Vad är detta?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min tjej är halt (igen!). Fast nu verkar det vara framhoven.

Historian bakom detta är att hon blev skodd för 5 (var det så länge sen??) veckor sen och blev efter 2 dagar halt och varm i hoven. Jag tänkte att det måste vara ett sömtryck och tog ut hovis, men hon hittade inget fel i sömmarna, däremot hade pålle jätteont på utsidan av hoven..Hon trodde pållan trampat på nåt hårt och blivit öm sådär efter skoningen.. Så hon satte på en sula och häst blev fräsch på 2 dagar. Lite har jag undrat när vi varit ute, hon har känts lite "blyg", men jag trodde det berodde på det dåliga, hala underlaget och att snön fastnade under sulan.. Iaf tog jag ut ET för att kolla upp pållan då hon känts lite spänd och voila, vi hittade en hälta i samma fot..

Och då undrar man ju.. vad är detta???

Kommer självklart ringa vet imorgon, då hon även var lite "känslig" i båda böjsenorna och i musklerna runt skanken (vilket skulle kunna betyda knäproblem igen) och i ländryggen (där vi också haft problem innan)..

Kan det vara en hovböld som fortfarande retar henne, eller vad kan det vara?? Ska man ringa hovslagaren också, var börjar man???

/ Lavinia, inte van vid frambenshältor och mycket villrådig..
 
Sv: Vad är detta?

hann redan skriva i mitt svar om ni hade kollat upp hovböld, men det vart innan jag hade läst färdigt tråden, så såg att du redan hade funderingar över det. jag kom att tänka på det för din 'historia' låter nämligen ungefär som med en häst jag hade.

hästen blev halt i ena bakbenet, vart då bara skodd fram, så vi trodde att hon blev öm i hovarna bak av att gå barfota på gruset. så hon skoddes även bak & blev genast ohalt efter bara någon dag! så hon sattes igång igen utan problem, kändes möjligen lite som du skrev 'feg' i stegen. efter ett tag blev hon halt igen. hovslagaren hade ju vart & klämt i hennes hovar då det fanns misstanke för hovböld, men hade inte hittat något alls. så vi åkte till klinik & där röntgades hoven & då upptäckte man en stor & otäck böld som satt djupt in.

så kolla upp det med hovböld först, tycker att du ska ta ut hovslagaren så han får kolla igenom hoven, så hade jag gjort iallafall. för jag tycker mycket väl att det låter som att det kan vara det! har hon haft det innan?

lycka till!
 
Sv: Vad är detta?

Hej!

Hon har ju inte haft hovböld innan, nej.. Men hon hade ju "ontet" som gjorde att hon fick sulan, och nu har hon ju blivit "värre". Men då börjar vi väl med hovis då och ser om hon hittar nåt denna gång. Häst mår inte dåligt av att vila och hon får promenera med mej så kan jag jogga sicksack längs med vägen...

/ Lavinia, hungrig..lunchdags..
 
Sv: Vad är detta?

HeJ!

Kom på fler frågor.. Om det är en hovböld vad gör man med den då? Om hovis hittar den, fixar hon bort den? Om vi inte hittar nån hovböld, vad kan det vara då??

/ lavinia, har inte sett en hovböld på... massa år..
 
Sv: Vad är detta?

om hovslagaren hittar en hovböld så skär h*n upp den så att varet kan rinna ut, sedan spolar man rent & lägger bandage. men som i vårat fall så ömmade inte hästen vid undersökning med visitertång av hovslagaren, utan den satt så långt in så det syntes inte förrens på röntgen. om det inte är någon hovböld så kan det ju vara i princip vad som helst & då ska du ju låta en veterinär undersöka hästen, det kan ju vara någon inflammation eller nått.

har du ringt veterinären & hört? det är ju alltid bra att rådfråga.

hur är hon annars i benet/hoven? varm? svullen? dunkande puls? feber?
 
Sv: Vad är detta?

Hej!

Det är det som är så skumt...

Hon är kall i hoven, men varm i övriga hovar (i förhållande till den onda (dvs vänster) alltså), hon har ingen feber (jag är så där duktig och tempar varje dag..). Jag tycker hon är svullen i höger has på framsidan liksom.. Och svullen vänster böjsena. ET tyckte hon var "trycköm" höger böjsena och lite trycköm vänster böjsena...

Idag tyckte jag hon verkade svullen hela höger skenben, men det gick bort under promenaden.. Nu börjar jag tro att jag ser spöken... Kan svullnaderna bero på protein funderade jag på.. (förklarar natuligtvis inte varför hon är ofräsch, men kanske dom lustiga svullnaderna(om jag inte inbillar mej dom).

Hann inte ringa vet. idag, hade obligatoriskt moment i skolan och kunde inte gå ifrån..

/ Lavinia, som ringer vet. så fort hovis inte hittat nåt, me hon kommer ju imorgon, så det blir inte så lång väntan..
 
Sv: Vad är detta?

Hur länge har du haft henne? har hon haft problem med hälta tidigare? isf orsaker?
läste om länd och bakknän.. men tänkte om det fanns mer...
 
Sv: Vad är detta?

Hej!
har haft henne i snart 5 år. Vi började med någon typ av allergisk reaktion, med en penicillinchock och rejäl smäll i backen.. Sen halt ett år senare, kotor fram enl. vet. Helt uppenbart bak tyckte jag.. Fick antiinflammatioriskt och blev bra. Halt sommaren efter pga ryggen, troligtvis kvarlämna från penicillinchocken. Fräsch kanske 1 år, sen ryggen igen, troligtvis dålig sadel i kombination med tappad sko.. Fräsch ett tag, åkte på virus- borta 2 månader.. igångsatt, inte riktig ok, knäledsinflammation båda bak, pålagringar i ena (minns inte vilket, har det uppskrivet i stallet). Och nu 4 månader efter "friskhetsförklaringen" frambensproblemet.. Eller vad det nu är för något...

/ Lavinia, som ibland undrar vad hon gör för fel...
 
Sv: Vad är detta?

kall hov betyder inte det dålig cirkulation?

min vart ju svullen/gallig på framsidan av ena hasen & nere vid kotorna & kändes inte riktigt 100, trodde lite att jag kanske inbillade mej, andra sa att det är säkert ingen fara. men jag åkte in & kollade det på klinik, visade sej vara knäledsinflammation båda bak. blev behandlad & redan dagarna efter så hade dom gått ner. tror du inte att det kan vara något sådant? någon inflammation nånstans?

om inte hovslagaren hittar något imon så bör du nog ringa till veterinären snarast. jag hade bokat tid på klinik & kollat upp det, kanske lättare att göra hältutredning där & röntgen om det behövs.

jo, gallor kan dom ju få av för mycket protein, men jag har aldrig hört någon häst som har blivit halt av det iallafall.

lycka till!!
 
Sv: Vad är detta?

Hej!

Jag tänkte gallorna av proteinet, hältan av hovböld... Kall hov brukar vara dålig cirkulation och det kan ju stämma med sula som täcker strålen..

Om hovis inte hittar nåt år det kliniken nästa, så omgående det går, ta ut vet brukar mest vara en extra kostnad.. Hon är röntgad båda haser och knän i höstas, men det kan ju vara knäleden som kommit tillbaka.. Vi får se imorgon.. Jag uppdaterar så snart jag hinner!

/ Lavinia
 
Sv: Vad är detta?

Min häst hade trampat sig för två månader sedan (vf, utsidan mot trakten. och det läkte ihop fint, trodde vi. Vi startade 2 gånger och hästen funkade inte bra. Böjde igenom honom ua. anmälde till start, två dagar innan var han varm i hoven (mest utsidan) så vi strök. Var varm till och från i en vecka, då for vi till atg-kliniken. Dom hittade ingenting på hoven förutom att han är lite öm i sulan (går med hårda blåa sulor) och markerade lite i trav. Så vi röntgade och där såg vi en spricka som bildats innuti hoven som inte syntes på utsidan!

Den verkades upp från kronranden och nästan ända ner och ända in till lamellranden där det fanns var och "ruttna" lameller.

Nu ska han skos med avlastningsskor (ringsko med insvängning där srickan är) och sula.

Sprickan ligger dåligt till längst bak mot trakten där hoven rör sig som mest så vi får väl se om det spricker upp när man börjar träna.
 
Sv: Vad är detta?

Lavinia skrev:
Hej!
har haft henne i snart 5 år. Vi började med någon typ av allergisk reaktion, med en penicillinchock och rejäl smäll i backen.. Sen halt ett år senare, kotor fram enl. vet. Helt uppenbart bak tyckte jag.. Fick antiinflammatioriskt och blev bra. Halt sommaren efter pga ryggen, troligtvis kvarlämna från penicillinchocken. Fräsch kanske 1 år, sen ryggen igen, troligtvis dålig sadel i kombination med tappad sko.. Fräsch ett tag, åkte på virus- borta 2 månader.. igångsatt, inte riktig ok, knäledsinflammation båda bak, pålagringar i ena (minns inte vilket, har det uppskrivet i stallet). Och nu 4 månader efter "friskhetsförklaringen" frambensproblemet.. Eller vad det nu är för något...

/ Lavinia, som ibland undrar vad hon gör för fel...

Ojoj... vilken lång sjukdomshistoria...
Omkringvandrande överallt.. Är du helt säker på att hon är helt frisk i ryggen efter hon ramlade i backen? är den röntgad och så?
Tänkte om hon snedbelastar och det är därför det vandrar runt..
 
Sv: Vad är detta?

Hej!

Bara röntgad framben som 4-åring och bakhaser, knän och kanske kotor?? förra hösten. Ingen rygg. Skulle tro att nånstans sitter en orsak till allt, vi trodde det var knäna, men nu undrar man ju.../ Lavinia, som ibland funderar på om det ska bli föl istället för tävling och ibland bara vill skicka häst på lösdrift och vila lääänge..
 
Sv: Vad är detta?

Jo, förstår.. tänker likadant.. När det blir så mycket "omkringvandrande" problem så borde det ju finnas en grundorsak.. Det är kanske inte alls lätt att hitta den, men ack vad mycket det skulle underlätta..
Som sagt.. tror också som du.. någonstans sitter problemet till allt..
 
Sv: Vad är detta?

ok. hur har det gått idag? har hovis vart ute & kollat efter hovböld?

förresten hur gammal är hon? ras?
 
Sv: Vad är detta?

HeJ!

Nu har hovis kollat. Hon reagerade mest på att häst ömmar i ytliga böjsenan (något som jag tycker blivit värre och värre), eftersom hoven är kall ville hon inte rycka av sko+sula för att kolla hovböld, eftersom det blir ännu mera "stress" på böjsenan. Men hon trodde inte att det var en böld. Däremot en sträckning i just ytliga böjsenan. Pålla är även varm på insidan av kronranden, så en eventuell vrickning av hovled funderade hovis på och tyckte jag skulle avvakta och höra av mej om hältan blev värre.. (Vi sprang (men böjde inte) med pålle, som nu vilat sen i söndags och därför var snorpigg och inte visade särskilt mycket hälta (om alls någon), men den syns ju bättre på volt och då känns det som om det lika gärna kan vara bak som spökar..

Häst är snart 9 år och connemara (mattes lilla 160 cm älskling)..

Kommer ringa vet. imorgon, ska kolla hur hon ser ut på volt lite snabbt idag, så jag kan rapportera till vet.

Så en följdfråga: ET ansåg att jag INTE skulle ha liniment på senan, men hovis ansåg att jag SKULLE ha de.. vem ska man tro på?? Funderar på om det ska på för värmens skull, men det har jag fått lära mej inte spelar nån roll om man sätter värme på utifrån, för eventuell blodgenomströmning ökar inte ändå...(mänsklig fysiologi, men borde ju va lika på häst??)

jaja.. lunchdags.. Rapporterar imorgon vad vet. sagt (om inte häst mirakulöst är helt fräsch och smärtfri, men det tror jag inte..)

/ Lavinia, vars pålla var urmysig igår kväll och stog och sov på matte.
 
Sv: Vad är detta?

Hej!

Snabb uppdatering..

Häst är mindre halt (om än alls??) men eftersom hon haft så mycket problem kommer jag åka in med henne till klinik ändå.. Jag hittar ingen reaktion i böjsenan, men å andra sidan så är hon inte en sån som visar smärta för mej...

Longerade igår och hon var snarare ofräsch i andra benet??? Kommer skritta vidare och tills vet.besöket och hör av mej igen..

/ Lavinia, som ska ut och tömköra nu..
 
Sv: Vad är detta?

Hej igen!
Och idag var hon klart ofräsch på RAKT spår... jag ger upp, kan hon inte antingen vara ofräsch eller fräsch, måste hon växla??/ Lavinia
 
Sv: Vad är detta?

Alltså!! Kolla upp det dära... Skulle inte vilja att det gick en dag längre än nödvändigt när det skiftar så. Lättare att kunna göra något åt det om man inte skjuter på det också. Ser ingen som helst anledning att vänta..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 404
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp