Vad är detta?

pepp

Trådstartare
En vän kollar igenom lådor med arvegods, nån som vet vad detta är? 😄 drygt 20 cm lång.
FB_IMG_1688572304739.webp

Det står väl Rostfritt och sen ett patentnummer på den? Man borde kunna spåra vad den är via det tänker jag :)

Det är en bakspade!

Jag vet att tråden är gammal, men hittade den för ett tag sedan och blev nyfiken. Ny användare, men har läst på forumet länge.

@Blacksmithfarm du hittade nästan rätt, jag använde sidan Svenska historiska patent (1746-1945) då samma nummer i PRV ger ett helt annat patent. Först gjorde jag en bildsökning och hittade FB-sidan Annonstorget, Strömsund | Patent 86016 Arvegods efter min farmor 070,--355 48 25 | Facebook där patentnumret står med (86016), sedan använde jag sidan ovan (med ”full sökning”) som hänvisar till ett patent från 1936.

Föremålet är alltså en bakspade, konstruerad av Gustav Adolf Ljungberg, patentet inleds såhär;

”Föreliggande uppfinning avser en kombinerad bakspade för plättar, pannkakor och dylikt. Nuvarande spadar för sådant ändamål uppfylla ej de krav, man kan ställa på dylikt redskap, men ha dessa krav genom föreliggande uppfinning sammanförts till en spade så konstruerad, att den till exempel för bakning av plättar lätt kan genom sin mjuka fjädring och form införas mellan plätten och plättpannan, varefter spaden ytterligare underskjutes och ger då ett tillförlitligt grepp för lyftning eller vändning av densamma.”

BakspadeD1.webp

Det är en bakspade!

Jag vet att tråden är gammal, men hittade den för ett tag sedan och blev nyfiken. Ny användare, men har läst på forumet länge.

@Blacksmithfarm du hittade nästan rätt, jag använde sidan Svenska historiska patent (1746-1945) då samma nummer i PRV ger ett helt annat patent. Först gjorde jag en bildsökning och hittade FB-sidan Annonstorget, Strömsund | Patent 86016 Arvegods efter min farmor 070,--355 48 25 | Facebook där patentnumret står med (86016), sedan använde jag sidan ovan (med ”full sökning”) som hänvisar till ett patent från 1936.

Föremålet är alltså en bakspade, konstruerad av Gustav Adolf Ljungberg, patentet inleds såhär;

”Föreliggande uppfinning avser en kombinerad bakspade för plättar, pannkakor och dylikt. Nuvarande spadar för sådant ändamål uppfylla ej de krav, man kan ställa på dylikt redskap, men ha dessa krav genom föreliggande uppfinning sammanförts till en spade så konstruerad, att den till exempel för bakning av plättar lätt kan genom sin mjuka fjädring och form införas mellan plätten och plättpannan, varefter spaden ytterligare underskjutes och ger då ett tillförlitligt grepp för lyftning eller vändning av densamma.”

Visa bifogad fil 149448

Väldigt intressant! Synd att de inte slagit igenom i handeln. Det var en mycket säljande beskrivning!

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
3
· Visningar
227
Hemmet Min hund är gammal och har ont i lederna, och jag försöker underlätta livet för honom. Jag vill hitta låga pallar som jag kan ställa...
2
Svar
30
· Visningar
1 588
Senast: Rie
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama