Vad är egentligen okej på dansgolvet?

Jag var ute och röjde igår och tog med mig några funderingar hem från dansgolvet. Vi var ett gäng tjejer (möhippa) som roade oss, drack drinkar och dansade. Vi orienterar oss till mitten av dansgolvet, gungar med till musiken och försöker balansera våra drinkar i tumultet. Det var i vanlig ordning några douches, en som tog sig rätten att tafsa på min rumpa och en annan som började gnida sig emot mig så jag kände hans erekterade kön genom byxorna :meh: Men utöver uppenbart dåligt beteende så fanns det några händelser som jag tyckte kändes lite obehagliga, men som jag inte vet om man får räkna med när man är ute eller om det helt enkelt är så att vissa killar börjar ta sig lite för mycket friheter med alkohol i blodet?

1. Jag dansar, och två grabbar dansar upp till mig från varsin sida. Dom känner uppenbarligen varandra, och den ena börjar dansa bakom mig och trycka sig emot mig och den andre dansar framför mig så nära att han har sitt ena ben mellan mina ben. Jag hade inte ens hunnit se dem innan och på så sätt varken gett en flirtig blick eller haft ett inbjudande kroppsspråk, så jag tyckte att det var obehagligt och kände mig rätt utsatt när två grabbar "teamar upp" på än sådär från varsitt håll som två predators. Bara dans eller faktiskt inte riktigt okej?

2. Killar som tar tag i än runt midjan, och nu menar jag inte att dom håller om än utan liksom grabbar tag runt midjan och drar än till sig bestämt. Om än skämtsamt, det känns lite possessive? Jag har liksom inte ens hunnit se ditt ansikte ännu och du tycker det är okej dra mig till dig med kraft. Mnja?

3. Överlag killar som börjar dansa så nära att dom gnider sig mot än. Jag är där med mina kompisar, vi dansar och har kul. Visst, jag är singel och jag tycker också det är lite roligt att flirta när man är ute och skulle gärna dansa med någon trevlig kille om jag blev intresserad av någon. Men jag vill inte att någon ska börja gnida sig mot mig oavsett om jag är intresserad eller inte. Oftast vet man ju inte ens vem det är eftersom de ofta kommer bakifrån och man helt plötsligt känner någons flås i nacken och skrev mot rumpan.

Jag fattar, man trängs på ett dansgolv. Man dansar nära varandra, många är där för att ragga. De allra flesta grabbar beter sig alldeles utmärkt. Man skålar, får ögonkontakt och hurrar lite extra när ens favvolåt spelas. So far so good. Men jag tycker faktiskt att det är obehagligt när killar går in för att gnida sig emot än, flåsa på än, hålla än om höfterna eller grabba tag runt midjan. Jag tycker liksom inte att det är okej.

Är det jag som har en helt orimlig nivå att personlig integritet på dansgolvet, och kanske borde hålla mig där ifrån om jag tycker det är jobbigt. Eller är det så att många faktiskt tar sig lite för stora friheter med dansen och alkoholen som ursäkt?

Vad tycker ni?

Inget av det du beskriver är okej. Det är fel. Jag blir så trött. Vad är det med killar/män som gör att de anser sig ha rätt att gå över gränsen? Vet de ens att de går över gränsen? Var tycker de själva att gränsen finns? Har de någon? Kan de föreställa sig att andra har gränser? Hur tror de att tjejer/kvinnor ska reagera? Bli kåta, glada och tacksamma? Jag blir så trött, trött, trött. Hur länge ska det vara så här?

Märklig artikel. Beteendet som beskrivs (övergreppen) verkar inte ses lika allvarligt på som det faktum att kvinnorna som beter sig så är mycket äldre än offren. Det är ju gamla kvinnor som gör sådär, lika gamla som mamma, ålder, ålder, ålder. Underligt sätt att se på problemet.

Självklart är det inte ett dugg OK att kvinnor ger sig på män heller. Men det har inget att göra med att gamla tanter är äckliga per definition.

Jag reagerade inte på samma sätt när jag läste men förstår vad du avser. Däremot kan jag säga att mina 2 otäcka erfarenheter är på samma tema. Äldre kvinna (typ 40+) som tafsar på mig som 19-20-åring out of the blue. Jag har efter det aldrig behövt uppleva det igen. Jag tycker hela grejen är att artikeln beskriver det som att det ÄR allvarligt, men betraktas på ett konstigt sätt bara för att det är kvinnor som tafsar.

Jag hade nog tyckt det varit lika otrevligt oavsett ålder, men på något sätt tycker jag att det är allvarligare att människor som är tillfullo vuxna och med signifikant livserfarenhet beter sig som svin mot ungdomar än omogna ungdomar som beter sig som svin mot ungdomar. Det har inte med sexuell attraktionsförmåga att göra alls.

Inget av det du beskriver är okej. Det är fel. Jag blir så trött. Vad är det med killar/män som gör att de anser sig ha rätt att gå över gränsen? Vet de ens att de går över gränsen? Var tycker de själva att gränsen finns? Har de någon? Kan de föreställa sig att andra har gränser? Hur tror de att tjejer/kvinnor ska reagera? Bli kåta, glada och tacksamma? Jag blir så trött, trött, trött. Hur länge ska det vara så här?

Jag håller med dig. Jag tror ärligt talat de flesta som beter sig så inte riktigt fattar vad de håller på med. "Kom igen, vi har ju bara kul!?"

Att jag själv har erfarit övergrepp, jobbat hela mitt vuxna liv på att inte se sex som något som förminskar mig och när du tar dig friheter så blir jag plötsligt 15 år på skoltoaletten igen, verkar inte skymta förbi i din lilla skalle. "Kom igen, vi har ju bara kul?" Jag har hört det förut.

Det är så himla himla tragiskt att som tjej inte kunna gå ut och dansa med sina kompisar utan att det händer någonting i stil med det du berättar! Jag och mina vänner kör stenhårt på att ta hand om varandra och tillsammans köra bort ovälkomna gäster i vår danscirkel (alltså snubbar som tror att det är helt okej att gnida sig mot oss, de som bara vill dansa är såklart välkomna!). Vi brukar även använda oss av sk "fuldans" vilket också brukar vara rätt effektivt, gärna i kombination med Jenna Marbles "The Face".

Men ja, det känns så sorgligt att behöva utarbetade strategier för hur en ska bli av med personer som tror att de har någon sorts rättighet till ens kropp. Tanken på att kunna gå ut och dansa utan att bli antastad och därigenom kunna slappna av och ha kul fullt ut känns vääääldigt avlägsen...

Hatar det! :rage: Jag ser sådant beteende som en ren homofob korrigering. Det handlar inte om att de vill eller tror att de kan vara med (de kanske hoppas lite) utan om att säga "hörrö, jag har makten och tolkningsföreträdet och ni går över gränsen - lägg ner det där tramset!".

Jag har aldrig varit med om att någon har "lagt sig i" på det sättet när jag hånglar med en snubbe. :meh:

Alltså så jävla vidrigt beteende ja! Och verkligen ett sätt att visa på sin makt och ta sig friheter i det offentliga utrymmet som män så ofta gör gentemot kvinnor.

Jag har bara varit i relationer med snubbar innan och heller aldrig varit med om det, någonsin. Nu händer det i princip varenda gång. Homofobt som sagt ja.

:rage::wtf::yuck:

Det är för att det är många fulla och desperata människor som går på krogen. Jag såg det där beteendet hela tiden på krogen. Killar som klänger på tjejerna och för en del verkade det faktiskt fungera så pass att dom fick med tjejerna på noterna som klängde tillbaka. Vilket gjorde mig förvånad att det fanns tjejer som gillade sånt beteende. Men iaf har dom fått napp en gång så fortsätter dom väl med sitt beteende och sen finns det väl säkert dom som tar sig friheten iaf. Nu har jag dock inte varit ute så mycket på krogen då det aldrig varit min grej. Men det säger väl sig självt att när alkoholen åker in, åker vettet ut hos många. Plus att många är ute efter ligg. Tråkiga sanningen är nog att du får hålla dig undan från dansgolvet om du vill slippa närgångna killar.

Det är för att det är många fulla och desperata människor som går på krogen. Jag såg det där beteendet hela tiden på krogen. Killar som klänger på tjejerna och för en del verkade det faktiskt fungera så pass att dom fick med tjejerna på noterna som klängde tillbaka. Vilket gjorde mig förvånad att det fanns tjejer som gillade sånt beteende. Men iaf har dom fått napp en gång så fortsätter dom väl med sitt beteende och sen finns det väl säkert dom som tar sig friheten iaf. Nu har jag dock inte varit ute så mycket på krogen då det aldrig varit min grej. Men det säger väl sig självt att när alkoholen åker in, åker vettet ut hos många. Plus att många är ute efter ligg. Tråkiga sanningen är nog att du får hålla dig undan från dansgolvet om du vill slippa närgångna killar.

Jag tror också att det faktiskt fungerar ovanligt ofta att bete sig illa och har det fungerat innan så försöker man igen.

Men vad är det som gör att de inte fattar? Vad är det som gör att de tycker att de har kul medan andra ser att de begår övergrepp?

Brist på empati och förståelse? Tron på att den "den starke mannen som tar det han vill ha" är attraktivt? Jag tror att det är samma män som säger att man "spelar svår" när man inte är intresserad. Att de ser jakten som ett förspel och har någon form av övertro på sig själva som säger att hon egentligen faktiskt vill ligga/tafsas/hångla, man måste bara ta sig förbi de murar som hon byggt upp runt sig så kommer hon också vara glad för att man varit lite ihärdig. Tror jag..

Något man ska tänka på när vi pratar om hur de här killarna ibland får napp:

Det är ju inte bara killar som lever i tron på att det här respektlösa beteendet är ok.

Det finns av helt logiska skäl också tjejer som kanske gått från att som små bli trakasserade av pojkar som enligt överslätande mellanstadielärare "bara är kära i er" eller med andra ord "bit ihop och var glad och tacksam över att de puttar runt och tar på er mot eran vilja, vilken tur ni har", genom tonåren med en inte avtagande närvaro av sexism och krav på att passa in och vara samhället och männen till lags, till unga vuxna som kanske vid det laget rent intellektuellt vet att det inte är helt ok för killar att bete sig så men som är tillräckligt slipade i konsten att ursäkta män att de, ofta omedvetet gissar jag, "låter" all möjlig skit passera under en utekväll.

Jo, jag tyckte nog det. Kan inte killarna tänka själva? Behöver de ha någon annan som sätter stopp för dem? Om ingen gör det, så betyder det att det är okej?

Ja uppenbarligen måste någon säga till dem. Om de varit bättre på att tänka skulle det här inte hänt.

Jag förstår inte hur du får det till att jag tycker det är ok. Hur blir jag på något sätt ansvarig om jag tror att killar som beter sig illa faktiskt lyckas ragga upp tjejer?

Vad tycker du? Det är fel att killar kan behöva en tillsägelse. Då skall vi önska att beteendet upphör eller?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 317
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA