Vad är detta?

tanten

Trådstartare
Jag satte krokus och vårstjärna i gräsmattan i höstas. Nu är de förstås utblommade. Men, istället dök detta upp!

bth_IMAG0208_zpse05f64f7.jpg

Vad är det? Det verkar som om bladen är ungefär som gräslök. Långa smala rör.

Det borde vara någon lökväxt, eftersom det är lökar jag satte.

Sv: Vad är detta?

Ornithogalum umbellatum, eller på svenska: Morgonstjärna

Inte en lök utan en liljeväxt :)

Ornithogalum umbellatum, eller på svenska: Morgonstjärna

Inte en lök utan en liljeväxt :)

Tack! Du har helt rätt.
Jag hade aldrig hittat den på egen hand.

Hur i hela friden kom den med bland mina vårlökar?? Antar att den mår bättre någon annanstans än i gräsmattan? Var ska jag ställa den?

Den är fin!

Jag har likadana hos mig, där jag satt krokus och hyacinter, de har lökar i andra änden. Sen kanske det inte är en lökväxt per definition (för jag är skitkass på blommor), men drar man upp blomman så kommer det upp en lök, :). Varje år tror jag att det är ogräs och drar upp dem, innan jag inser mitt misstag.

Min erfarenhet är att den sprider sig och tar över. Det är därför jag kan namnet på den, vi behövde veta vad det var som förstörde gräsmattan :-!

Min erfarenhet är att den sprider sig och tar över. Det är därför jag kan namnet på den, vi behövde veta vad det var som förstörde gräsmattan :-!

Toppen!

Min gräsmatta består mest av mossa och en hel massa örter och gräs. det gör inget om den sprider sig just där den är. Det finns gott om plats.

Jag började nämligen sätta krokus där med planen att sätta mer och utöka år från år. Anledningen till att jag hittade den är att jag inte klippt just där för att krokusen ska få utveckla sina blad först. Vill jag inte ha morgonstjärnan kör jag över den med gräsklipparen ;)

Tycker den är jätte fin. Borde gå bra att göra små buketter av?

Se där! Finns det med sådana knölar i krokus/hyacintgrupper eller hur kommer det sig att de finns i mitt land?:o

Se där! Finns det med sådana knölar i krokus/hyacintgrupper eller hur kommer det sig att de finns i mitt land?:o

Antagligen.

Ett år köpte jag mängder av billig vårstjärna och grävde ner vid gården. Jag brukar göra grupper av krokus och vårstjärna. Vänder en grästorva och placerar ut lök och stampar till igen.

När våren kom blev det inte det blåa flor av vårstjärna jag väntat mig. Istället kom det massor av porslinshyacint, Puschkinia scilloides.

Tur var väl det. det blev en ny favorit. Faktiskt en av mina absoluta måsten på våren! De är underbara.

Länge har jag haft som sport att hitta de allra billigaste krokusarna och vårlökarna. En höst passerade jag Börjes i Tingsryd och de hade på varuhuset krokus för under 50 öre. Det blev några hundra stycken :D

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 505
Senast: Sassy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar