symptom genom en noga gallring (av 200 hästar blev 16 kvar), med vetenskapliga metoder på SLU, och om inte veterinärer där kan göra ordentliga tester, vem kan då?

Jag har dessutom inte uttalat mej om homeopatmedicin, men det kanske inte var riktat till mej?

Hejsan!
Förlåt om jag kapar tråden lite kanske... Men vad tjänar en ET?
Och finns utbildningen på fler ställen i Sverige? Bor i Skåne och vill verkligen inte flytta.
Vill egentligen bli veterinär, men detta är andrahands-alternativet..

Tack så länge!

vet arne lindholm har anv sig av koldioxid laser på många hästar, ( 14 år)men han har anv sig av mera w o mera joule o en större yta än anna b, där av ett helt annat resultat. läs mer själv i senaste häst magasinet. nej homeopati va inte riktat till dig, men tog ändå upp det i samma tråd

Hennes studier har visat att om man ger en medeldos på 16 watt i fyra minuter där ljuset sveper över en yta på 42 kvadratcentimeter så blir det inga negativa hudförändringar. Man bör hålla sig inom den nivån.

Gör man alltså mer än så kan det vara skadligt. Säkert att han kan göra mer så att det eventuellt blir lite varmare än bara i hudlagret, men jag är mkt skeptiskt till att man kan få det varmt inne i leden så att det kan ha någon läkande effekt utan att skada huden isf.

Och OM det nu skulle funka, varför gör inte alla det då? Varför spruta då överhuvudtaget? Jag har aldrig hört talas om eller fått bevisat för mej genom något medicinskt test att laser kan läka ut en ledinflamation i alla fall!

nja jag o dom flesta jag känner använder GaAs laser o det finns vetenskapliga studier på den, dessutom har den studien som du läst inte utförts korrekt, finns andra beläägg på att koldioxid laser fungerar. Appropå homeopat medel så finns det massor med hästar som blivit bra av det, utan tvekan, fast jag måste ju erkänna att jag oxå har haft svårt att tro på det

Ang homeopati finns det nåt som heter placeboeffekt. Iofs har det visat sig att de ämnen som de hade i placebon i ett läkemedelstest funkade som beh mot sjukdomen bättre än läkemedlet man testade : )... Lär knappast hända med vatten. dock..

Hej Armani_

Utbildningen finns bara i Katrineholm - Södermanland så om du vill bli ET är det bara till att flytta och som det ser ut just nu dessutom hosta upp 200 000kr + dina omkostnader :(
Vad en ET tjänar beror ju mycket på hur mycket h*n jobbar förstås och hur mycket konkurrens det är på området.
Själv har jag ingen erfarenhet då jag inte startat företag ännu.

Håller tummarna för att du blir veterinär nu när det är ditt första hands val

Hejsan!
Förlåt om jag kapar tråden lite kanske... Men vad tjänar en ET?
Och finns utbildningen på fler ställen i Sverige? Bor i Skåne och vill verkligen inte flytta.
Vill egentligen bli veterinär, men detta är andrahands-alternativet..

Tack så länge!

hej vet att det finns en distans utbildning . jag har kollat lite på den för jag vill inte heller flytta på mig.
mvh chamir

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar