Vad är EMPITIGO??

Casper

Trådstartare
el ngt i den stilen, skulle tydligen vara vanligt på valpar men vad är det och varför får dom det?? Nån som vet?

Sv: Vad är EMPITIGO??

Hm.
På människor är ju empitigo det riktiga namnet för svinkoppor.

Aldrig hört om hundar med det, dock!

Impetigo är det latinska namnet för "svinkoppor". Fick det efter att jag gjorde hål i öronen. Det var små små blåsor som kliade och vätskades sig när dom kliades sönder och är MYCKET smittsamma. Hade från ena örat fram till halva kinden och näsan. Läste senare om det och det är en bakterie som orsakar detta. Kommer inte ihåg om det var streptokock el stafelykockbakterie men nåt av det var det. Om det är vanligt på hundar vet jag inte.

el ngt i den stilen, skulle tydligen vara vanligt på valpar men vad är det och varför får dom det?? Nån som vet?

Svinkoppor som någon sa. En kollegas hund fick det för någon månad sedan. Jag hade heller aldrig hört talas om det på hund tidigare (och jag är fortfarande skeptisk till att det verkligen var det för inga prover togs).

Tydligen ska det inte smitta mellan människa och hund (eller mellan hund och katt), däremot kan man tänka på att människa och katt kan fungera som mellanvärd.

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 140
Senast: Digbil
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 285
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V