Sv: Vad är detta?
Om geggan är mörk och geggig och luktar förj*vligt så är det nog strålröta. Det är i strålfårorna geggan är, sidostrålfåror och mittstrålfåra.
Sedan slutet av maj kan det ha hunnit hända mkt. Strålröta kan utveckla sig på någon dag om de är rätt förutsättningar för det. Med det här survädret är det ingen omöjlighet. Se över ströbädden så att den är ren och torr, annars blir det jäkligt svårt att bli av med. Personligen tycker jag att torvbäddar är riktiga röthärdar. (Har aldrig sett så mkt strålröta i ett stall som när det var torvbäddar. När det byttes till spån försvann problemen nästintill.)
Viktigt att hästen har så rent och torrt som möjligt både inne och ute (ute blir ju svårt, men 10 tim/dag i en geggig hage är som bäddat för elände).
Kratsa rent och ta bort så mkt gegga som möjligt, och klipp bort geggiga flikar av strålen. Sedan finns det säkert tusen huskurer varav en du fått tips om redan. Själv har jag dränkt bomullstussar i blåspray eller jodopax och tryckt in i fickorna runt strålen, det gjorde vi när jag gick på hästgymnasiet. Tjärna tycker jag också är bra.