Vad är detta?

J

JeanineHammer

Sist vi hade hovslagarn ute så bad jag honom att kolla så att hästen inte hade strålröta. Nej absolut inte sa hovis. Men hoven är svampig och lös man kan liksom kratsa bort gegga. Och idag när jag red så haltade han KRAFTIGT i traven och ganska kraftigt i skritt med. Även utan ryttare efteråt.
Tror ni att detta är strålröta? Eller bör jag ta ut vet?
Jeanine

Sv: Vad är detta?

Svårt att säga utan bild. Men det låter som strålröta dvs gegga som kan kratsas bort. Dom kan bli halta av det om det går långt.
Konstigt att hovis inte såg det för det borde ju vara rätt omfattande om den är halt av den anledningen? Å andra sidan skriver du inte hur länge sedan hovis var ut, strålröta kan uppträda snabbt. Luktar det illa?

Stråltröta brukar ju märkas på dels att det luktar äckligt och dels att strålen är mjuk och svampig.
Det är ju inte alltför otroligt med detta eviga regnande och leriga hagar.Prova med att skura rejält rent med borste och jodopax,det är både svamp och bakteriedödande.Klipp sedan bort det lösa på strålen och badda med 70%sprit.
Tycker jag brukar hjälpa på några dagar.

Men det är inte strålen som är geggig utan själva hoven så att säga. Det luktar illa. Och Hovis var här i slutet av maj. Strålen är hård och fast.

Om geggan är mörk och geggig och luktar förj*vligt så är det nog strålröta. Det är i strålfårorna geggan är, sidostrålfåror och mittstrålfåra.

Sedan slutet av maj kan det ha hunnit hända mkt. Strålröta kan utveckla sig på någon dag om de är rätt förutsättningar för det. Med det här survädret är det ingen omöjlighet. Se över ströbädden så att den är ren och torr, annars blir det jäkligt svårt att bli av med. Personligen tycker jag att torvbäddar är riktiga röthärdar. (Har aldrig sett så mkt strålröta i ett stall som när det var torvbäddar. När det byttes till spån försvann problemen nästintill.)
Viktigt att hästen har så rent och torrt som möjligt både inne och ute (ute blir ju svårt, men 10 tim/dag i en geggig hage är som bäddat för elände).

Kratsa rent och ta bort så mkt gegga som möjligt, och klipp bort geggiga flikar av strålen. Sedan finns det säkert tusen huskurer varav en du fått tips om redan. Själv har jag dränkt bomullstussar i blåspray eller jodopax och tryckt in i fickorna runt strålen, det gjorde vi när jag gick på hästgymnasiet. Tjärna tycker jag också är bra.

Senast ändrad:

Den är inte mörk. Utan lite mer vit aktig. Han går ute 24/7 så tycker ni att jag borde ta in honom på nätterna?, Tills rötan är borta? Sen så tycker jag alltid att hans hovar luktar förjävligt. En av anledningarna till att jag misstänka röta när hovis var här sist.

Alltså hornet man kratsar bort kan vara mjukt och vitt. Men själva geggan brukar vara mörk och stinka illa.

Går han ute dygnet runt kan jag tänka mig att det är röta när det varit såhär blött. Ta in på stall nattetid och se om det blir bättre.
Som sagt konstigt om han alltid luktar illa och hovis inte märkt det? Är det ingen annan häst som ska skos snart så att du kan be den hovisen titta i fötterna på din? Är den halt av rötan så är det nog ingen lätt röta, så det kan behövas åtgärder av hovslagare som tar bort allt angripet.

Vi har ett eget stall och bara en hovslagare, ifall du menade att jag skulle prata med någon annan?. Hovslagaren ska komma nästa vecka tror jag, måste kolla på tavlan haha. Tyvärr inte så lätt att få tag på bra hovslagare. Min nuvarande är bra på att sko, dock så trivs inte mina hästar alls med honom.

Om hovis ändå ska ut nästa vecka kanske du kan ringa och be honom komma tidigare? Jag tror inte det reder sig utan att man skär bort det angripna hornet, med tanke på att det låter rätt så omfattande.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 465
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 669
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka