Vad är en bra första häst?

M

Malinnea

Vad tycker ni är en bra första häst för en person som vill ha en bra kompis. På ridfronten finns inga tävlingsambitioner men däremot intresse av att prova på lite olika saker som distans, långritt och western. Personen ifråga är en medelmåttig ryttare som vill mycket men inte är specilaicerad åt något håll.

:bow:

Sv: Vad är en bra första häst?

En riktigt BRA lite äldre läromästare, som kanske tävlats mycket (varit runt och varit med om mycket) och som kanske ska ta det lite lugnare på äldre dar (dvs kanske inte hopp tävlas som en vettvilling utan snarare röra på sig mycket i skog och mark för att bibehålla livsglädje och smidighet i en lite äldre kropp). du kan få en bra och trevlig och stabil ridhäst som går att använda till samtligt av det du vill göra, om du tittar på lite "äldre" tävlingshästar som kanske gjort sitt på det mest intensiva tävlingsplanet, och där ägarna är måna om att de fortfarande får gå regelbundet och hålls igång. du får chansen att göra det du vill göra med en häst du kan lita på som är stabil och rutinerad och inte viftar på örat för minsta lilla :)

tänker typ 15-16 årig häst, som du har många trevliga år kvar på fortfarande, som ofta säljs för en skäligare summa dessutom. det är mina spontana råd....!

Jag skulle föreslå en äldre frisk tävlingshäst eller ridskolehäst. Någon som är rutinerad och sett en del i form av tävlingar och ryttare. Bara kolla noga att den inte går och drar på skador, det är inte kul att inleda sin hästägarkarriär med en massa veterinärbesök.

En lugn, snäll, äldre häst som vart med om mycket och är säker i alla situationer. En som är bra utbildad och kan lära ut mycket till den oerfarne ryttaren :)

En sann läromästare och första häst ;)

En lite äldre häst! Kanske en fjording?

Som jag ser det så är ras utan betydelse i detta fallet..

Man skall utifrån det förutsättningar du nämner leta efter en individ som är väl hanterad och välskolad. Gärna en föredetta tävlingshäst eller ridskolehäst som skall pensioneras. Dock bör man vara noga med att hästen är frisk och inte har några skador som föranleder pensioneringen.

Vill man pröva så mycket olika inriktningar och sådana grenar som distans så är hälsan hos den tilltänkta hästen viktig.

En fördel att köpa en äldre häst som varit med i svängen lite är ju att den är van att transporteras och komma ut på olika nya platser och ändå fungera. Det blir roligare för både hästen och ägaren om sådant fungerar smärtfritt...

Leta efter en lugn, stabil och FRISK häst. Man ska inte köpa på sig en massa problem.

Sedan tycker jag att det är viktigt att man som lite mindre rutinerad hästägare/hästköpare kan tillåta sig själv att misslyckas. Om det skulle visa sig att det inte gick som man tänkt och att man köpt en häst som kanske inte passar för det som man tänkte sig - var inte rädd för att erkänna det! Då är det bättre att försöka hitta ett annat, mer rätt hem till hästen, och rätt häst till ryttaren.

Malinnea skrev:
Vad tycker ni är en bra första häst för en person som vill ha en bra kompis. På ridfronten finns inga tävlingsambitioner men däremot intresse av att prova på lite olika saker som distans, långritt och western. Personen ifråga är en medelmåttig ryttare som vill mycket men inte är specilaicerad åt något håll.

:bow:
Jag har kanske varit (eller är?) en sådan ryttare. Utifrån min erfarenhet rekommenderar jag inte en äldre häst utan hellre en i yngre medelåldern, typ 8-12 år. Då har hästen normalt sett hunnit få en bra uppfostran och utbildning, varit ute i svängen en del, men bör fortfarande vara fräsch i ben etc. Eftersom h*n vill pröva på olika grenar kommer personen ifråga att utvecklas som ryttare. H*n kanske vill få ut mer av hästen om 2-3 år än vad den äldre hästen klarar då. Inte kul att behöva byta ut sin kompis så snart.

Ras är inte helt oväsentligt eftersom det påverkar hästens ridbarhet, hållbarhet, storlek och temperament. Med intresse för distans och western bör h*n välja en häst av lite lättare och mindre modell, lämpligen under 160 cm, trots att tävlingsintresse saknas. Distans kan vara ganska jobbigt för tunga hästar även i promenadtempo. Westernridningens grenar, t ex trail och reining, är inte anpassad för 170 cm-hästar eller kallblod utan för smidiga hästar i quarterhäststorlek. Träningen, oavsett gren, blir lättare och roligare för personen med en häst som inte har fysiken emot sig.

Halvblod i "min" ålder med hyfsad utbildning är ofta dyra. Däremot går det att hitta trevliga korsningar, t ex halvblod/ponny och araber (om man hittar en som inte uppför sig som en arab :devil: ), till bra priser. Dessutom är de billigare att försäkra och håller sig generellt sett friskare än halvbloden.

Jag är inne på min andra hbl/welsh-korsning nu och tycker att det är en bra typ av häst för den som vill göra lite allt möjligt utan stora tävlingsambitioner. Nr 1 var 9 år när jag skaffade honom, sålde honom som promenadhäst som 18-åring. Nr 2 är 5 år nu och jag köpte honom som 3-åring när nr 1 pensionerades.

Kom på att hästens egenskaper inte är helt oväsentligt heller. :)
Håller med övriga - snäll, stabil och lugn (men inte slö). Jag tycker också att det är viktigt att hästen är bussig, samarbetsvillig, inte tittig, lätthanterlig på alla sätt (leda, sko, klippa, lasta, fånga, veterinära osv), inte flockbunden, trafiksäker, inte rädd för andra djur, vädertålig m m. Kort sagt =min förra häst. :D

En bra förstahäst är framför allt en häst i lagom storlek, som är hyfsat korrekt byggd så att den håller.
Den ska vara ok utbildad, ingen unghäst. 8-12 år och är riden ordentligt, lite hoppad och lite dressyrad med.
Snäll i all hantering, det är ju därför man köper sej en kompis. Hellre snäll än topp-kapacitet på hoppbanan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 635
Senast: Imperiet
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30