Sv: Vad är en bra första häst?
Malinnea skrev:
Vad tycker ni är en bra första häst för en person som vill ha en bra kompis. På ridfronten finns inga tävlingsambitioner men däremot intresse av att prova på lite olika saker som distans, långritt och western. Personen ifråga är en medelmåttig ryttare som vill mycket men inte är specilaicerad åt något håll.
Jag har kanske varit (eller är?) en sådan ryttare. Utifrån min erfarenhet rekommenderar jag inte en äldre häst utan hellre en i yngre medelåldern, typ 8-12 år. Då har hästen normalt sett hunnit få en bra uppfostran och utbildning, varit ute i svängen en del, men bör fortfarande vara fräsch i ben etc. Eftersom h*n vill pröva på olika grenar kommer personen ifråga att utvecklas som ryttare. H*n kanske vill få ut mer av hästen om 2-3 år än vad den äldre hästen klarar då. Inte kul att behöva byta ut sin kompis så snart.
Ras är inte helt oväsentligt eftersom det påverkar hästens ridbarhet, hållbarhet, storlek och temperament. Med intresse för distans och western bör h*n välja en häst av lite lättare och mindre modell, lämpligen under 160 cm, trots att tävlingsintresse saknas. Distans kan vara ganska jobbigt för tunga hästar även i promenadtempo. Westernridningens grenar, t ex trail och reining, är inte anpassad för 170 cm-hästar eller kallblod utan för smidiga hästar i quarterhäststorlek. Träningen, oavsett gren, blir lättare och roligare för personen med en häst som inte har fysiken emot sig.
Halvblod i "min" ålder med hyfsad utbildning är ofta dyra. Däremot går det att hitta trevliga korsningar, t ex halvblod/ponny och araber (om man hittar en som inte uppför sig som en arab
), till bra priser. Dessutom är de billigare att försäkra och håller sig generellt sett friskare än halvbloden.
Jag är inne på min andra hbl/welsh-korsning nu och tycker att det är en bra typ av häst för den som vill göra lite allt möjligt utan stora tävlingsambitioner. Nr 1 var 9 år när jag skaffade honom, sålde honom som promenadhäst som 18-åring. Nr 2 är 5 år nu och jag köpte honom som 3-åring när nr 1 pensionerades.