Vad är detta?

M

minnisjasmin

Min häst har nåt sorts "utslag" eller vad man kan kalla det. Ställen på halsen och bogen där det var bort lite päls. Han har kliat det väldigt mycket och det märks att det kliar för honom.

Ska ringa åt vetrinär imårgon och höra vad det kan vara, men nån av er som har någon aning vad det skulle kunna vara ?

om ni ser på halsen och bogen så syns det lite (har ingen bättre bild)
Kalle2.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är detta?

De första jag tänkte på när du sa att hästen tappat päls och att det kliar var ringorm?! Ser inte så jätte bra på bilden, men de var min första tanke, men ja kanske är helt ute och cyklar ja me :( Är nog bra att ringa veterinär :)

"Ringorm är en svampinfektion i huden. Den visar sig som runda och hårlösa fläckar av en enkronas storlek men även större och ibland uppträder klåda. Fuktigt väder gynnar spridningen. Ringorm är mycket smittsam och kan överföras till andra djur och människor. Unghästar är mest känsliga, medan en häst som har haft ringorm anses därefter ha ökad immunitet. "

Tror oxå att det är ringorm. Min totto har det just nu. Den varianten som är som en tia ungefär i storlek.
Men det finns olika sorter. Min gamla ponny hade den varianten, som jag tror att din ev kan ha. Ser ut så på bilden. Ringorm läker ut av sig själv efter 8-12 veckor, men om man vill skynda på förloppet, bör man ta kontakt med vet, så de kan göra skrapprov, och skriva ut behandlande preparat. sedan är det viktigt att man desinfektionerar hela stallet och utrustning, samt väntar ca 3 veckor efter det att sista smittade hästen i stallet är symtomfri, innan man ger sig ut bland andra hästar. Det är otroligt smittsamt, men ofarligt. Lycka till.

han har inte tappat pälsen på det sättet utan det är då han har kliat så har pälsen försvunnit. Om ringorm, jag har för mig att det ska finnas på huvudet också. Det första jag tänkte på var pälsätande löss, då jag läst om det så verkar det stämma överrens med besökrivningarna jag läst och hans symptom.

Tack för ditt svar :)

Visst det skulle kunna vara det. Men han är ända hästen i stallet som har symptomen, visst han kom till stallet för ca 3 veckor sedan, men hoppas innerligt att det inte är ringorm. Iallafall sa stallägaren att hon inte tror det är ringorm att han har andra symptom än det. Hoppas kan man ju alltid :crazy:

hittade en bild till där det syns lite bättre
sdar.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Min vet trodde inte det var ringorm! Men enligt skrapprovet var det det ändå! Inkubationstiden är på 4-70 dagar, så att ingen annan har fått det än, betyder egentligen inte så mycket. Min hade det med sig när han kom, men vi upptäckte det inte förrän drygt en månad senare. Sedan fick den andra hästen i stallet det efter ett par veckor. Hoppas för din skull att det inte är det, men jag är skeptisk.

Och min har inte fått ett enda utslag på huvudet!

ringorm? exem? brukar ha gå med tjocka täcken och han har tjock päls kan det lätt bli för tätt

Vår ena häst har pälsätande löss just nu och det ser väldigt likt ut. Ser hemsk ut men har behandlat så försvinner förhoppningsvis nu.

Vi fick recept utskrivet och tömde bädden, tvättat allt i stallet m.m.

Hon hade kliat bort lite päls under pannluggen precis och på den lilla pälsbiten var det 5 st löss:crazy:

Dom trivs bäst i virvlar och fukt. Vår har bara kliat bort päls på bogen där dom har virvlar precis som din.

Kan lägga in bild men har inte så bra.
18690633.jpg

18690639.jpg

ser inte alls kul ut, dom fläckarna din häst har.. min häst har fått en stor fläck på magen där pälsen trillar av, ca 10x10 cm. hon har även lite mugg, och har funderat om den kan sprida sig till huden på magen om hon tex legat ner och haft benen mot magen?! eller skulle det oxå kunna vara ringorm :confused:

har aldrig varit med om att pälsen liksom bara trillar av i stora flagor...

när hela stallet ja jobba i fick ringorm så tvättade vi dom i jodopax varje dag. fick vara väldigt noga med allt. Rengöra seldon efter varje körning då en del använda samma etc.
Det smittade rätt snabbt mellan dom o vi märkte ju de när de var försent.
Sen tog de rätt lång tid att bli av med det eftersom sakerna som sagt anvädes till mer än en häst..

Han har löss :/
tittade nogrannare idag på ställena på bogen halsen och även i pannan, och där kröp de små löss omkring. Äckligt. Så ringde vet och han sku ring ti apoteket, så då blir de väl bara att börja med att avlusa hästen :mad:

tur i oturen att det iallafall inte var nånting "värre".

Ja, det är löss. Min fölunge har det också. Veterinären sa till mig att det fuktiga vädret gör att MÅNGA hästar får löss. Jag fick ett preparat utskrivet som vet behöver licens för. Enligt apoteket har de inget preparat för lus på häst. Vilken ordination fick du av din veterinär?

Han skulle ringa till apoteket imorgon och skriva ut ett "recept" som jag skulle få hämta :)

Intressant! Du kan väl återkomma och berätta vad det var du fick.

Jag fick recept på ett preparat som heter Top Spot On Stronger. Har dock inte fått ut det än pga problem med licensen... hoppas på i morgon så att jag kan behandla min häst.

Önskar dig lycka till med att få bort odjuren från din häst!!

Vi fick ett preparat som man egentligen använder till hundar för att vi itne har spolspilta.

Dem andra hästarna i stallet har behandlats med switch. Inte märkt att dom har blivit smittade men om dom har lite sa vet att det skulle ta kol på det.

Det preparat jag fått utskrivet "duttar" man på så som jag har för mig att man också gör med Switch. Det kan enligt förpackningan användas till både hundar och hästar. Hoppas det funkar...

till detta ringormsstall kom även världens smalaste o mest undernärda häst.
denne fick snart löss. Vi hade nåt gammalt medel där i en orange burk typ pringels. Det skulle pudras på. Vips så var alla löss borta på bara några få dagar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
508
Senast: The Beast
·
Kläder & Bli fin Är det nån som har koll på hur skor från Helly Hansen brukar vara i modell och storlekar? Jag får upp reklam på en ny modell av...
Svar
2
· Visningar
308
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur