Vad är detta?

Thera

Trådstartare
Nu är hönsmamman (läs jag) igång igen.

Igår upptäckte jag att mitt dräktiga sto har en utbuktning, som en lång brödlimpa i formen, lite snett framför juvret. Den var hård, men hon är inte öm eller nåt. Vad tror ni det kan vara? Kan det vara fölet som ligger där?

Jag petade lite på den, inget hände och idag var det likadant.

Började tänka otäcka tankar om att något hänt, typ livmodern har brustit eller nåt, men då borde hon väl ha ont?

Vore tacksam om nån kunde tänkas svara på om det kan vara fölet eller nåt annat...

Sv: Vad är detta?

Myggbett? ;)
Har hon inte ont, så är det inget som har gått sönder, skulle jag tro. Men däremot vet jag inte vad det är. Det kan inte ha med juvret att göra?

Men den var så stor, som en underarm typ fast mer rund i formen... Ligger liksom snett framför juvret lite åt sidan. Ingen aning om vad det kan vara. :crazy:

Jo det har nog med fölet att göra, inget farligt så länge stoet mår bra och hon äter! Mina ston har haft knölar lite här och där förmodligen är det fölen som på ett eller annat sätt putar ut.... precis som på kvinnor.
Om livmodern skulle ha brustit hade inte ditt sto stått upp utan hemska saker skulle ha hänt, så länge stona är lugna kan man själv vara lugn.

Är det bara på ena sidan? Jag tänkte att annars kanske hon har stora ödem framför juvret? Det kan de bla få av att de är feta...

Thera skrev:

Igår upptäckte jag att mitt dräktiga sto har en utbuktning, som en lång brödlimpa i formen, lite snett framför juvret. Den var hård, men hon är inte öm eller nåt. Vad tror ni det kan vara? Kan det vara fölet som ligger där?

Började tänka otäcka tankar om att något hänt, typ livmodern har brustit eller nåt, men då borde hon väl ha ont?

Vore tacksam om nån kunde tänkas svara på om det kan vara fölet eller nåt annat...

Aaaaaaaandas och var lugn...Det är helt ofarligt och det är ödem framför juvret....Så ta't lugnt.....varken sto eller föl kommer att dö av det ;)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Som Cesam sa, det är lugnt!
De kan ha ödem helt fram till mellan frambenen, större än magplattor.
Det brukar försvinna efter ett par dagar!
mvh

Du har inte något att oroa dig för...skulle det varit nåt som inte var bra så hade du märkt det på stoet...mitt sto som fölade 3/4 hade sådana knölar också (ödem)...

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Har ett sto som några ggr/år får ljuverinflammation. Hon har mer eller mindre alltid en sån "limpa" framför ljuvret. Inget farligt alls.

lånar knapp...

Min häst hade som extra baguetter eller panriche mellan frambenen som sedan fortsatte på vardera sidan om magen. Ungefär 3/4 längd av magen.
Fick höra det var ödem och det verkade stämma för nu är de borta. Eller borta och borta, de verkar ha flyttat på sig..

Verkar ha "runnit ner" i ett av frambenen. Stor och vattning runt knäet. Inte varm eller påverkad i övrigt.
Jättekonstigt.
Igår hade det blivit även på andra frambenet samt en baguette hade kommit på ena bakbenet, insidan brevid juvret.

Kan det verkligen vara så?

mvh Eva *dag 311*

Thera skrev:

Ta´t lugnt! Min syster sto hade precis så som du beskriver och ut kom en frisk liten fölis 22.20 igår! Det är nog inget att ora sig för utan beror säkert på som någon skrev hur fölet ligger.

Det kan flytta sig. En del ston får som stora valkar under hela magen och det kan æven vara mellan frambenen. Inget farligt, bara vætska som samlar sig i kroppen.

Men ska inte ödem vara mjuka? Denna sak är stenhård... Synd att digitalkameran är på semester, annars hade jag kunnat visa. Den är inte direkt i kontakt med juvret utan börjar en bit framför, lite åt sidan. Men det kanske kan vara ödem ändå?
Får se om det har ändrat sig ikväll, jag har inte träffat henne idag än.

Hon mår bra i övrigt, äter och är lagom tjurig...

Det är nog vad vi kallar för mjölkfåran..

Ett ödem helt enkelt. Ingen fara..försvinner någon dag efter fölning.

AM

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 962
Senast: Bri
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka