Vad är detta???

K

klabbarparn

Igår va min häst normal i alla benen, men i morse va han "lymfangit-svullen" ifrån hasen och neråt.(Ej svullen i själva hasen.) Svullnaden slutar tvärt på halva benet och är bara på utsidan. Han är varm men ej öm och inte ett sår i sikte! Ej halt (inte än iaf :crazy:)
Vad kan det va???!!

Sv: Vad är detta???

Är du säker på att det inte är ett litet sår där iallafall?
Om han svullna upp under natten kanske han har rullat och slagit i boxväggarna
Har du kylt? Annars bör du nog göra det.

Jag har letat o letat men hittar inget sår!
Jag har inte kylt, men jag har lindat benet.
Vad tror du det kan vara?

Jag har letat o letat men hittar inget sår!
Jag har inte kylt, men jag har lindat benet.
Vad tror du det kan vara?

Nu är jag kanske besvärlig men jag hade ringt till veterinären. Varför det skulle hjälpa att linda benet har jag ingen aning om. Det skulle väl möjligtvis ta bort symptomen men inte den egentliga orsaken. Det är jättebra med ett forum och jag har lärt mig mkt genom att läsa här men när mina hästar är sjuka så ringer jag till veterinären.

Det är kanske inte alls farligt och det är mkt möjligt att man kan vänta ett tag. Men om man inte vet det så är det nog bäst med en veterinär.

Det är inte alltid man hittar såren!
Massera benet med lactayd (mild tvål) ordentligt.
Jag tycker inte du ska linda.

Jag ringer veterinären om det inte är bättre imorron, men nu på kvällen hade svullnaden gått ner jättemkt.
Jag lindar pga att jag har hört att det underlättar för hästen (tillfälligt om inte annat) för det spränger och gör ont när benet är svullet.

det låter verkligen som en svullnad från sår. sår kan vara pyttesmå, men ändå tillräckligt stora för att det ska kunna komma in bakterier.

tvätta hela benet riktigt ordentligt, från ovanför hasen, med hudvänlig tvål, ex lactacyd. massera svullnaden med rött racing-liniment som är antiseptiskt på småsår och kickar igång cirkulationen. promenera med hästen en sväng och sen vips är svullnaden borta!

om svullnaden beror på sår är det dumt att linda. sår behöver syre för att läka och inte bli infekterade.

Jag ska kolla noga igen imorron efter sår, men jag ser verkligen inte minsta lilla "hårkrökning" ...
Han är en typisk lymfangithäst. Har haft det flera gånger trots mega-noggrann sårvård. Men denna gången tyckte jag inte det såg ut riktigt som det brukar eftersom svullnaden slutade så tvärt mitt på benet...men men vi får se imorgon bitti. Hoppas han är ännu bättre då.

Jamen det är ju lymfangit. Ett sådant ödem behöver inte involvera hela benet utan kan vara centrerat runt såret. Såret ses sällan, hur man än letar, ofta rör det sig om sticksår. Svullnaden brukar nästa alltid gå ner under dagen när hästen rör sig.

Du bör inte linda hästen om den står inne över natten. Risken är att svullnaden kommer att öka och då orsakar bandaget en stas som kan vara skadlig. Ska du linda är det med jodopaxomslag eller alsoldito.

Ok jag får se hur det ser ut imorgon. Han kanske behöver få penicillin.

Det är sällsynt att man behöver sätta in antibiotika vid en lymfangit. Jodopaxomslag och rörelse (i hage) brukar fungera utmärkt. Håll koll på tempen bara, vid feber bör du kontakta vet.

Det är sällsynt att man behöver sätta in antibiotika vid en lymfangit. Jodopaxomslag och rörelse (i hage) brukar fungera utmärkt. Håll koll på tempen bara, vid feber bör du kontakta vet.

Jag önskar det vore så med min, men han har behövt medicin varje gång. Det är helt hopplöst verkligen. Han verkar va känslig tillomed för att va fullblod :crazy:

Min nuvarande foderhäst var jättesvullen i ett ben en morgon och ingen visste varför, kollade, kände, klämde, gjorde allt, hittade ingenting, nästa dag märkte vi ett JÄTTESÅR som vi missat även om vi klämt, känt och kollat överallt.. sår kan verkligen gömma sig om de vill..

Ja, det är lite utav ett mysterium detta för nu är han helt normal igen.
Men jag kommer givetvis hålla extra koll på det benet ett tag framöver.

En lindrig lymfangit brukar försvinna på ett par dagar. Så så värst mystiskt tycker jag inte att det är. Tur att det inte blev värre!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 787
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv